Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig ennå, så jeg spør her:

Vanligvis i små Key-Generatorer er det ofte bakgrunnsmusikk, som jeg så vidt har forstått kalles trackere(?). Jeg har lastet ned noen, og de har kommt i flere formater(xm, it, mol). Det jeg lurer på er, hvordan får du til at de spilles i programmet ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig ennå, så jeg spør her:

Vanligvis i små Key-Generatorer er det ofte bakgrunnsmusikk, som jeg så vidt har forstått kalles trackere(?). Jeg har lastet ned noen, og de har kommt i flere formater(xm, it, mol). Det jeg lurer på er, hvordan får du til at de spilles i programmet ditt?

7127590[/snapback]

 

 

http://www.gamedev.net/community/forums/to...topic_id=392850

Lenke til kommentar

Om filene:

Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere.

Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2.

Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere.

 

Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3.

 

En ting å tenke på er at alle de forskjellige programmene har sitt eget filformat, Fast Tracker 2 brukte .mod, og kunne også skrive Scream Tracker sitt format, s3m, og Impulse Tracker, it.

 

Formatet er basert på et tidsinterval mellom hver sample, og i motsetning til MIDI (ikke bland disse to formatene, de har ingenting til felles) så var hver sample et digital PCM lyd lagret i modul filen, mens MIDI bruker lydkortet sin synthesizer til å lage lydene.

 

I løpet av en modul, kunne du ha forskjellige effekter, som loop, increase tempo etc.

Lenke til kommentar
Om filene:

Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere.

Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2.

Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere.

 

Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3.

 

En ting å tenke på er at alle de forskjellige programmene har sitt eget filformat, Fast Tracker 2 brukte .mod, og kunne også skrive Scream Tracker sitt format, s3m, og Impulse Tracker, it.

 

Formatet er basert på et tidsinterval mellom hver sample, og i motsetning til MIDI (ikke bland disse to formatene, de har ingenting til felles) så var hver sample et digital PCM lyd lagret i modul filen, mens MIDI bruker lydkortet sin synthesizer til å lage lydene.

 

I løpet av en modul, kunne du ha forskjellige effekter, som loop, increase tempo etc.

7128087[/snapback]

 

Ååh, jeg minnes de tider. Impulse Tracker :love:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Om filene:

Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere.

Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2.

Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere.

 

Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3.

 

7128087[/snapback]

 

Stort sett riktig det du sier, men tror det var endel andre spill som allerede hadde denneløsningen. f.eks Pinball Fantasy som er et ell-gammelt spill... :)

 

Frankie

Lenke til kommentar

Epic MegaGames gav ut Epic Pinball i 1993. Pinball Fantasies ble gitt ut i 1993 av Digital Illusions som en oppfølger til Pinball Dreams (som kom i 1992).

 

Jeg har tatt feil før, men jeg trodde at det "originale" MOD-formatet ble mer eller mindre flittig brukt i Amiga-verdenen lenge før dette?

Lenke til kommentar

Hmmmm....

Dere kan ha rett...

Husker å ha lest et sted at Unreal var det første som brukte dette... Det kan ha vært at det stod som første PC spill.

Kan ikke finne noen referanser til noe av det, får sjekke det ut senere.

 

Midi var som regel i bruk til å lage musikk, siden det bortimot krevde null CPU og RAM, i motsetning til MODer som kunne ta endel mer, siden lyden måtte spilles av til lydkortet (ofte i lav kvalitet for å spare plass og CPU), istedet for å la lydkortet ta seg av det selv. 44 KHz 16bit Stereo lyd er det samme som å dytte 172 Kb til lydkortet i sekundet, noe som ble regnet som veldig mye på den tiden, derfor var 22 Khz 8 bit mono vanlig, som blir 22 Kb i sekundet istedet. og Midi trengte bare å sende data om selve musikken, som krevde nær sagt ingenting.

 

Ulempen med Midi var at Hardware hadde alt å si for hvordan musikken ble, det gikk fra svært dårlig (Soundblaster 16, som var, vel... ikke billig, men ikke så dyrt heller) til Særdeles god (MT-32 veldig dyr, men hadde innebydg synthesizer og ganske mye fancy)

Mesterne innen dette var helt klart Sierra med Space Quest 3+, Codename: Ice Man og Thexder Firehawk 2

Lenke til kommentar

moskus: tror du er inne på noe der ja. Amiga spill brukte veldig mye mod musikk i sine spill. En god del spill som ble laget av f.eks Team17, og de andre "underground" spillutviklerne bruke mod som musikk format. Har egentlig bare sett "komeriselle" spill utviklere som har satset på midi.

 

OT: moskus fra Kr.sand?

 

Frankie

Lenke til kommentar

Du tenker på CLASS demoer og sånn?

De hadde jo en konkuranse seg imellom om å skrive så små, og effektive assembly programmer som mulig, hvor all data lå i exe (eller oftere com) filene.

 

Jeg brukte Thunderboard, som var 8-bit mono men soundlbaster kompatibelt (har det fortsatt hjemm et sted)

 

Alle lydkort kan også spille MIDI, MIDI filer blir betydelig mindre en mod filer blir, men Mod var egentlig bedre egnet til spillmusikk, selvom lydkvaliteten var veldig mye dårligere.

Lenke til kommentar

Ja stemmer det, tenkte på typiske class-demoer. Morsomme greier! :D

 

MIDI er jo et fullstendig håpløst format for "sofa-brukere" spør du meg. MIDI er en protokoll for overføring av musikkdata (dvs. note on, note off, volume, pan, etc, etc) og må for all del ikke forbindes direkte med de elendige samplerne som sitter innebygget på lydkort (og i Windows for den slags skyld).

 

MIDI er genialt brukt på riktig måte. Har selv noe "skikkelig" MIDI-utstyr (som f.eks. samplere) og det fungerer prikkfritt, men jeg synes det er synd at Yamaha (var det ikke?) ikke fikk skikkelig gjennomslag for mLan...

Lenke til kommentar

MT-32 ga temmelig bra lyd, for å ikke si genial i forhold til moder flest.

Men MT-32 varikke billig.

Etterhvert ble MT-32 faset ut av SoundCanvas, selvom MT-32 hadde innebygd synthesizer (noe SoundCanvas ikke hadde)

 

Siden Musikken til Sierra ligger på nett, så tillater jeg meg å bryte copyright, ved å legge til Thexder_Firehawk___Level_1.mp3 som er musikken til første brett opå Thexder Firehawk spilt med en MT-32

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...