Gå til innhold

Forstyrrelser på bilder

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg et Canon Ixus 800IS, som jeg forøvrig er veldig fornøyd med! Men etter få gangers bruk begynner jeg å oppdage "forstyrrelser" på en del av bildene jeg tar. Det er grå/hvite halvveis gjennomsiktige rundinger. De kommer ikke på alle bildene, og størrelse og plassering varierer fra bilde til bilde. Først trodde jeg det var støv på linsa, og prøvde å pusse litt på den, men det gikk ikke bort.

Noen som kan fortelle meg hva dette kommer av? Jeg hadde det på mitt forrige kamera, og måtte da sende det til reparasjon. Håper på å unngå det nå, siden det er et splitter nytt kamera.

Bildeeksempel:

(Personen på bildet er sladdet ut, så jeg slipper å få noen sure miner :))

post-72195-1161531876_thumb.jpg

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper det er støvpartikler som lyses opp kraftig av blitsen.

ligner ihvertfall veldig på effekten av blits i snøvær.

YinYang.gif

7126858[/snapback]

OK. Så det er ikke noe man får gjort noe med med andre ord? Og det er heller ikke noe galt?

Hvor mener du isåfall at disse støvpartiklene befinner seg? I rommet, eller i kameraet?

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar

Det er ganske normalt på kompaktkamera der blitzen er montert veldig nært objektivet. Hvis du søker på orbs så vil du finne veldig mange personer med samme problem. Det er støvpartikler som befinner seg foran objektivet og som reglekterer blitzen. Det kan også være usynlige vanndråper.

Man kan få identiske flekker ved feil på objektivet men da er de typisk på samme sted hver gang.

Mulige løsninger er:

Ren luft

Ikke bruk blitz

Kjøp et større kamera

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Tipper det er støvpartikler som lyses opp kraftig av blitsen.

ligner ihvertfall veldig på effekten av blits i snøvær.

YinYang.gif

7126858[/snapback]

OK. Så det er ikke noe man får gjort noe med med andre ord? Og det er heller ikke noe galt?

Hvor mener du isåfall at disse støvpartiklene befinner seg? I rommet, eller i kameraet?

7127005[/snapback]

Ikke mye å gjøre (lufte/tørke støv oftere). Ikke noe galt.

Det er normalt svevestøv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd dette problemet på min 800IS.

Ta f.eks. noen bilder mott himmelen eller en ensfarget flate uten blitz og se på bildene i 100% på pc'n. Hvis det er fakbrikkstøv på sensoren vil du se slike ringer da. Men jeg tror ikke det er det. Har aldri opplevd det.

Så jeg regner med at årsaken er blitzen og svevestøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...