Gå til innhold

Temperatur på serverrom

Anbefalte innlegg

Hepp.

Vis skal muligens flytte om ikke så veldig lenge, og da har jeg vært så heldig å få tilgang til en kjeller der jeg kan plassere server-boksene mine. Kjelleren er helt uten isolasjon, har tjukke mur-vegger og ligger vel halveis over/under bakken. Spørsmål; hva er en ideell temperatur på ett slikt rom? Hvor langt ned i temperatur kan man gå? Og handler det mer om luftfuktighet enn temperatur ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

I slike kjellere kan det vel fort bli rått, og det er ikke et ideelt klima for servere.. Vet ikke hvor mange bokser du skal ha kjørende, men det er godt mulig de varmer opp rommet en del slik at råheten forsvinner helt eller delvis. Tempen bør alltid uansett være mellom 10 og 30 grader, helst en mellomting.

Lenke til kommentar

Rommet er vel en 3x6 meter, og de 3-4 boksene tror jeg ikke avgir så mye varme. Kanskje jeg kan kle inn veggene med noe billig og effektivt? Får vel montere en panelovn og en temperatur-måler, så får vi se..

EDIT: jeg vet det finnes temperaturmålere som man kan koble til via USB, og overvåke temperaturen via nettverket... Noen som vet noe om dette? Må fungere under Linux ;)

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Desto kaldere, desto bedre, ihvertfall ned til en 5 grader. Lavere temperatur enn dette kan gjøre at harddisker begynner å mistrives. Jeg tror de fleste er spesifisert et sted mellom 0 og 5 grader. Temperaturen på harddiskene vil selfølgelig legge seg en god del over romteperaturen.

Kondens er ikke et problem, all den tid maskindelene vil være varmere enn resten av rommet. Ekstremt høy luftfuktighet kan muligens være problematisk, men det klarer jeg ikke helt å tenke meg til konsekvensene av. Har god erfaring med å plassere pc'er i seilbbåter, dog er disse stort sett alltid på og varmere enn omgivelsene.

Eksempel på harddiskspesifikasjoner:

Temperature (Metric)

Operating 5° C to 55° C

Non-operating -40° C to 65° C

Humidity

Operating 5-95% RH non-condensing

Non-operating 5-95% RH non-condensing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...