Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil internettforbindelse(ADSL) på kveldstid.

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har et irriterende problem med internettforbindelsen min. Fra rundt klokka 18:00 hver kveld, og fram til 7-8 om morgenen, blir den ustabil: DSL og ACT lampene på mitt Zyxel Prestige 650R-13 adsl modem slukkes et lite øyeblikk, før de begynner å lyse/blinke igjen. Dette fører til at jeg blir uten Internett i rundt 30 sekunder. Lampene fortsetter og slukkes med ujevne mellomrom resten av kvelden/natta. Det kan ta alt fra 1 minutt til ca 15 minutter mellom hver gang modemet mister internettforbindelsen. Fra rundt klokka 0700-0800 og fram til 1800 er forbindelsen til Internett helt topp; Ingen utkoblinger.

Jeg har prøvd mye for å løse problemet:

-Med og uten ruter mellom PC og adslmodem.

-Har prøvd andre modemer (av samme type).

-Med og uten splitter, og også flere splittere koblet sammen.

Ikke noe av dette hjalp.

Jeg må legge til at jeg har hatt dette problemet i en god stund nå. Tidligere i høst ble ikke forbindelsen ustabil før utpå 2200 på kvelden, men i den senere tid har den blitt ustabil tidligere og tidligere. Det kan se ut som den blir ustabil like etter at det har blitt mørkt ute. Er det mulig at gatelys eller andre lys som slår seg på etter mørkets frambrudd kan forårsake forstyrrelser som virker inn på kobberlinjen mellom adslsentralen og huset mitt?

Har tidligere kontaktet isp'en min, og de mente at lang linjeavstand(Ca 7km) og større datatrafikk på kveldstid var årsaken til alle utkoblingene. Synes det høres rart ut at det skal være så stor datatrafikk klokka 0600 om morgenen...

Er det noen der ute som kan komme med råd?

På forhånd takk.

Endret av Jones_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei.

Jeg har et irriterende problem med internettforbindelsen min. Fra  rundt klokka 18:00 hver kveld, og fram til 7-8 om morgenen, blir den ustabil: DSL og ACT lampene på mitt Zyxel Prestige 650R-13  adsl modem slukkes et lite øyeblikk, før de begynner å lyse/blinke igjen. Dette fører til at jeg blir uten Internett i rundt 30 sekunder. Lampene fortsetter og slukkes med ujevne mellomrom resten av kvelden/natta. Det kan ta alt fra 1 minutt til ca 15 minutter mellom hver gang modemet mister internettforbindelsen. Fra rundt klokka 0700-0800 og fram til 1800 er forbindelsen til Internett helt topp; Ingen utkoblinger.

Jeg har prøvd mye for å løse problemet:

-Med og uten ruter mellom PC og adslmodem.

-Har prøvd andre modemer (av samme type).

-Med og uten splitter, og også flere splittere koblet sammen.

Ikke noe av dette hjalp.

Jeg må legge til at jeg har hatt dette problemet i en god stund nå. Tidligere i høst ble ikke forbindelsen ustabil før utpå 2200 på kvelden, men i den senere tid har den blitt ustabil tidligere og tidligere. Det kan se ut som den blir ustabil like etter at det har blitt mørkt ute. Er det mulig at  gatelys eller andre lys som slår seg på etter mørkets frambrudd kan forårsake forstyrrelser som virker inn på kobberlinjen mellom adslsentralen og huset mitt?

Har tidligere kontaktet isp'en min, og de mente at lang linjeavstand(Ca 7km) og større datatrafikk på kveldstid var årsaken til alle utkoblingene. Synes det høres rart ut at det skal være så stor datatrafikk klokka 0600 om morgenen...

Er det noen der ute som kan komme med råd?

På forhånd takk.

7128488[/snapback]

Det er nok som ISP'en din sier, når nettet blir belastet på kveldstid, så blir det verre å få sync med sentralen. Selv har jeg måttet gå fra 4 MB til 2 MB, så deretter til 1,5 MB. Jeg er ca 4700 meter fra sentralen

Lenke til kommentar

Gå inn på modemet ditt og sjekk DSL-verdier.

Sjekk først synk hastigheten på modemet ditt. ( Hastigheten som modemet er synket med.

Sjekk deretter støymargin ( snr ). Støymargin angir forhold mellom signal og støy på linjen din. Du har både SNR-oppstrøm og SNR-nedstrøm. Ingen av de to verdiene bør være under ca 6db for å få en stabil linje.

Sjekk deretter feilbit på linjen din (ES)-errored seconds.

Hvis du har mye ES på injen din jevnt fordelt opp og nedstrømssignal så indikerer dette vakkel / dårlig kobber på linjen din. Då bør ISPen din sende en montør for å sjekke linjen.

Hvis du har mye ES i en retning, dvs på oppstrømssignalet ditt, så kan det være at du har koblet feil. Dvs telefonapparat forran splitter osv. Du må da koble om telefoner / nett inne hos deg.

Men mest sannsynlig så er det slik som det første svaret ditt. Linjen er ekstremt lang og etterhvert som kabelen ut til deg blir fyllt med DSL-signal så øker støy og ustabilitet hos deg.

Lenke til kommentar
Gå inn på modemet ditt og sjekk DSL-verdier.

Sjekk først synk hastigheten på modemet ditt. ( Hastigheten som modemet er synket med.

Sjekk deretter støymargin ( snr ). Støymargin angir forhold mellom signal og støy på linjen din. Du har både SNR-oppstrøm og SNR-nedstrøm. Ingen av de to verdiene bør være under ca 6db for å få en stabil linje.

Sjekk deretter feilbit på linjen din  (ES)-errored seconds.

Hvis du har mye ES på injen din jevnt fordelt opp og nedstrømssignal så indikerer dette vakkel / dårlig kobber på linjen din. Då bør ISPen din sende en montør for å sjekke linjen.

Hvis du har mye ES i en retning, dvs på oppstrømssignalet ditt, så kan det være at du har koblet feil. Dvs telefonapparat forran splitter osv. Du må da koble om telefoner / nett inne hos deg.

Men mest sannsynlig så er det slik som det første svaret ditt. Linjen er ekstremt lang og etterhvert som kabelen ut til deg blir fyllt med DSL-signal så øker støy og ustabilitet hos deg.

Hei.

Jeg gikk inn på modemet, og sjekket en del av det du nevnte:

Downstream speed: 2464 kbps

Upstream speed: 192 kbps

Noise margin upstream: 3.0 db (Regner med at dette er samme som SNR)

Noise margin downstream: 5.0 db

Jeg fant ikke noe informasjon om feilbit på webkonfiguratoren til modemet, men fant noen flere verdier som kanskje kan være interessante:

Output power downstream: 18.0 dbm

Attenuation upstream: 31.0 db

Output power upstream: 9.5 dbm

Attenuation downstream: 50.0 db

Takker for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Hvilken hastighet betaler du for? Er 2464/192Kb/s den hastigheten du har tilgjengelig/opplever?

Det som jeg syntes er litt merkelig er at oppstrøms støymargin er lavere en nedstrømsstøymargin på en så lang linje.

Nedlastingssignalet ditt ligger i det høyeste frekvensområdet og normalt sett skal jo da nedlastingssignalet bli dempet mer en opplastingssignalet. På en feilfri lang linje så innebærer dette i praksis at ved en viss linjelengde så vil faktisk opplastingshastigheten være høyere en nedlastinghastigheten.

Slik er det jo ikke på din linje. Ville nok ha meldt linjen inn til ISP. Men du må være obs på at feilen kan ligge på dine koblinger internt i huset.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med min linje i fjor jul. Dette fikset levrandøren ved å flytte meg over på ett annet linjepar. Det er jo ikke holdbart at du ikke kan bruke nettet når du kommer hjem fra jobb/skole. Det er jo da du skal bruke det.... Jeg satt opp syslog eller hva det heter i routeren og logget alle disconnect's og sendte filen sammen med klage til ISP. Etter mange telefoner og en måned senere var problemet fikset. Da regningen kom nektet jeg å betale for den måneden problemet hadde vært og det gikk også greit. Stå på krava er vel moralen her...

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Jeg fikk Bravida til å ta en linjetest på telefonlinjen vår, og de fant ut at den var temmelig dårlig. De fikk skiftet over til et annet kobberpar, og fikk på sin test bedre resultater enn tidligere. Men selv fikk jeg de samme verdiene på diagnoseverktøyet på modemet. Og selvfølgelig var Internett like ustabilt som tidligere på kveldstid. :cry:

Tok kontakt med ISPen min i dag og fikk de til å sette ned hastigheten til 1.2Mbit.

Dette gjorde at jeg fikk betydelig bedre "noise margin downstream"(SNR margin downstream). "Noise margin upstream" er fremdeles i det minste laget. Se verdier nedenfor:

Downstream speed: 1376 kbps. (2464 tidligere)

Upstream speed: 160 kbps. (192 tidligere)

Noise margin upstream: 6.0 db (3.0 tidligere)

Noise margin downstream: 11.5 db (5.0 tidligere)

Output power downstream: 18.0 dbm (Samme som før.)

Attenuation upstream: 31.0 db (Samme som før.)

Output power upstream: 9.5 dbm (Samme som før.)

Attenuation downstream: 50.0 db (Samme som før.)

Jeg krysser fingrene og håper internettforbindelsen min nå er stabil også på kveldstid. Kommer med ny oppdatering senere i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...