Rewws Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei jeg er en kar som har kjøpt meg en ny PC. Prosessor: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939 Skjermkort: Asus GeForce 7600GS 512MB Silent RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 Hovedkort: ECS Extreme KN1 Lite, nForce4 Ultra Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 CD/DVD-ROM: NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM Strømforsyning: NorthQ 4001AL, 400W Metallic Blå, 120mm Prosessor vifte: NorthQ 3312BLA Giant UFO, 120mm Vifte, Jeg har satt sammen et par andre pc'er og har utdannelse innen faget, så dette er hovedsaklig for og høre om det er noen andre som har hatt lignende problemer, eller som tror de vet hva problemet kan være. Jeg har feilsøkt på PC'n med forskjellige programmer og min bestevenn er også IT-konsulent, men vi har enda ikke helt fått konstatert 100% hva problemet kan være. PC'm fungerer tilsynelatende perfekt, ingen problemer med noen av komponentene så vidt jeg kan se og ikke noe feil på noen programvare. Problemet: Det skjer helt tilfeldig i oppstarts fasen at den ikke vil fortsette fra innlastingen av windows og at det resulterer i at den progress "klossen" i tenke feltet fryser etter ca 30 sek. Jeg kan må restarte PC'n ca 1-12 ganger, men til slutt så vil den gå forbi innlastingen av windows.....Det har også skjedd at den slår seg av av seg selv ved helt normalt bruk alt fra messenger til video eller spill...men kan også gjøre det uten at den blir brukt. Feilsøking: Jeg har kjørt en hel masse PC health programmer og lest igjennom og studert en masse analyser av hardwaren for og se om det var noen av de som skilte seg ut eller viste tegn til noe rart, men så ingenting. Har kjørt benchmarks for og sjekke kvaliteten på hardwaren. Har Innstallert Windows xp med alle sikkerhets oppdatering flere ganger pluss samtlige programmer på PC'n. Min bestevenn som nevnt ovenfor bruker akkurat samme "hysj (kopi)" av W-XP som meg og hans pc "lider" ikke av noen av disse symptomene og vi har mer eller mindre identiske PCer. Jeg har lagt merke til at når jeg starter opp maskinene og den kjører en sånn "quick check" på ting som er koblet til PC'n ved oppstarten, slår pc'n seg på hvis keyboarden lyser på "lock" lysene (scroll caps og num- lock) i tur og orden blinker musa og skjermen sånn som det bestandig har gjort. og allt er ok. Men det kan la være og skje i 1mnd og det kan skje 4ganger om dag. ingenting fast. Jeg tenkte kanskje det var cd-rommen som var gåen og kjøpte en ny. siden den også blir boota i oppstarten så tenkte jeg..."ahh jeg har i en cd som den ikke kan lese, derfor starter den ikke" fordi den starta ikke uten at den klarte og lokalisere den heller. men så tok jeg ut cd'n og hadde fortsatt samme problemet. også etter og ha bytta cd. rommen. jeg kjøpte også nytt tastatur og prøvde flere muser bare for og være sikker siden jeg tenkte at den ikke klarte og lokalisere de forskjellige enhetene ordentlig. Jeg sitter og skriver på den Pc'n jeg kjøpte nå og allt funker sånn som det skal, men av og til får jeg dette problemet da.¨ Det siste som har streifet meg er at jeg kan ha litt for lite kjøling i kabinettet. Jeg kjøpte alle delene til maskina hver for seg, men kabinettet var ikke nytt, jeg har ikke noen kabinettvifter i kabinettet og det er ganske gammelt. men atx kompatibelt. Vi har sjekket at jeg har nok antal Watt i forhold til komponentene i PC'n også så det er ikke strøm mangel. Jeg har en mistanke om at av og til så blir harddisken varm o.l. så den vil ikke starte, og det kan også være forklaringen på hvorfor den slår seg av av seg selv noen ganger..(hvis den blir for varm?) Så nå tenker jeg og kjøpe et nytt kabinett og 3 nye kabinettvifter for og kjøle ned harddisken. men jeg har brukt "litt" kremt penger allerede på PC'n og kona mi mener at jeg må finne ut helt sikkert om det vil fungere før jeg bruker mer på PC. Noe jeg forstår veldig godt og derfor henvender jeg meg blant annet her. Så hvis det er noen som tror de har svaret på dette problemet eller har vært borti noe lignende og har noe nevneværdig så kjør på! På forhånd takk for svar! Mvh: Rewws Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Har extreme versjonen av kortet. Slå av command queuing så vil det nok komme seg.. Edit: Har opplevd dette på enkelte MSI hovedkort også.. Endret 22. oktober 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
Rewws Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Uhm er ikke helt med her..command queuing...har det et annet navn? (ikke oversatt) men blir det kalt noe annet? Hvor finner jeg det? takk uansett Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Command queuing, ett enkelt google søk Det blir skrytt mye opp i skyene men i virkeligheten så gir det bare mer ytelse i f.eks servere med RAID. På vanlige PCer så gir det heller mindre ytelse og kan forårsake problemer akkurat som det du har nå. Hvordan du slår av: Gå til "enhetsbehandling" IDE ATA/ATAPI KONTROLLERE, egenskaper på kontrolleren som er brukt. Slik ser det ut her men er forskjellig navn for forskjellige systemer: Bilde 1 i vedlegg Så gå på Primary eller secondary, alt etter hvor du har koblet harddisken: Bilde 2 i vedlegg Så må du reboote.. I mitt tilfelle ga command queuing store problemer etterhvert, frysingen i oppstart til å begynne med og etterhvert full harddisk-krasj med tap av filer Edit: hmmmmm, ser ikke ut som vedlegg kom med, nei nå merker jeg mer og mer hvorfor jeg ikke bruker Opera til vanlig.. Men du ser nok hvor jeg mener siden du har erfaring. Endret 22. oktober 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
Rewws Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Nice nice nice...tenkte meg at det var noe, sånt...jeg skjønte hva du mente på...var bare ikke sikker på hvor det var Takker og bukker. (vet enda ikke om det er problemet og om det funker, men er happy uansett!) Nå ordner det seg sikkert! Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Nice nice nice...tenkte meg at det var noe, sånt...jeg skjønte hva du mente på...var bare ikke sikker på hvor det var Takker og bukker. (vet enda ikke om det er problemet og om det funker, men er happy uansett!) Nå ordner det seg sikkert! 7128314[/snapback] Fint om du lar oss få vite om det har løst problemet ditt? Lenke til kommentar
Rewws Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Ja dette løste problemet mitt, maskinen sluttet og fuske med oppstarten og uønskede ting som krasj og frys uten spesiell grunn forsvant også. Takk igjen! Endret 1. desember 2006 av Rewws Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå