Barcarolle Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hvordan skal jeg formatere system-partisjonen, jeg vet at man kan f.eks. putte inn windows xp cden, men hva skjer etter at den er puttet i. Jeg vil gjerne ikke eksperimentere meg frem, da jeg er redd for å gjøre noe feil. Altså man putter i xp cden. Og så gjør man.........? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 1. Sett inn cd-en og boot opp fra den ved å trykke en knapp når det står på skjermen (hvis det ikke kommer opp må du stille CD-rom til first boot device i BIOS) 2. Vent til filene er lastet inn osv. 3. Du kommer til en meny hvor du kan velge hvilken partisjon/harddisk du skal innstalere Windows på. 4. Har du ingenting du skal ha på c: partisjonen din kan du slette denne ved å trykke på d, enter og deretter l (noe sånt). 5. Deretter oppretter du en ny partisjon av "unpartitioned space" som kommer når du slettet c: partisjonen. 6. Velg den nye partisjonen til å innstallere på. 7. Du blir bedt om å formatere disken. Velg NTFS filesystem, det funker bra. Lenke til kommentar
grebnord Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hvordan skal jeg formatere system-partisjonen, jeg vet at man kan f.eks. putte inn windows xp cden, men hva skjer etter at den er puttet i. Jeg vil gjerne ikke eksperimentere meg frem, da jeg er redd for å gjøre noe feil.Altså man putter i xp cden. Og så gjør man.........? 7128538[/snapback] Når du formaterer system-partisjon ( c: ) mister du alt på maskinen, hvis du ikke har delt opp harddisken i flere deler (Partisjoner). Her er formateringstips fra tidligere i dag https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651757 . Hvis du gjør som Hårek sier, så er det en bra guide som fungerer både på W2000 og XP. "Her er et eksempel på hvordan det gjøres: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm " Denne guiden fungerer helt supert hvis du skal formatere datamaskinen. Husk å brenne (kopiere ut) dokumenter og ting du vil ta vare på Greb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå