Blaatann Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Skal lage et lite prog. i VB.net. Det skal bare være dialogboks ja/nei om det skal åpne en fil fra en cd. Programmet skal ligge i samme katalog som filen det skal åpne. Hvordan kan jeg gjøre dette uten å angi stasjonsbokstaven til cd-rom slik at jeg kan bruke det på forskjellige maskiner?? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Public Function GetStartupPath() As String Dim path As String = System.Windows.Forms.Application.StartupPath Return IIf(path.EndsWith("\"), path, path & "\") End Function Lenke til kommentar
Blaatann Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Public Function GetStartupPath() As String Dim path As String = System.Windows.Forms.Application.StartupPath Return IIf(path.EndsWith("\"), path, path & "\") End Function 7128184[/snapback] Takk for raskt svar men har ikke brukt VB noe særlig før. Fikk ikke det til å virke. Dialogboksen ser ut som på bildet. Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click End Sub Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click Me.Close() End Sub End Class Hvordan legger jeg koden inn under Button1?? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 ajajaj... Protected m_stream As System.IO.FileStream Protected m_binary_reader As System.IO.BinaryReader Public Sub LoadFile(filename As String) ' Her skal all data leses og behandles ' System.IO.FileStream åpner en fil fra disken m_stream = New System.IO.FileStream(filename, FileMode.Read) ' System.IO.BinaryReader blir brukt til å lese binærfiler m_binary_reader = New System.IO.BinaryReader(m_stream) 'Legg inn datalesing her, hvis det er en tekstfil, bruk System.IO.StreamReader istedet for System.IO.BinaryReader ' Lukk leseren, og underliggende streams. m_binary_reader.Close() End Sub Public Function GetStartupPath() As String Dim path As String = System.Windows.Forms.Application.StartupPath Return IIf(path.EndsWith("\"), path, path & "\") End Function Public Sub Button1_OnClick(sender As Object, e As EventArgs) Handles Button1.Click LoadFile(GetStartupPath() & "min_fil.dat") ' Les data End Sub Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå