Richard_87 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Hei dere, håper dere kan hjelpe meg litt nå. Rundt juletider så overklokka jeg pc'n min ved hjelp av en guide her på forumet, og det har fungert kjempefint. Men i det siste så har jeg tenkt på at jeg ikke har gjort noe med rammen, uten om å senke den da jeg klokka prosessoren. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner noen verdens ting når jeg leser om ram og overklokking. Det jeg ønsker er å få de til å fungere i den "normale" hastigheten som den opprinnelig var, uten å klokke tilbake prosessoren. Her er i alle fall spesifikasjonene: Cpu frequensi: 250 Cpu multiply: 10 dRam: Mhz index value: 266 Cas latency Tcl: 3 Mi Ras active time Tras: 8 Ras to Cas delay Trcd: 4 Row precharge time Trp: 4 Row cycle time Trc: 11 Row refresh time Trfc: 14 Read write time Trwt: 5 Write recovery time Twr: 3 1t/2t memory timing:2 Rammen min er GEIL 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel. Som sagt aner jeg ikke noe om det, og har prøvd å lese i 1 time. Setter enorm pris på hjelp! EDIT: Cpu-z sier noe annet om minne: Endret 22. oktober 2006 av Richard_87 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Nå kjører den hvertfall bare på pc2700. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Skal vel ikke være noe probem å sette Mhz index value: til 333, så vil minne gå stock. Tror ikke minne ditt er den store overklokkeren, men du kan kanskje sette Cas latency Tcl: til 2,5. Edit: leif, prøv command rate 1T Endret 22. oktober 2006 av heisann80 Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Ok, prøver den på 333 da. Bare syns jeg husket at når cpu ble klokket så gikk også rammen opp, så den måtte altså settes ned igjen. Har egentlig ikke tenkt å klokke rammen, for vet den ikke er så klokkevennlig. Command rate 1T... Nå er jeg ikke helt med her EDIT: Hvordan kan jeg sjekke at rammen er stabil på 333? Og at den ikke blir for varm... Endret 22. oktober 2006 av Richard_87 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Stemmer at minnet blir klokket når du klokker CPU, men du har satt divider så lavt at minnet ikke går på orginal hastighet. Altså med dine innstillinger og OC går minne under orginalen. Derfor 333 for å få orginal hastighet. Command rate eller "1t/2t memory timing:2" mao du kjører 2 prøv 1 Endret 12. mars 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Du kan sjekke minne med memtest. Rammen skal tåle stock hastighet så du behøver ikke bekymre deg for varme om du ikke mater de med mye spenning Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Ok, takk for svar Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ok, prøver den på 333 da. Bare syns jeg husket at når cpu ble klokket så gikk også rammen opp, så den måtte altså settes ned igjen. Har egentlig ikke tenkt å klokke rammen, for vet den ikke er så klokkevennlig. Command rate 1T... Nå er jeg ikke helt med her EDIT: Hvordan kan jeg sjekke at rammen er stabil på 333? Og at den ikke blir for varm... 7128225[/snapback] Er du veldig redd for varme kan du bruke den vifta som følgte med CPU og feste over RAMen. Da vil den være mer stabil siden den ikke blir så varm besuten vil dem virke bedre jo kaldere de er og så får du endelig bruk for standar kjøleren som sikkert bare sammler støv i en skuff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå