Gå til innhold

Heatspreader på AMD

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor AMD ikke enkelt og greit monterer en sånn. Kan da ikke være så vanskelig???

Lurer oxo på hvordan denne fungerer, er det bare en plate på toppen av core? Forstår ikke hvordan det vil skape større kontaktflate da det blir det samme som å legge kobberet fra ribba rett over core.

Hvis ikke heatspreaderen er av sølv da :grin:

(men likevel, flere plater = mindre kontakt???)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk så vil du kunne tjene litt på å fjerne heatspreaderen på P4 og ha ribba rett på coren. Den jobben heatspreaderen gjør bør egentlig ribba gjøre.

Av den grunn skulle jeg likt å sett at AMD begynte med "fastmonterte shims" på CPUene sine. Det ville ført til at ribba kunne vært rett på coren samtidig som det ikke ville blitt så enkelt å knuse coren som mange gjør.

AMD skal btw begynne med heatspreader på hammer CPUene sine etter det jeg har fått med meg

Lenke til kommentar

Har en forklaring her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=65005&forum=24

Lokket ser ikke ut som om det er laget i kobber. Ser mer ut som stål eller aluminium. (Er litt usikker siden jeg ikke har hadd sjansen til å ta eller bøye på et sånnt lokk og heller ikke har sett offisielle spec.)

Uansett er det så tynt at det ikke har noen varmespredende funksjon. "Heatspreader" er kun et hype-ord som skal hjelpe i markedsføringa. Lokket er der for å skjerme kjernen mot klønete påsettting av kjøleren. (Hvem har vel ikke hørt om noen som har knust en Athlon/Duron kjerne pga uforsiktighet?) Lokket kan også ha den funksjonen at det skjermer for elektronisk støy (radiobølger etc).

Lenke til kommentar

Quote:

Simen1 wrote:

Lokket ser ikke ut som om det er laget i kobber. Ser mer ut som stål eller aluminium

Mener å huske at lokket er laget av kobber med en aluminiumstopp, men skal ikke si noe sikkert. Det er hvertfall ikke noe dårligere enn alu :smile:

Quote:

Simen1 wrote:

Uansett er det så tynt at det ikke har noen varmespredende funksjon.

Sikker på det der? Har ingen mening om du har rett eller ikke, men det kunne vært artig å sjekka ved å fjerna ribba på en P4 og målt temperaturforskjellen på midt på lokket og på kantene egentlig,

Quote:

Xvani wrote:

Og hvorfor driver alle og sier at DET er grunnen til at p4 er så mye kaldere?

Fordi dem ikke vet at det er arkitekturen som gjør at CPUen produserer mer varme per cm^2.

Heatspreaderen er overhypa og at folk tror den er så bra er nok bare en av flere misoppfattninger blandt folk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-07 16:40, skrev Xvani:

hvorfor i huleste heita har de på heatspreadere da? Og hvorfor driver alle og sier at DET er grunnen til at p4 er så mye kaldere? (de genererer jo mer varme enn AMD)

Noe av grunnen kan være at de får en relativt sett bedre kontaktflate mellom core og sprederen iom at de kan fabrikkmontere med små toleranser, og at en da på grunn av den større kontaktflaten blir mindre avhengig av at monteringen av ribba er perfekt. Dermed får man mere konsistente temperaturer på P4. Min MP1900 kjører på ca 45 grader idle, og like over 50 grader load - men:

Jeg har montert av og på kjøleren på min CPU et par-tre ganger, og har opplevd at idle temperatur på CPu har variert med inntil fem (!) grader mellom hver remontering. Jeg tror derfor mengden av pasta og hvor den legger seg er mye mer kritisk når kjøleren står rett på den lille core'n på AMD prosessorer enn på sprederen på P4.

Og ja, i teorien skal altså P4 bli varmere enn AMD. Men husk at heatspreaderen også fungerer på samme måte som en kjøleribbe og leder varme bort fra core. Når som sagt kontaktflata mellom core og spreder blir veldig bra, kan man "slurve" litt mer med flata mellom sprederen og kjøleelement - og oppnår i sum en bedre avlending av varme fra core.

Dog - som sagt kjører ikke min MP1900 spesielt varmt. Det er viktig å bruke et jevnt - og tynt! - lag med pasta. Pastaen skal kun utfylle der det ikke er mulig å få direkte kontakt mellom core og kjøler. Luftrommene som ellers ville blitt *uten* pasta mao.

Just my 5c...

Lenke til kommentar

Quote:

Uansett er det så tynt at det ikke har noen varmespredende funksjon. "Heatspreader" er kun et hype-ord som skal hjelpe i markedsføringa. Lokket er der for å skjerme kjernen mot klønete påsettting av kjøleren. (Hvem har vel ikke hørt om noen som har knust en Athlon/Duron kjerne pga uforsiktighet?) Lokket kan også ha den funksjonen at det skjermer for elektronisk støy (radiobølger etc).

ALLE materialer i kontakt med kjerna vil lede bort varme, så også med luft - som dog leder varme svært dårlig. Med andre ord har lokket definitivt en varmeledende funksjon - ellers ville det vært fånyttes å montere en kjøler til oppå.... Lokket er der nok for å skjerme core, men som jeg skriver over kan det også redusere følsomheten for gal montering av kjøleelement. At lokket skjermer for EMI er helt sikkert, men det er neppe tiltenkt den funksjonen all den tid det som oftest sitter ei feit kobber/aluminiumsribbe like over uansett....

Så "heatspreader" er et greit ord det, egentlig.

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-11-07 18:07 ]

Lenke til kommentar

Argon: Det der var vel alle fullt klar over? :grin:

Ellers... Hvorfor er da p4 kaldere, de genererer jo mer varme pr. cm^2 som noen sa....

Alle tester jeg har lest har p4 vært kaldere enn AMD (eller er jeg hjernevasket?)

Dette med samme ribbe og vifte. Har Intel noen skjulte kort? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...