Fjelldal83 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei! Har nesten siden jeg fikk kameraet for litt over et år siden hatt problemer med å fokusere i enkelte situasjoner. Kan bli plaget i flere minutter med å fokusere, men så plutselig kan det fungere igjen. Utrolig irriterende. Finner ikke noe mønster i det som f.eks når det er mørkt og lignende. Det skjer veldig periodisk. Linsa jeg bruker er 18-70mm kit saken. Andre som har opplevd samme problem med sitt Nikon D70 kamera? Takker for svar Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Du vil kanskje ha problemer med fokusering hvis du er nærmere et objekt en det nærgrensen tillater. Kan naturligvis være mer opplagte grunner, men jeg regner med at du har ekskludert dem fra før. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Vis oss eksempelbilder med full EXIF informasjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei! Har nesten siden jeg fikk kameraet for litt over et år siden hatt problemer med å fokusere i enkelte situasjoner. Kan bli plaget i flere minutter med å fokusere, men så plutselig kan det fungere igjen. Utrolig irriterende. Finner ikke noe mønster i det som f.eks når det er mørkt og lignende. Det skjer veldig periodisk. Linsa jeg bruker er 18-70mm kit saken. Andre som har opplevd samme problem med sitt Nikon D70 kamera? Takker for svar 7127309[/snapback] Du kan jo be forhandleren/verkstedet sjekke ut om kameraet fungerer som det skal. Men det er mange faktorer som spiller inn på om kameraet klarer å fokusere eller ikke. Er fokushjelpelyset ditt aktivert? Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Tror jeg forklarte det litt dårlig. Jeg får rett og slett ikke tatt bilde; det som skjer er at når jeg skal ta bilde, så greier ikke kamera å fokusere og dermed ikke noe bilde Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Kan dette gjelde meg? http://www.dpreview.com/news/0509/05092801nikonadvisory.asp Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Tror jeg forklarte det litt dårlig. Jeg får rett og slett ikke tatt bilde; det som skjer er at når jeg skal ta bilde, så greier ikke kamera å fokusere og dermed ikke noe bilde 7128154[/snapback] I mange av modusene på D70 så vil ikke kameraet ta bilde hvis du ikke har fokus. Hvis ikke kameraet prøver å fokusere i det hele tatt så er det nok noe rart ja. Du kan jo prøve å ta objektivet av og på en gang i tilfelle det er noe kluss med koblingene. Lenke til kommentar
berland Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har muligens et lignende problem på D70s, men jeg er slett ikke sikker på at det virkelig er et problem, og ikke bare det at detaljer mangler der hvor jeg fokuserer, slik at det ikke er meningen at den skal fokusere akkurat der. Men det har hendt at jeg har prøvd å ta bilder, gjerne det tredje i rekken, der kameraet ikke vil ta noe bilde når jeg trykker ned, og det med kit-linsa. Et raskt flikk fra AF, til MF, og tilbake til AF mener jeg løser problemet der og da. Har du på fokuslyd? (det har ikke jeg hatt mens kameraet kanskje har tullet) I så fall, kommer det lyd men ikke noe bilde? Hvor mange fokuspunkter bruker du? Jeg har kun brukt midterste fokuspunkt. Hvis problemet er manglende detaljer, burde det gå bedre med auto-valg av fokuspunkt f.eks. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kan dette gjelde meg? http://www.dpreview.com/news/0509/05092801nikonadvisory.asp 7128162[/snapback] D70 med denne feilen pleier å oppføre seg noe annerledes, blant annet så vil CF-lyset lyse uten grunn og kameraet vil stoppe å fungere, normalt konstant. Kan være et slags forhåndsvarsel, og ville sjekket kameraet hos en forhandler eller et verksted hvis du ikke finner ut av problemet. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har muligens et lignende problem på D70s, men jeg er slett ikke sikker på at det virkelig er et problem, og ikke bare det at detaljer mangler der hvor jeg fokuserer, slik at det ikke er meningen at den skal fokusere akkurat der. Men det har hendt at jeg har prøvd å ta bilder, gjerne det tredje i rekken, der kameraet ikke vil ta noe bilde når jeg trykker ned, og det med kit-linsa. Et raskt flikk fra AF, til MF, og tilbake til AF mener jeg løser problemet der og da. Har du på fokuslyd? (det har ikke jeg hatt mens kameraet kanskje har tullet) I så fall, kommer det lyd men ikke noe bilde? Hvor mange fokuspunkter bruker du? Jeg har kun brukt midterste fokuspunkt. Hvis problemet er manglende detaljer, burde det gå bedre med auto-valg av fokuspunkt f.eks. 7128206[/snapback] Jeg har ikke fokuslyd på, men det skal bli rødt på mønstret som er i søkeren når motivet er i fokus. Problemet er at det blir ikke i rødt og fokusen går frem og tilbake(vanskelig å forklare). Antall fokuspunkter jeg bruker er 5. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Glemte å nevne at jeg har siste firmwareoppdatering Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Når fokus "går frem og tilbake" sier man at den "jager". D70 har 5 fokuspunkter, hvorav bare det i sentrum er av "krysstype". De andre fire er "linjer", to vertikale (fokuspunktene på høyre og venstre side) og to horisontale (oppe og nede). Et krysspunkt (det i sentrum) "ser" detaljer både horisontalt og vertikalt, mens linjene må finne noe langs enten en horisontal eller en vertikal akse. Det betyr at senterpunktet har mye større sjanse for å finne fokus enn de andre 4 punktene, som krever at du er litt bevisst rundt hva du forsøker å fokusere på. Prøv derfor å være litt bevisst hva du forsøker å fokusere på, og hvilket punkt du bruker når kameraet ikke finner fokus. Om du ikke har slått av fokus på "closest subject" ennå, så er det et tips å ta turen inn i menyen og velge "dynamic area". Endret 23. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har ikke fokuslyd på, men det skal bli rødt på mønstret som er i søkeren når motivet er i fokus. Problemet er at det blir ikke i rødt og fokusen går frem og tilbake(vanskelig å forklare). 7128761[/snapback] Dette kan bl.a. skje hvis det det for mørkt til at kameraet klarer å fokusere. I vanlig dagslys og med nok avstand til at du ikke er for nærme i forhold til fokusgrense skal dette normalt ikke skje. Det kan dog skje hvis du prøver å fokusere på noe som er helt uten kontrast/mønster - f.eks. en ensfarget overflate av noe slag. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg opplevde det samme problemet med mitt D70 og KIT objektivet 18-70mm, men det var etter jeg mistet kameraet i bakken. Fant ut at kontakt punktene mellom objektiv og kamera var blitt noe defekt. Bruker jeg mine andre objektiver funker alt som det skal. Du kan prøve å vri på hele objektivet til du hører autofokusen (pip) mens du tar bilder. Fant ut at det ble tungvint og vri på hele objektivet hver gang jeg skulle ta bilder. Men som du beskriver funker objektivet og kameraet til tider. Se i menyen om AF-S valget er skravert bort når du opplever dette problemet. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Hei alle sammen. Jeg vil først og fremst takke for engasjementet deres, men jeg frykter alikevel for at jeg må sende det inn. Ringte Nikon support i dag og han på kundesenteret virket bestemt på at det var noe galt med bak-fokusen. Dette har visst skjedd på endel D70'er. Det er visst Interfoto som tar seg av service-delen, så man får se om det greier å fikse kameraet. Håper de tester det grundig, da feilen er periodisk. Endret 23. oktober 2006 av Daemonifuge Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Det er ingenting som tyder på at det du beskriver er et bakfokusproblem, som D70 ganske riktig var litt plaget med. Utenom BGLOD (Blinking Green Light of Death, som den feilen du refererte til tidligere i tråden kalles), så er bakfokus den eneste kjente feilen på D70, så det er ikke unaturlig at kundesupport griper til den forklaringen. Bakfokus betyr ikke at kameraet jager på fokusen, men at kameraet fokuserer feil (bak subjektet) når du får positiv fokusindikasjon. Det er heller ingenting periodisk med en bakfokus, siden det er en feilkalibrert autofokusmodul som forårsaker problemet. Dersom du har front/bakfokus, så bommer kameraet alltid på fokus (men det kan være så lite at det er vanskelig å oppdage). Min D70 har vært inne hos Interfoto for mild frontfokus (det motsatte av bakfokus), og det er en kjapp og grei justering, men det er ingenting periodisk med et slikt problem. Uansett kan det være verdt å ta en telefon til verkstedet på Interfoto og beskrive problemet etter beste evne. De er særs kunnskapsrike og hjelpsomme. Endret 23. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Anew: hei, jeg har nå ringt verkstedet til Interfoto, der jeg møtte på en meget hyggelig kar. Han var ikke helt overbevist om at det var noe galt med fokusen. Han trodde det kunne være noe med instillingene og gav meg en hel haug av tips som jeg skal prøve ut. Skal gi kameraet en sjanse til og se om det blir bedre Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Nå har jeg testet kameraet grundig og jeg er nesten helt sikker på at det er noe galt. Kan ikke huske at kameraet har vært slik tidligere. Jeg skulle ta et bilde av en rødbrun kopp, greide å ta 2 bilder før det stoppet opp. FIkk ikke tatt flere. Kameraet nektet rett og slett å fokusere. Selv om motivet har vært det samme hele tiden i søkeren. Nå er jeg drittlei Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Bummer. Periodiske feil kan være fryktelig vanskelige å finne på et verksted. Før du sender inn kameraet til service foreslår jeg derfor at du gjentar eksperimentet ditt, og lagrer bildene på minnekortet (jeg antar at du bruker jpeg). Bruk stativ og ikke gjør noen endringer på innstillingene, slik at du tar akkurat det samme bildet hver gang. Om du ikke har stativ, så sett kameraet på et bord ell. Når kameraet slutter å fokusere slår du over på manuell fokus (den lille bryteren nederst til venstre for objektivet) og tar bildet like vel. Pass på at du ikke endrer noe annet i bildet eller i kameraet. På den måten har du en slags fremstilling av hva som har skjedd, som kanskje kan hjelpe verksteded. Endret 24. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Kan du ikke bare hoppe over på manuell fokus når det streiker på AF? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå