Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Andre smittekilder enn sex ogBlodoverføringerAIDS?

TSP

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har igrunn lenge lurt på dette med AIDS, ja jeg vet jo en del og det alle vet. Men jeg har et spørsmål, kan man få dette på andre måter enn gjennom sex og blodoverføringer? Dårlig hygiene for eksempel? Hvordan oppstår det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få AIDS (dvs HIV, AIDS er noe man utvikler som en følge av HIV-viruset) ved enten seksuell kontakt eller via blod. Med blodoverføring, tenker du på slik man gjør på sykehus eller også via sår f.eks.? Begge deler er i så fall en risiko. Du blir ikke smittet om du gir en HIV-smittet en klem. Mener også du kan kysse denne personen så sant du ikke har sår i munnen.

Lenke til kommentar
Hva med spytt? Si en person spytter en annen person i øyet eller man kliner?

7149082[/snapback]

Det skal visst kunne smitte via spytt også. Vi hadde en som holdt foredrag på skolen som visst nok var ekspert på dette med Aids. Han sa at det ikke var noe problem da det var vannvitige mengder spytt man måtte svelge (tror det ar snakk om mer enn en halv liter).

Lenke til kommentar

Ifølge wikipedia så er det rimelig varierende hvor lett HIV smitter:

Av 10000, så regner man med 90% smitte ved blodoverføring, 25% ved fødsel, 0,67% ved deling av sprøyte, 0,5% dersom du er "the catcher" ved analt samleie, 0,065% om du er "the pitcher" ved analt samleie og 0,005% sjanse dersom du får en blowjob av noen med HIV.

Egentlig mye lavere tall enn jeg hadde trodd oppigjennom tidene.. :hmm:

Lenke til kommentar

Tydeligvis delte meninger om det..

Almost all HIV-infected children acquire the virus from their mothers before or during birth or through breastfeeding. In the United States, approximately 25 percent of pregnant HIV-infected women not receiving AZT therapy have passed on the virus to their babies. The rate is significantly higher in developing countries.

Skulle ikke tro det er særlig forskjell på USA og Norge her, men hvem vet..

Lenke til kommentar

Apropos blod:

Det var jo et tilfelle i Australia for noen år siden. Ei jente hadde fått HIV-infeksjon via samleie. Hun brukte å rake leggene sine på badet. Problemet var at søsteren hennes også brukte den samme barberhøvelen av og til. Slik at hun også ble infisert av HIV-viruset. Ganske scary !

Spytt: Tror ikke man absolutt må "drikke en halv liter" spytt. Her som ellers er det jo snakk om statistikk. Man kan få i seg et par dråper - eller to liter, og like vel få viruset i seg. Men sansynligheten er selvsagt større med to liter.

Men hva med tårer? Tror jeg leste noe om det for ei stund siden...

Lenke til kommentar

Det er ikke praktisk mulig å bli smittet gjennom spytt. Konsentrasjonen i munnen er veldig lav og beskyttelsen i munnen (enzymer, slimhinner osv.) er veldig effektiv. Som sagt trengs det store mengder (minst 0,5 liter) spytt for å få i seg nok virus til å kunne bli smittet.

(det er ikke noe sprøytespiss greier, det krevet 7L blod for å få det smittet over, men hadde ikke stukket sprøytespissen som en med Aids/ Hiv hadde smelt i seg alikvel)
Hvor har du fått det tullet fra?

Ved bruk av sprøyter hopper man over alle immunforsvarene i kroppen og blir direkte utsatt for viruset. Dermed er smitte gjennom blod karakterisert som dråpesmitte.

Vi ser jo av statistikken at uheldige sprøytebrukere (rusmisbrukere) er temmelig utsatt.

Lenke til kommentar
Det er ikke praktisk mulig å bli smittet gjennom spytt. Konsentrasjonen i munnen er veldig lav og beskyttelsen i munnen (enzymer, slimhinner osv.) er veldig effektiv. Som sagt trengs det store mengder (minst 0,5 liter) spytt for å få i seg nok virus til å kunne bli smittet.

(det er ikke noe sprøytespiss greier, det krevet 7L blod for å få det smittet over, men hadde ikke stukket sprøytespissen som en med Aids/ Hiv hadde smelt i seg alikvel)
Hvor har du fått det tullet fra?

Ved bruk av sprøyter hopper man over alle immunforsvarene i kroppen og blir direkte utsatt for viruset. Dermed er smitte gjennom blod karakterisert som dråpesmitte.

Vi ser jo av statistikken at uheldige sprøytebrukere (rusmisbrukere) er temmelig utsatt.

7171692[/snapback]

Som jeg sa , HIV Norge sa det .. Eller reprensentanter som faktisk hadde HIV.

Kan også hende at jeg hørte litt feil, at det var 7 L spytt.

Lenke til kommentar
Som jeg sa , HIV Norge sa det .. Eller reprensentanter som faktisk hadde HIV.

Kan også hende at jeg hørte litt feil, at det var 7 L spytt.

7172443[/snapback]

7 liter spytt høres mye mer fornuftig ut enn 7 liter blod. :)

Sprøyter og HIV skal man nemlig være veldig veldig forsiktig med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...