Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil kjøpe brukt scooter.. Trenger forslag..?


Argyros

Anbefalte innlegg

Hallois

 

Jeg studerer i Bergen og har kommet frem til at det kunne vært greit med en scooter for å være litt mer "portabel".. Sånn i forbindelse med treninger, kjøpesentre og evt. paragliding hvis jeg får tatt kurset snart :) ..og for raske turer inn til sentrum osv (bor på danmarksplass). Den vil nok derimot ikke bli brukt hver dag til skolen, siden det bare er 15 min gange eller 6-7 min med sykkel..

 

Har kikt en del på finn.no, men jeg har jo i grunn ikke peiling på scootere, så vet ikke helt hva jeg bør se etter og hvor mye jeg må forvente å legge ut for en scooter.

 

Har hørt at noen scootere har en elektrisk sperre som det ikke skal være så omfattende å fjerne, slik at de kan gå opp til 70 km/t..? ..det er ikke nødvendig for sånn vanlig bruk, men greit å kunne kjøre litt raskere enn 50 km/t hvis jeg f.eks. skal kjøre scooteren hjem for sommeren..

 

Skal derimot antagelig bare ha scooteren i 1,5-2 år, så trenger egentlig ikke ta så mye hensyn til "hjemfrakt" for den ene sommeren det kan bli aktuelt.. Til kjøpesentrene osv utenfor sentrum kunne jo 60 km/t vært veldig greit..

 

 

Uansett, kan dere anbefale noen scootere til bruk rundt i bergen sentrum og til å kjøre sånn litt utforbi til diverse kjøpesentre osv?

 

 

På forhånd takk for alle forslag :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honda SFX ;)

denne er av de sprekeste scootere, den er billig, og det skjer sjeldent noe galt med dem;) min har aldri hatt problemer!

 

Den har flere hester enn andre mopeder og scootere så du drar fra dem lett, den har sexy rumpe, men den er litt liten i forhold til andre scootere da, men du får prøve og se hvordan det er å sitte på den, hjula er også små men man blir fort vant til det!

 

Bruker også lite bensin og er lett å trimme ;) og den trekker noe sykt :D

 

prisen ligger på 8-9000 for 00 og eldre modeller ;)

 

her har du et eks. Honda SFX

Endret av hans33
Lenke til kommentar
"Bruker også lite bensin og er lett å trimme  og den trekker noe sykt "

 

Kan du definere lett å trimme? Hvor fort går den på flata?

 

Ser ut som en veldig grei scooter det ja. Trenger ikke være særlig stor, da jeg selv er en liten kar på 177cm 65kg :)

7151542[/snapback]

 

Sitter å vurderer en scooter selv og har søkt litt på forskjellige, og den SFXen ser rimelig grei ut. Den er billig og det er mange som skryter av den. Leste at den drar ca 55 på flata, og på et forum her leste jeg at en fikk den opp i 85 bare ved fjerning av plomba. Vet ikke hvorvidt dette er sant da jeg har liten peil selv, men virker ganske bra :)

 

En annen påsto å ha fått den opp i 110km/t med trimming til ca 2000kr :roll:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Har selv en Honda SFX, og er strålende fornøyd. Kjører land og strand og drar i fra alt som ikke er blodtrimmet. Har ikke tatt ut plombe eller noen form for trimmet den og har 56 km/t overalt, både oppoverbakker som på flata. Kjører sommer som vinter og kunne ikke tenkt meg noen annent.

 

Anbefales på det varmeste :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan du definere lett å trimme? Hvor fort går den på flata?

 

Ser ut som en veldig grei scooter det ja. Trenger ikke være særlig stor, da jeg selv er en liten kar på 177cm 65kg :)

7151542[/snapback]

 

Det er mange ting du kan gjøre med denne scooteren, enkleste er vel å fjerne sperra i variatoren ( en rund sak du finner bak kickstarteren ) til dette trenger du ikke være noen mekaniker for å klare ;) etter dette kan den gå 65-80 avhengi av modell.

 

Eldre modeller er nok de som går raskest både orginalt og trimmet ;)

 

Jeg har byttet variator og variatorreim, den går 75-80 på flata og har hatt den oppe i 95 i slak nedoverbakke :D

 

Men det dumme med denne typen trimming er jo at den ikke trekker like godt i oppoverbakker da.. men den trekker uansett bedre enn andre mopeder.. det er jo trosalt en SFX :p

 

Jeg har også montert en boks som fjerner turtallsperra, uten denne så sperrer mopeden din når den kommer opp i 70-75.. Denne boksen har også en bryter som kan slås på når du kommer i kontroll.. og vips så går den kun i 50 :innocent:

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut.

 

Jeg bor på en høyde og kommer til å kjøre en del bakker, så må ha en som går ok i bakker.. så ikke noe trimming som ødelegger det..

 

Hva er denne boksen ? ..tror det var noe sånt jeg hørte om i forbindelse med elektrisk sperre, og mulighet for å disable om d va kontroll e.l... men vet ikke onkel politi om denne boksen da? :/

 

70-75 høres glimrende ut :)

 

Ser www.jackpot.no selger en scooter ved navn hunter sport til 9 lapper:

 

Kan registreres!

EU godkjent

4-takts bensinmotor 49cc

Automatgir

Trommel/skivebrems

Speedometer

Lys

Speil

El start og kickstart

Bensintank 6l.

Vekt 83kg

 

Usikker på hva de mener med "kan registreres, men hva tror du om den?

De påstår vanlig pris er 17.000, men det høres litt drøyt ut.. er dette bare noe billiggreier som jeg absolutt ikke bør satse på?

 

Takker :)

 

..og en liten ting til - hvor gammel er passe gammel for en sprek honda sfx? ;)

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å angre om du kjøper den Hunteren.. lukter billigplastikkdritt lang vei..

 

At den kan registreres betyr at den oppfyller kravene for at den skal kunne registreres og kjøres lovlig på norske veier ;)

 

Denne boksen har en bryter ja som du kan slå av og på.. bare skjul den godt så finner ikke politiet den! de kommer ikke til å lete en gang ;)

 

SFXen går godt i bakker uansett hva du gjør med den.. men du hvis du øker toppfarten mye så kan du merke at den trekker litt dårligere i oppoverbakker.. men da suser det som bare det når du skal ned igjen :D

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at politiet har begynt å måle med instrumenter på det elektriske anlegget om du har turtallsperre nå ...

7167054[/snapback]

 

Sikkert bare rykter.. for her på sørlandet har de kun ei tralle.. om mopeden ikke går over 60 så lar de deg gå.. de sjekker ikke noen ting :p

7169637[/snapback]

 

mm, de er ikke gode og fornye seg. Tralla ligner på en ombyggd klespresse fra tidlig 1900tallet.

Lenke til kommentar
Pegout Speedfighter 2 ;)
Enig. Meget enig.

Har en slik selv. Herlig å kjøre.

 

Den går i 80 km/t med "fikset" variator og effektanlegg.

Fin den, men dama har den. Den er mer på service enn den er på veien :nei:

Den kan da ha noe med hvordan dama di "behandler" den det da.

Har ikke hatt noen problemer med min, går som ett skudd. :)

 

Men nå er den satt inn for vinteren.

Lenke til kommentar
Fin den, men dama har den. Den er mer på service enn den er på veien :nei:

Den kan da ha noe med hvordan dama di "behandler" den det da.

Har ikke hatt noen problemer med min, går som ett skudd. :)

 

Men nå er den satt inn for vinteren.

7190975[/snapback]

 

Kalle en moped for "speedfigther" :!:

 

Men har også hørt at de ikke har best kvalitet (obs, forbehold om feil i og med at det er rykter.)

 

Men scooter er vel mest byggd for og ikke skru/fikse. Den er vel egentlig byggd bare for og gasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...