Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan prioritere trafikk (QoS) på router?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en D-Link Rangebooster N 650 (DIR-635) 4-ports trådløs router (manual (.zip) her). Jeg har også IP-telefoni fra IP24 (tror muligens de er kjøpt opp av Briiz Telecom nå), via en Welltech IAD-161 gateway (manual (.pdf) her).

Slik det er i dag, så har jeg problemer med at det blir dårlig kvalitet (det hakker og er forsinkelser) når jeg snakker i IP-tlf samtidig som en større nedlasting er på gang. Jeg har Internett via kabelmodem med en hastighet på 3mb/sek inn og 1mb/sek ut.

D-Link N 650 har tjenesten Quality of Service (QoS) installert og jeg har tenkt å sette førsteprioritet på telefonsamtalene slik at det gis nok båndbredde til at samtalekvaliteten blir bra, men at ellers linjas kapasitet kan benyttes maksimalt når det ikke er noe tlf-samtaler på gang.

Oppsettet til QoS på routeren ser slik ut:

D-Link_N_650.jpg

(se forklaring til feltene nederst i denne posten)

Jeg har prøvd meg på følgende oppsett:

Name: IP-Telefon

Priority: 1

Protocol: 0 (når jeg velger "ANY" så kommer "0" opp automatisk)

Source IP Range: 192.168.0.100 to 192.168.0.100 (gatewayen til IP-telefonen)

Source Port Range: 0 to 65535 (er grået ut, disse verdiene settes automatisk ved valg av "ANY" på Protocol)

Destination IP Range: 0.0.0.0 to 255.255.255.255

Destination Port Range: 0 to 65535 (er grået ut, disse verdiene settes automatisk ved valg av "ANY" på Protocol)

Skal ikke denne regelen egentlig føre til at all trafikk som kommer inn/ut på gatewayen tilhørende IP-telefonen får 1. prioritet slik at hastigheten på nedlastingene mine går ned? For det ser (eller høres) desverre ikke ut til at det er det som faktisk skjer.. :(

Nettverket mitt er koblet slik:

nettverk_koblinger.jpg

PCene (deriblant PCen som stjeler mest båndbredde) står på samme nivå som gatewayen. Siden gatewayen ikke har noen innebygde funksjoner ifbm. begrensing av nettverkstrafikk så er det vel ikke noe poeng i å koble dette annerledes? (det er mye lettere / mer oversiktlig å administrere tilkoblingene via routeren..)

Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp routeren slik at IP-telefoni blir prioritert?

Hilfe, bitte! :ermm:

Forklaring til de forskjellige feltene under QoS Engine Rules:

A QoS Engine Rule identifies a specific message flow and assigns a priority to that flow. For most applications, automatic classification will be adequate, and specific QoS Engine Rules will not be required.

Conflicting rules are not permitted. Conflicting rules are those that share any combination of source address/port, destination address/port, and protocol. Rejecting conflicting rules ensures the that every flow defined in a rule receives the expected priority and avoids indeterminate prioritization that could reduce QoS effectiveness.

Name

Create a name for the rule that is meaningful to you.

Priority

The priority of the message flow is entered here -- 1 receives the highest priority (most urgent) and 255 receives the lowest priority (least urgent). Priority 0 is reserved. Flows that are not prioritized by any rule receive lowest priority.

Protocol

The protocol used by the messages. The common choices can be selected from the drop-down menu. To specify any other protocol, enter its protocol number (as assigned by the IANA) in the Protocol box.

Source IP Range

The rule applies to a flow of messages whose LAN-side IP address falls within the range set here.

Source Port Range

The rule applies to a flow of messages whose LAN-side port number is within the range set here.

Destination IP Range

The rule applies to a flow of messages whose WAN-side IP address falls within the range set here.

Destination Port Range

The rule applies to a flow of messages whose WAN-side port number is within the range set here.

Endret av terrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du leser litt på denne siden er prioritet for DGL-4300 forklart nærmere .

Videre vil jeg påpeke at prioritet 1 gir IPtelefonen din all linjekapasitet som forklart på linken og det er muligens ikke helt lurt å la den ta del i 100% av kapasiteten . Siden oppsettet er så likt på de to routerene fra samme fabrikant tok jeg meg den frihet å linke til den siden .

Endret av Konge
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp routeren slik at IP-telefoni blir prioritert?
Fjern avkrysningen for "Automatic Classification", da vil ditt oppsett for "QoS Engine Rule" virke slik du ønsker. Slik det er nå så er det routeren som bestemmer reglene.
Lenke til kommentar

Hei Konge, takk for svar.

Når det gjelder den siden, så var det desverre ikke så veldig til hjelp, for jeg har allerede satt opp IP-tlf på samme måte som det står der (bortsett fra at min har pri. 1 og på siden har den fått pri. 50).

Vedr. å sette en lavere pri. enn 1 på den så er det jo ingenting jeg vil at skal gå over IP-telefonen i prioritet når den er i bruk, så jeg skjønner ikke helt hvorfor pri. 1 på den er så galt egentlig.. Den tar jo uansett bare så mye båndbredde som den trenger - og med en 3mb/sek / 1mb/sek linje bør det fortsatt være greit med båndbredde til andre ting også skulle jeg tro..

Lenke til kommentar

Pingla, takk for godt forslag, det stemmer som du sier:

Automatic Classification

This option is enabled by default so that your router will automatically determine which programs should have network priority.

Jeg har skrudd den av, men det ble allikevel problemer med hakking og forsinkelser.. :(

Jeg prøvde da å gjøre det litt annerledes - å sette en lavere prioritet for Azureus; BitTorrent-klienten jeg bruker (og som er "synderen" i båndbreddeknabbinga her) slik at programmet fikk prioritet 200. Jeg er ennå litt usikker på om dette bedret problemet eller ei, det kan virke som om det var mindre delay på samtaler, men så oppnådde jeg ikke så høye hastigheter som da jeg testet sist, så det kan likesågodt være det som var grunnen til bedringen.

Tror det må bli en tlf. til D-Link support i morgen så jeg får satt meg litt bedre inn i routeren jeg.. :)

Endret av terrax
Lenke til kommentar
Jeg har mest dårlig erfaring med QoS.

Det som fungerer suverent for meg er å sette opp begrensning i torrentprogram.

Bruker utorrent og setter begrensning på inn/uthastighet og antall connects.

Da får jeg null problemer med telefoni, spilling mm.

Har vært inne på tanken (det går også an å begrense hastighet og antall connects i Azureus), men da vil jeg jo aldri få utnyttet maks linjehastighet.. Grunnen til at jeg kjøpte en ny router med QoS var jo at den skulle klare å sette av nok kapasitet til samtaler, og at man ellers fikk utnyttet så å si hele linjekapasiteten når det ikke er noe telefoni på gang..

Endret av terrax
Lenke til kommentar

Hvis noen har en router som fungerer optimalt med QoS, så vil jeg gjerne høre det. De testene jeg har lest har ikke vært helt overbevisende for en som spiller f.eks BF2 eller CS... Det skrytes i testene av hvordan ping sank fra 600ms til 3-400ms med QoS. 3-400ms går det ikke an å spille eller ringe med!

Men jeg skjønner jo godt ønsket ditt om å utnytte hele kapasiteten ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...