killertomato Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har for det meste til nå brukt auto color + fade for å justere fargene i PS, eventuelt litt små justering i selective color. Lurer nå rett og slett på hva dere der ute bruker til farge justering.. selective color, channel mixer, color balance, Hue...? Er noen av vertøyene bedre på visse områder enn andre? Vet noen her om noen tutorials som forklarer litt om fargekorigering? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kommer helt an på om det er hele eller deler av bildet som skal redigeres. Auto color gjør ofte en grei jobb, men av og til treffer den ikke helt, og legger til et nytt fargestikk. Jeg er curves-entusiast, og bruker den til fargejusteringer i enkelte tilfeller. Veldig kjekk for å justere hudfarger. Andre ganger syns jeg selective color eller color balance funker fint. Uansett metode blir det alltid gjort på et eget layer. Curves er altså favoritten. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Curves er fint - spesielt i bilder der du har klare felter med hvitt, svart eller nøytral tone. Jeg begynner alltid justeringen av mine bilder ved å definere hvitt/svart/nøytralt med eyedropperne i curves før jeg foretar ytterligere justeringer. Jeg bruker ofte color balance i tillegg hvis den 'naturlige' fargen ikke er helt etter min personlige smak. Og som SirMaximus sier; bruk alltid adjustment layers, så kan du gå tilbake og finpusse uten å køle til altfor mye. Endret 23. oktober 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det som er greit med curves og "eyedropper"-duppedittene er når man bruker slike nøytrale papp-kort for å kunne stille den eksakte fargebalansen. Enkelt som juling, om man foretrekker dette. Jeg går nesten alltid for "feil" fargebalanse uansett, så det er ikke i bruk her i huset. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Alle, men til sin tid... Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Alle, men til sin tid... 7139528[/snapback] Samme her. Jeg bruker alt fra Levels til Hue Saturnation for å få et best mulig bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå