AudunSæther Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hepp. Vis skal muligens flytte om ikke så veldig lenge, og da har jeg vært så heldig å få tilgang til en kjeller der jeg kan plassere server-boksene mine. Kjelleren er helt uten isolasjon, har tjukke mur-vegger og ligger vel halveis over/under bakken. Spørsmål; hva er en ideell temperatur på ett slikt rom? Hvor langt ned i temperatur kan man gå? Og handler det mer om luftfuktighet enn temperatur ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 I slike kjellere kan det vel fort bli rått, og det er ikke et ideelt klima for servere.. Vet ikke hvor mange bokser du skal ha kjørende, men det er godt mulig de varmer opp rommet en del slik at råheten forsvinner helt eller delvis. Tempen bør alltid uansett være mellom 10 og 30 grader, helst en mellomting. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Det finnes vel målere for å måle luftfuktighet og slikt... det er vel ikke så mye jeg kan gjøre enn å sette inn en ovn og sørge for at temperaturen holder seg på ett greit nivå. Men jeg er litt skeptisk. Regner med å putte ned en 3-4 bokser. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 hei! 20-24 grader er idèelt for et serverrom. Nå vet ikke jeg hvor stort rommet er, men en 3-4 servere nede i en kjeller nå på høst/vinterstid vil nok ikke varme opp rommet stort. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 På min tidligere arbeidsplass måtte jeg ta på meg jakke eller genser om jeg skulle oppholde meg ei stund i serverrommet. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Rommet er vel en 3x6 meter, og de 3-4 boksene tror jeg ikke avgir så mye varme. Kanskje jeg kan kle inn veggene med noe billig og effektivt? Får vel montere en panelovn og en temperatur-måler, så får vi se.. EDIT: jeg vet det finnes temperaturmålere som man kan koble til via USB, og overvåke temperaturen via nettverket... Noen som vet noe om dette? Må fungere under Linux Endret 23. oktober 2006 av Izte Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Desto kaldere, desto bedre, ihvertfall ned til en 5 grader. Lavere temperatur enn dette kan gjøre at harddisker begynner å mistrives. Jeg tror de fleste er spesifisert et sted mellom 0 og 5 grader. Temperaturen på harddiskene vil selfølgelig legge seg en god del over romteperaturen. Kondens er ikke et problem, all den tid maskindelene vil være varmere enn resten av rommet. Ekstremt høy luftfuktighet kan muligens være problematisk, men det klarer jeg ikke helt å tenke meg til konsekvensene av. Har god erfaring med å plassere pc'er i seilbbåter, dog er disse stort sett alltid på og varmere enn omgivelsene. Eksempel på harddiskspesifikasjoner: Temperature (Metric) Operating 5° C to 55° C Non-operating -40° C to 65° C Humidity Operating 5-95% RH non-condensing Non-operating 5-95% RH non-condensing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå