Gå til innhold

CM Stacker eller Lian Li Cube?

Anbefalte innlegg

For å si det som det er så klarer jeg ikke å bestemme meg :ermm:

Slik som jeg har det nå så har jeg 7 disker samt 1 dvdrenner i et lite og trangt midi kabinett. Kabinettet har 5x5.25" brønner og 3x3.5" brønner. Alle disse er fylt opp med det ovennevnte. Problemet er at harddiskene blir farlig varme etterhvert. Trolig et sted mellom 50-60 grader. Bak i kabinettet har jeg 1 stk 80mm vifte. Det er kun plass for 1 til. Problemet er bare at luften ikke kommer særlig langt pga et virrvarr av kabler. Det blir ikke aktuelt å begynne å kjøpe kjøleribber etc for hver enkelt harddisk, så jeg må ha noe nytt med større utbyggingsmuligheter og bedre luftsirkulasjon.

Har blitt litt fasinert av slike moduler som denne, hvor du benytter 3 stk 5,25"brønner som huser 1 stk 120mm vifte som blåser luft over 4 stk 3.5" harddisker. Antar at slike vifter er svært stillegående hvis jeg i tillegg kjøper en viftekontroll.

Så kommer spørsmålet om i hvilket kabinett jeg skal bygge et slikt system? I utgangspunktet er jeg på utkikk etter et kabinett som har mulighet for 2 PSUer, da jeg har en stk 530W og en stk 300W liggende. Er glad i lagringsplass så kommer til å kjøpe flere disker etterhvert.

Spesielt har jeg vurdert CM Stacker & Lian Li Cube, da disse, og spesielt den siste, har masse muligheter for videre utbygging. CM Stacker har plass til 3 slike 3x5,25"-moduler jeg linket til ovenfor, (12 disker +3-4 interne), altså 7-8 disker i utbyggingspotensiale for min del. Kabinettet har imidlertid bare 1 stk 120mm vifte i bakkant som skal blåse lufta fra de 3 modulene ut av kabinettet, noe jeg lurer på er tilstrekkelig??

Lian Li Cube har på sin side voldsomme utbyggingsmuligheter, nærmere 30 harddisker hvis man utnytter det maksimalt, samt plass til 2-3 120mm vifter og 2x80mm vifter i bakkant, samt 2x120mm på toppen av kabinettet.

Prisen på kabinettene vil være ca 1600,- for CM stacker (inkl nødvendig ekstrautstyr) og prisen på Lian Li Cube vil være rundt 3000 (inkl nødvendig ekstrautstyr). Pengene er forsåvidt ikke det største problemet for jeg har råd til begge, snarere er spørsmålet hvorvidt jeg faktisk trenger et så stort kabinett som Lian Li Cube eller om jeg skal ta til takke med et med mye mindre utbyggingsmuligheter og mest sannsynlig dårligere luftsirkulasjon. Begge vil jo være en invistering for framtiden da jeg mest sannsynlig ikke kommer til å kjøpe et nytt kabinett på en laaaaang stund.

Så hva syns dere jeg bør velge? Er det noe viktig jeg har oversett i sammenligningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det blir jeg går for CM Stacker STC-T01, men har noen spørsmål til dere som har den:

- hvilke vifter følger med, og hvordan er kvaliteten på disse med tanke på støy? (er alle 3-pinsvifter?)

- følger det med en 3/4 modul for harddisker?

- Jeg kommer til å ha 1 dvdbrenner og 1 viftestyring i front. Siden jeg liker lagringsplass, så lurer jeg på om den beste løsningen er å sette inn 3 stk 3/4 moduler, (slik som dette), eller om det beste er å beholde det nederste originale internsystemet for harddiskene?

- Noen som har denne viften? Er det dette som kalles radialvifte? Er denne viften et "must" for kabinettet, eller gjør den ikke det store utslaget??

+ er svært interessert i hvordan dere har løst støy og varmedemping!

Endret av Wolfman83
Lenke til kommentar

-det er 2 x 120mm vifter og 1x80mm - de er ganske greie på kvaliteten, husker ikke om det er 2 eller 3 pinner.

-det følger med en sånn harddisk modul, og det er her den ene 120mm vifta er festet

-Såvidt jeg fikk med meg da jeg installerte baserer hele fornten seg på 5 1/2 tommer slots, så må du stikke inn moduler for å få plass til harddisker (1 følger som sagt med) 3 moduler + 2 bays er vel det som må til. Hvis du ikke trenger diskettstasjon har du da akkurat plass til 3 moduler, kontrollpanelet til kabinettet, viftestyring og CD/DVD brenner.

Crossflow vifta kan du spørre snekker'n om, den hadde han iallefall tidligere.

Støy...hmm, det er meget godt skjermet fra støy som det er.. det er tross alt tungt og godt og har 120mm vifter.

Varme har sålangt heller ikke vært ett problem for mitt system..

Lenke til kommentar

hum det var vist ikke radialvifte den het, men crossflowvifte. Fortsatt interessert i å høre hva denne utgjør! Er det mulig å kjøre viftestyring på denne??

Litt spent på kvaliteten på de 120mm viftene, kanskje det vil lønne seg å bytte dem ut med 120mm stillegånde mistvifter? Er så seriøst lei av støyen som kommer av mitt nåværende system så vil gjøre ALT for å få det ned :)

Blir hvertfall en mistvifte av denne sorten bak i kabinettet hvertfall.

Ville dere gått for denne papst vifta eller denne vifta fra cooltek når det kommer til den vifta på sideveggen/døra, og den i toppen?

Det er vel ikke mulighet for viftestyring på de 120mm viftene som kommer med modulen eller? (er det ikke standard molex kontakt??)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for en mellomting av disse to?

for om CM Stacker er stort nok til deg og Cuben blir for kostbar,men du er i tvil om kjølingen på stacker`n så se på denne da.

rc830_380.jpg

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=rc830&mcat=c433

Den kjører jeg med nå,den har 1 stk 120 mm vifte bak, en 120 mm i toppen i tillegg kan du sette inn 4 stk 120 mm vifter i siden disse blåser da direkte på alle komponenter på hk .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...