Gå til innhold

Byttet hovedkort, Nå er partisjonene vekk!

Stoly

Anbefalte innlegg

Hei gutter og jenter.

Jeg har oppgradert systemet mitt med asrock hovedkort og amd prosessor, socket 939.

https://prisguiden.no/product.php?productId=48991

Jeg har to hardsiker Seagate 7200.8 250 mb. Hardiskene mine er partisjonert og har vært organisert i RAID 0, alstå stripeing. Når jeg nå skal installere XP på hardisken eksistere ikke partisjonene lenger, de er borte.

SPM. er som følger: Kan man ikke bytte hovedkort med sata disker i raid 0 oppsett uten å lage en helt ny organisering og partisjonere alt på nytt?

Skjønner dere hva jeg mener?

MVH Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt skal ikke det gå, men det finnes unntak. F.eks hvis raid-kontrolleren er identisk på de to hovedkortene og har identisk firmwareversjon.

Problemet med oppgadering av hovedkort/kontroller er en av ulempene ved å kjøre disker i Raid. Det gjelder særlig hvis hovedkortet/kontrolleren dør og man trenger et nytt i en fei for å få tilbake innholdet.

Lenke til kommentar

Hei Simen1.

Jeg håpte du skulle svare på tråden min. Takk.

Den informasjonen du kom med der, tror jeg at flere ikke er klar over.

Når jeg har lest om ulempene med å ha raid 0 så har det stort sett vært snakk om at du mister alt hvis hardisken dør. Men folk bytter vel nesten like ofte hovedkort som at hardisker dør, derfor er det rart at ikke fler har tatt om denne problemstillingen. Nå er jeg virkelig i tvil om jeg vil kjøre raid 0.

Enig? Eller er det jeg som ikke har fulgt med i klassen.

Lenke til kommentar

Jeg har flere sett med like disker, men unngår Raid både på grunn av oppgraderingsmulighetene, hva som skjer om en disk eller kontrolleren dør, og fordi det ikke gir noen merkbar ytelsegevinst i annet enn de benchmarkene som måler transferrate.

Eugene Ra, "hjernen" bak nettstedet Storagereview mener Raid0 er tull for de aller fleste vanlige brukere. Det er jeg enig i. For servere som trenger driftsikkerhet er det som regel også tullete å bruke Raid0. Jeg mener det er svært få brukere/bruksområder der fordelene til Raid0 veier tyngre enn ulempene.

Lenke til kommentar

Flytting av raid er som Simen1 sier ikke alltid like heldig. Så hvis du skal flytte raid er det en fordel å ha en backup av det du har på diskene dine. Grunnen til at raidet du hadde ble borte, er fordi informasjonen om raidet blir delvis lagret i bios på det gamle hovedkortet ditt samt i windowsen du hadde (fordi dette er et softwareraid). Eneste måten å få med seg slik info på er å kjøpe seg en dyr kontroller som har egen flashlagring. (eller eprom av noe slag)

Jeg vil si meg litt uenig i Eugene Ra da... Raid0 er veldig praktisk hvis du driver med feks videoredigering eller hvis du har en ellers rask maskin og driver med mye harddiskkrevende på en gang. Feks høre på musikk, rippe musikk/video, laster ned større filer fra nett osv samtidig. Jeg har kjøpt meg et 3Ware kort og merker stor forskjell på lagringshastigheter på diverse større filer. Er du også plaget med at spillene dine hakker når du er på lan og noen forsyner seg av maskinen din. Da kan raske disker i kombinasjon med et godt nettverskort være en lur ting. Jeg begynte med raidoppsett på serveren min rett og slett fordi jeg hater å ha mange små disker. Lette å holde oversikten over hvor mye ledig plass jeg har når det er ett tall å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...