AlecTBM Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Som tittelen sier. Hvoran lagrer man bilder i LONGBLOB? Har lett og lett men finner ingen ting Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Så et annet spørsmål: Lagrer man bilder i en database i det hele tatt? Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Så et annet spørsmål: Lagrer man bilder i en database i det hele tatt? 7129284[/snapback] En god regel vil vel være: You should not store images in a database. Edit: Det kan med andre ord være gode grunner for å gjøre det, men vanligvis ikke. Endret 22. oktober 2006 av roac Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Det der var jo litt offtopic da. Kan dere ikke hjelpe meg med å få det til isteden for å få meg til å ikke gjøre det?? Lenke til kommentar
oladunk10 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 uhm .. det kan jo være en idé å høre på tipsene her ..har du vurdert å lagre filnavn i databasen? altså man kan henvise til bilder som ligger på disken i stedet for å lagre bilde-data rett i databasen Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 jada. Det er det jeg egentlig gjør. Men jeg har lyst t å lære kordan man lagrer bilder i databasen. og jeg vet de fleste negavtivetingene Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvorfor skal du da gjøre det, hvis du har en bedre løsning pr i dag, og vet hvorfor du ikke skal gjøre det? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har lyst til å lære et. Er det et problem?? Lenke til kommentar
Scix Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Hva slags database er det? Har du prøvt dette? Ferdig google søk Ofte gode svar der... Edit Litt finere link Endret 23. oktober 2006 av Scix Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er ikke noe forskjell på å legge bilder eller tekst inn i en database. Du leser innholdet ut av bildefilen og legger det i en INSERT-spørring. Woila! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 det har jeg forstått, men hvordan legger jeg den inn i databasen, hva slsgs kode?? Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 det har jeg forstått, men hvordan legger jeg den inn i databasen, hva slsgs kode?? 7134507[/snapback] SQL, akkurat det samme som du bruker til å legge inn tekst og annet, som endrebjorsvik sa. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 prøvd det. Da kommer bare filnavnet. Ikke noe bilde Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 prøvd det.Da kommer bare filnavnet. Ikke noe bilde 7134713[/snapback] Ikke hvis du leser inn filen, men du må selvfølgelig åpne filen og lese ut innholdet av den. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 hvordan leser jeg inn filen da? Jeg bruker: $navn = $_FILES['bilde']['name']; $bilde = $_FILES['bilde']['name']; $insert = mysql_query("INSERT INTO bilder ( navn,bilde ) VALUES ( '$navn', '$bilde' ) "); Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Dette vil muligens lese bildet inn i variabelen. $bilde = file_get_contents($_FILES['bilde']['tmp_name']); Hva er logikken bak at filnavnet ($_FILES['bilde']['name']) skal bli til bildekode? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 vet ikke jeg. Jeg har aldri klart dette før. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Slik har jeg gjort det: Opplasting av bilder. uploadPhoto.php uploadPhoto2.php For å vise bildene. getPhotos.php displayphoto.php Viktig å huske! I php-filen som henter ut selve bildet så er det veldigt viktig at koden begynner på første linjen, IKKE ha tomrom før <?php for da vil ekstra bytes (pga carriage return) og bildet vil ikke vises. Lykke til! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Takker Fikk det til nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå