Gå til innhold

Utseende eller kode?

Er designet eller koden viktigst?  

78 stemmer

1. 1. Er designet eller koden viktigst?

• Kode er viktigst, selv om designet feiler med korrekt kode
      20
    • Det er designet som teller. Dersom dårlig kode må til så får det bare være
      58

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designet er helt klart viktigst, da det er flere som legger merke til det enn til koden,

Koden kan være så rotete som mulig, hvis den kun skal brukes av deg selv.

Skal imiddlertid andre personer forandre / redigere på koden, burde den være strøken, så de ikke løper med skrekken.

Men alt i alt er design viktigst! :whistle:

Lenke til kommentar
Koden påvirker tilgjengelighet og hastighet. Det er ikke alle nettlesere som tolker dårlig kode likt. Derav veldig rare menyer på VG lastet i Opera. Så da er jo designet forgjeves, fordi kodene ikke viser det riktig.

7133217[/snapback]

Det er et annet spørsmål.

Jeg mener at hvis designet er fint, sånn som man ser det i webklienten sin, spiller ikke koden noen rolle lenger, da det er designet de fleste legger merke til.

EDIT: Småputt :whistle:

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Koden påvirker tilgjengelighet og hastighet. Det er ikke alle nettlesere som tolker dårlig kode likt. Derav veldig rare menyer på VG lastet i Opera. Så da er jo designet forgjeves, fordi kodene ikke viser det riktig.

7133217[/snapback]

For ikke å si funksjonalitet.... en side som ikke fungerer, får ikke besøk, en side som ser for jævlig rotete ut får ikke besøk.

Edit:

Dingz.no synes jeg er ett godt eksempel på en rotete side. Besøker den kun gjennom direktelinker til tester fra Dinside.no

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Koden kan være så rotete som mulig, hvis den kun skal brukes av deg selv.

7133188[/snapback]

Tja, koden skal jo brukes av andre enn deg, da den legger grunnlaget for hvordan siden skal tolkes.

7133445[/snapback]

Dette er vesentlig:

Lenke til kommentar
Edit: Jeg vet at moderatorer og forumstyre skal stå samlet og forsvare hverandre.

7129494[/snapback]

Upassende kommentar som ikke har noe rot i virkligheten.

Vil du ta opp personlige uenigheter med enden så gjør det på pm, ikke i trådene.

Jeg vil slå ned enhver sabotering og forsøk på dårlig stemming-tråder heretter.

Bare meg

:)

Lenke til kommentar

Utrolig bra poeng JonT, det viktigste er tross alt brukervennlighet. For å få god brukervennlighet på tvers av en stor målgruppe, bør man kanskje ty til både god kode og godt design.

Men jeg kan lett lage en side med korrekt kode og kjempefint design som allikevel er totalt ubrukelig for massene! Tenk litt på det enden og neitakk, brukervennlighet er alt! (nesten iallefall)

Lenke til kommentar
Designet ville helt klart gått foran korrekt/validert kode så lenge visse punkter innenfor tilgjenelighet og søkemotoropptimalisering er oppfylt.

Men jeg ville aldri lagd en full flash side selv om jeg viste designet kunne blitt mye penere. Det viktigste er tross alt brukervennlighet.

7134453[/snapback]

Det mener så klart de aller fleste her i mer eller mindre grad, problemet er jo at en slik avstemning aldri vil kunne gjenspeile dette....

Lenke til kommentar
Det mener så klart de aller fleste her i mer eller mindre grad, problemet er jo at en slik avstemning aldri vil kunne gjenspeile dette....

7134589[/snapback]

Selfølgelig. Men jeg kan ikke si at koding går foran alt heller.

Som Buddah sa: "Er stengen for slak spiller den ikke, er den for stram ryker den." Det er et sted mitt i mellom den gyldne middelvei ligger.

Men skulle jeg valgt noe, ville det blitt koding. Selv om det kommer litt an på hva innholdet til websiden er også. Er det mest fokus på tekst og informasjon (f.eks. wikipedia og artikkler) er selfølgelig koding og at folk har tilgang til informasjonen. Er det derimot bilder, programmer, små tekster og vise fram hvordan hvor god du er til å designe er designe selfølgelig viktigst.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Upassende kommentar som ikke har noe rot i virkligheten.

7133898[/snapback]

Hvis de som er jobber bak kulissene ikke skulle stått samlet, ville det virket meget tvetydig og forvirrende på brukerne.

Bare meg

:)

JonT: Den gyldne middelvei er den riktige å gå ja. Nå ser det ut til at flere og flere som drifter nettsider har skjønt dette, blant annet VG Nett.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

tror ikke alle moderatorene har samme oppfatning om absolutt alt og alle. Håper iallefall ikke det. Men la oss ikke diskutere det, da det ikke har noen som helst relevans til denne tråden..

Du menter VG har funnet en middelvei mellom bra design og grei kode?

Kode-biten har jeg ikke tittet på, men av tidligere poster har jeg forstått at den ikke er helt oppdatert. Og designet vet jeg at er stygt og forferdelig. Makan til rotete side skal du lete lenge etter (med mindre du har url til arngren :p).

Min oppfatning av vg.no: Dårlig design og dårlig kode! Eneste grunn til at folk besøker er pga papiravisen. hardware.no hadde aldri overlevd med et lignende design

Lenke til kommentar
Du menter VG har funnet en middelvei mellom bra design og grei kode?

Kode-biten har jeg ikke tittet på, men av tidligere poster har jeg forstått at den ikke er helt oppdatert. Og designet vet jeg at er stygt og forferdelig. Makan til rotete side skal du lete lenge etter (med mindre du har url til arngren :p).

Min oppfatning av vg.no: Dårlig design og dårlig kode! Eneste grunn til at folk besøker er pga papiravisen. hardware.no hadde aldri overlevd med et lignende design

7134878[/snapback]

Du har kanskje ikke fått med deg at VG har begynt å endre modul for modul? Det var det svaret mitt bygget på, at de endelig har funnet middelveien sin.

Slik som design og koder ser ut på forsiden deres i dag, er det ikke bra.

Lenke til kommentar
Helt enig der, og VG lurer på hvorfor dagbladet har så mange flere lesere på nett?

Heeeeelt utrolig at de ikke skjønner det selv, profesjonelle folk som faktisk får betalt  :thumbdown:

7135310[/snapback]

Fordi de gir det folket flest vil ha.

Når det gjelder design så har VG gjort et helt relevant valg. CSS er enda "ustabilt" i mange nettlesere og det tar tid ($$$) å få design til å bli like i alle nettlesere. Det er heller ikke vits å skifte over til CSS før de gjør et komplett designskifte, først da passer det bra å få det gjort.

Kan garantere deg at mange av teknikerene jobber mye med å sørge for at serverene yter optimalt, sidene fungerer så da må de prioritere det. De som har følgt litt med i techverden i det siste har vel fått med seg at et par VG-teknikere har lansert cachesystemet varnish som de skal ha som arvtaker til squid.

På samme måte kunne jeg og brukt all min tid på nye features til forumet, men siden vi har en ny forumserver nå klar velger jeg å bruke tid på å teste et par løsninger som gjør at den nye serveren vil klare mer trafikk.

Som alt annet er det prioriteringer som må gjøres, og for VGs del tror jeg ikke det er noe økonomisk grunn til å endre på koden bak siden når ikke selve siden endres.

Grunner som båndbredde osv blir "ikke-gjeldene" når de allerde har såpass med reklame som alene får nettleseren til å kverne mye.

Lenke til kommentar

Uansett, endrer ikke det den sannheten at VG.no ser mindre gjennomtenkt ut enn Dagbladet.no utseendemessig.

Klart å bare forandre utseende til det bedre vil gi økonomisk gevins, man får jo betalt (reklame, annonser) etter hvor masse besøk de har.

Å endre utseende til det bedre forstår jeg ikke skal være så ressurskrevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...