Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD-brenner tar ikke CD-plater

Anbefalte innlegg

Fikk telefon fra en kamerat som ikke får til å brenne CDer. Han har en Compaq-PC med LG DVD-R/RW GCA4164B. Forsøker både Nero og andre brenneprogram men får beskjed om å "insert disc" selv om han allerede har lagt inn en tom CD-plate. Han har ikke forsøkt med tom DVD siden han ikke hadde noen slike.

Selv så har han feilsøkt etter beste evne, søkt på internett og funnet mulige løsninger på diverse forum, men uansett hva han gjør så får han denne beskjeden. Noen tips til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke om PCen har to brennere, men jeg tror ikke det. Tror heller ikke den har en leser og en brenner, altså det er nok kun ett optisk drev i den. Snakket veldig kort med han, for jeg stod midt oppe i noe på jobb da han ringte så jeg stilte ikke mange kontrollspørsmål egentlig... Heller ikke hva han hadde funnet av tips og forsøkt.

Lovte å tenke litt selv + "høre litt rundt". En felles kamerat av oss kom med en teori ang. Nero, der må man velge DVD eller CD i en lite iøyenfallende dropdown-meny (øverst til venstre?) i lag ny kompilasjon. Det kan jo tenkes at denne stod på DVD og at det egentlig var en blank DVD Nero ville ha. Men siden han ikke har fått andre brenneprogrammer til å virke heller så er ikke den teorien SÅ sannsynlig.

Lenke til kommentar

Det var nettopp det jeg spekulerer i, i post #3, basert på tips fra en felles bekjent. Men siden han visstnok har prøvd flere brenneprogram enn Nero og får samme melding så holder ikke den teorien vann, med mindre han har valgt feil type media i alle da...

Lenke til kommentar
Det var nettopp det jeg spekulerer i, i post #3, basert på tips fra en felles bekjent. Men siden han visstnok har prøvd flere brenneprogram enn Nero og får samme melding så holder ikke den teorien vann, med mindre han har valgt feil type media i alle da...

7140130[/snapback]

sjekk om han har daemon tools eller no anna virtuell skit instalert. Mulig han velger en av disse drevene når han skal brenne.

Lenke til kommentar

Uten å kunne garantere det så tviler jeg på at han har DeamonTools eller noe lignende, og han er ikke helt bortreist når det gjelder datamaskiner så han velger nok rett drev, både på skjerm og rent fysisk å legge plata i. Men alt skal selvsagt sjekkes ut, bare jeg får tid til å komme meg opp dit.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med han i går kveld og fikk vite litt mer:

- han har valgt rett drev, ingen DeamonTools eller noe på PCen

- han har oppgradert firmware i DVD-brenneren

- han har foreløpig ikke forsøkt å brenne DVD, men har kjøpt seg noen tomme DVD-plater for å prøve

- han var usikker på om det i Nero og andre program var valgt ritkig media

- han hadde kopiert over filene på en ekstern disk og fått brent dette på broren sin PC, når han kom hjem så hadde plutselig brenneren fullført en brenning uten at han hadde vært tilstede! Vi skal se mer på det i helga.

Lenke til kommentar

Ble ingen tur innom han i helga, men han har skaffet seg noen BASF CDer nå, og disse fikk han visst brent på. Mye tyder på at den brenneren ikke er "helt god". Når han skulle oppgradere firmware så var det et slit å finne denne. Brenneren er produsert i et stort antall for PC-produsenter, så LG hadde selv ingen firmware til den, han måtte finne den hos Compaq (HP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...