jacoP Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har spillt piano i 7 år nå og er selvlært på gitar som jeg har spillt i 1,5 år. Jeg kan også spille basicrytmer på trommer ¨+ en del overganger. Jeg synes det er veldig morro med musikk, men er alikevell usikker på om jeg skal søke meg inn på en skole med musikklinje neste år. Jeg vil gjerne at folk som går på musikklinje skal fortelle meg litt hvordan det er, f eks om det er vellykket eller om dere ikke er så fullt fornøyde. Jeg vil også at folk som ikke valgte musikklinjen skal si om de angrer eller ikke. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 har du lyst til å ta musikk linja? har du virkelig lyst? da syns jeg du skal det. men hvorfor vil du ta musikk linja om jeg tør spørre? få en utdanning innenfor det eller fordi du liker å drive med musikk? vel jeg satt å vurderte om jeg skulle ta musikk, dans og drama. men fikk litt tips av folk her og der og tok heller allmen. de som hadde gått på musikk dans og drama sa at det er vansklig å få en utdanning innenfor det der senere og tjene bra. fordi norge ligger etter når det gjelder underholdning og alt det der og er bare 4 millioner mennesker i landet som gjør det enda vanskligere. ble anbefalt å ta en annen linje men heller drive med musikk i fritiden. men velg det du føler for. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Om du er motivert til å jobbe skikkelig hardt i 3 år, så gå gjerne musikk. Jeg kom ikke inn, så jeg tok almenn i stedet. Det var 3 år med kjedelige drittfag, forferdelig. 3 år på musikk gir generell studiekompetanse, du må fortsatt ta mange av de vanlige allmenfagene. Kjenner en del som har gått musikk, og de sier det er 3 veldig slitsomme år. Veldig mye jobbing. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 En ting som er viktig å huske på er at man får generell studiekompetanse på musikk, dans og drama også. Det var det ingen som fortalte meg da jeg skulle velge linje, derfor ble det allmenn. Du trenger ikke ha planer om å bli musiker for å velge linja, man lærer jo uansett masse som kan hjelpe en til å få det enda artigere med hobbyen sin. Lenke til kommentar
Solid Liquidious Snake Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Altså, man får jo studiekompetanse av begge deler, så spørsmålet er da videre om du vil ha spesiell studiekomp? Jeg har hørt mye bra om linja, men det skal sies at du nå MÅ drive med musikk, og ikke fordi du har lyst, for mange viser dette seg å være ett rent helvete, du må også kunne mye teori. Jeg søkte selv, men kom ikke inn (mistenker at det var pga mine manglende notekunnskaper), og nå i ettertid er jeg glad for det, da jeg hører om folk her og der som såvidt mestrer sweeping som skal spille malmsteen til neste uke. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Teorikunnskaper er veldig nyttig og det får man en del av når en går musikk. Kom ikke inn som sagt, så jeg lånte et par bøker av en jeg kjenner som gikk linjen for noen år siden. Veldig nyttig lesestoff. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Og angående det, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i musikklinje bøker? Må få lært meg no teori... Gi meg gjerne navn på de forskjellige bøkene. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har en bok liggende her som hetet Kreativ sats og analyse, men det er ikke førsteklassepensum akkurat. Finn noen nettbutikker og søk på grunnleggende musikkteori eller noe sant. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg spiller foreløpig musikk bare for morro skyld og som jeg nå har oppfattet det er musikklinjen for folk som har lyst til å bli noe innen musikk. Jeg trodde det var for å få unnagjort litt av fritiden min på skolen. Foreløpig tror jeg at jeg går for almenn! Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg spiller foreløpig musikk bare for morro skyld 7130697[/snapback] Da dropper du musikklinjen! Så tar du ikke plassen til noen som har virkelig lyst til å gå der. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg synes det er gøy og tar det særiøst mener jeg, men jeg tror ikke jeg kommer til å ende opp som en musiker Lenke til kommentar
Dommedagsprofet Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg vurderte det seriøst, men jeg droppet det vel hovedsakelig fordi foreldrene mine overhodet ikke ville støttet det valget. Far er sivilingeniør og mor er siviløkonom, så da er det jo klart man får det presset. Jeg vet ikke helt, men jeg tror man holder flere utdannings- og jobbmuligheter åpne ved å velge allmenne fag og tom. realfag enn å gå musikklinja. Eller for dere som begynte i høst eller tenker å begynne, kalles vel allmenn nå studiespesialisering. Men altså, jeg tror kanskje ikke det er tingen selv om man har tenkt til å bli musiker. Jeg tror ikke de musikkfagene du har på videregående er spesielt mye verdt uansett. Dessuten sies det jo at de fleste store musikere i Norge i dag har en solid jobb på siden så de kan livnære seg nok til å kunne påkoste seg tid til å holde på med musikk. Mener det stod en artikkel i VG om det. Orker du allmenn (studiespesialisering) og har planer om å få deg en god jobb - go for it. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 musikk linja er ikke noe pes!.. iallefall ikke foreløpig:P har bare gått siden sommerferien da. Det kan jo selvsagt ikke sammenlignes med vanskelighetsgraden i teoretiske fag og slikt som på f.eks byggfag! musikk delen er heller ikke ekstremt vanskelig, men det lønner seg å følge med i timene. Det er også som regel Meget greie lærere. Klassemiljøet blir ofte veldig bra, det er jo ikke så rart man blir jo selvsagt mer "spleiset" når man driver med musikk enn med matte. "musikkfolk" er som regel temmelig utadvendte; gjøre det lett å skaffe seg mange venner:P hehe.. bare mine egne synspunkter og erfaringer. (Vågsbygd musikklinje, kristiansand) Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Godt å høre en som er litt mer positiv også, men jeg tror alikevell jeg kommer til å gå almenn Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 musikk linja er ikke noe pes!..iallefall ikke foreløpig:P har bare gått siden sommerferien da. Det kan jo selvsagt ikke sammenlignes med vanskelighetsgraden i teoretiske fag og slikt som på f.eks byggfag! musikk delen er heller ikke ekstremt vanskelig, men det lønner seg å følge med i timene. Det er også som regel Meget greie lærere. Klassemiljøet blir ofte veldig bra, det er jo ikke så rart man blir jo selvsagt mer "spleiset" når man driver med musikk enn med matte. "musikkfolk" er som regel temmelig utadvendte; gjøre det lett å skaffe seg mange venner:P hehe.. bare mine egne synspunkter og erfaringer. (Vågsbygd musikklinje, kristiansand) 7141817[/snapback] syns de som går på musikk linja er mongolide jeg da men. vel ihvertfall de som går på skolen min Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 musikk linja er ikke noe pes!..iallefall ikke foreløpig:P har bare gått siden sommerferien da. Det kan jo selvsagt ikke sammenlignes med vanskelighetsgraden i teoretiske fag og slikt som på f.eks byggfag! musikk delen er heller ikke ekstremt vanskelig, men det lønner seg å følge med i timene. Det er også som regel Meget greie lærere. Klassemiljøet blir ofte veldig bra, det er jo ikke så rart man blir jo selvsagt mer "spleiset" når man driver med musikk enn med matte. "musikkfolk" er som regel temmelig utadvendte; gjøre det lett å skaffe seg mange venner:P hehe.. bare mine egne synspunkter og erfaringer. (Vågsbygd musikklinje, kristiansand) 7141817[/snapback] syns de som går på musikk linja er mongolide jeg da men. vel ihvertfall de som går på skolen min 7142356[/snapback] Hvilken skole går du på da? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg tror ikke de musikkfagene du har på videregående er spesielt mye verdt uansett. 7141361[/snapback] Jo. Mye av det er veldig nyttig. Jeg har lest bøker til flere av fagene på egenhånd og har hatt veldig mye nytte av det. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Da tror jeg at jeg går for almenn, men kjøper videregående musikkbøker ved siden av Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vurderer musikklinja selv, men er det noen som vet hvilke fag man får ved siden av musikk? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vurderer musikklinja selv, men er det noen som vet hvilke fag man får ved siden av musikk? 7144013[/snapback] du får matte, naturfag, norsk, 2.språk,engelsk. engelsk og nami er avgangsfag.. historie geografi eller noe sånt i 2kl.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå