Lightningwolf Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg er konfirmant i år og har derfor noen obligatoriske gudstjenester og gå på. Denne søndagen var det snakk om tv aksjonen, og at det gikk til de som ble forfulgt på grunn av tro. Vel og bra tenkte jeg dette er jo en god sak, men etterhvert fikk jeg med meg at det bare var forfulgte kristne det gikk til. Dette gjorde meg mildt sagt forbannet da kristne har forfulgt andre troende i alle tider. De snakket mye om alle de stakkars kristne som bodde i irak som risikerte fenglsel osv pga at de var kristne og ikke ville gå med slør, men dette har kristene gjort med andre også. At ikke de kristene som bo i Irak ikke kan inrette seg etter deres kultur for bli deres problem. Jeg gir de ikke pengehjelp. Jeg kjente jeg ble sintere og sintere etterhvert som tiden gikk, fordi jeg mener at folk som er jøder, islamister, osv som blir forfulgt fortjener like mye hjelp. Nå er jeg faktisk ikke sikker på om hjelpen går til alle eller om de kun nevnte bare kristene pga at vi faktisk var i en kirke men alikevell er det dårlig gjort av kirken. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Denne søndagen var det snakk om tv aksjonen, og at det gikk til de som ble forfulgt på grunn av tro. Årets tv-aksjon går til Leger uten grenser, noen tar nok feil. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Denne søndagen var det snakk om tv aksjonen, og at det gikk til de som ble forfulgt på grunn av tro. Årets tv-aksjon går til Leger uten grenser, noen tar nok feil. 7126148[/snapback] ok takker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Dette gjorde meg mildt sagt forbannet da kristne har forfulgt andre troende i alle tiderDet har jeg aldri vært borti. Med mindre det er snakk om ekstremister. Kjenner du til tilfeller der kristne har løpt rundt med gevær og truet muslimer? De snakket mye om alle de stakkars kristne som bodde i irak som risikerte fenglsel osv pga at de var kristne og ikke ville gå med slør, men dette har kristene gjort med andre også. At ikke de kristene som bo i Irak ikke kan inrette seg etter deres kultur for bli deres problem. Jeg gir de ikke pengehjelp.Kristne har rett til å bo i Irak uten å bli forfulgt. Mesteparten av jødene bor i USA. Blir de forfulgt? De følger reglene i Irak, men med relgionen(e) som praktiserers der nede kan det fort bli vanskelig. Om du gir penger eller ei er opp til deg, ikke andre. Jeg kjente jeg ble sintere og sintere etterhvert som tiden gikk, fordi jeg mener at folk som er jøder, islamister, osv som blir forfulgt fortjener like mye hjelp. Nå er jeg faktisk ikke sikker på om hjelpen går til alle eller om de kun nevnte bare kristene pga at vi faktisk var i en kirke men alikevell er det dårlig gjort av kirken.Jøder blir kun forfulgt i Midt-Østen. De kan jo gå fritt omkring i USA! Islamister blir ikke forfulgt, de forfølger. Kan du nevne ett tilfelle hvor de har blitt forfulgt? Hvor mange ganger har ikke kirken samlet inn penger og gitt til tilfeller der det trengs? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Det er jo mange tilfeller opp igjennom historien der kristne har forfult folk med en annen tro. Trenger jo ikke se lenger enn til vårt eget land (kristningen av Norge var ikke akkurat noen hyggestund). Korstogene i middelalderen var jo også koselige. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Kristne har forfulgt, drept og kriget mot andre religioner. Det var skikkelig heder å bli med korstogene og drepe mest mulig "hedninger" eller skal jeg si dem som ikke var troende mot den rette Gud? At det finnes kristne eller religion i dag generelt synes jeg er helt merkelig. Vi har kommet så langt teknologisk, men allikevel så styrer vi på grunnlag av ren og skjær overtro. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jøder blir kun forfulgt i Midt-Østen. De kan jo gå fritt omkring i USA! Islamister blir ikke forfulgt, de forfølger. Kan du nevne ett tilfelle hvor de har blitt forfulgt? Hvor mange ganger har ikke kirken samlet inn penger og gitt til tilfeller der det trengs? Det er forsatt ein ganske skarp antisemitisme i ein del nasjoner i øst europa og Russland. (og då er det ekte antisemitisme og ikkje det som den israelske ambasadøren definerer som antisemiter.) Ein fin generalisering du har. Forstår eg deg rett om du meiner at alle Muslimer er Islamister? Eg er ganske så usiker på kor mange ganger kirken har samlet inn penger til gode formål. Norsk Luthersk Misjonssamband har hatt eit ekstremt sosial darwinistisk syn på verden og vert ein del av den vestelige kultur imperialismen mot resten av verden. Eit anna poeng med moderne misjonsarbeid som unektelig gjør ein del bra bistands arbeid, er at det kjem med forbehald. Misjonerane er der for å hjelpe, men og for å frelse folk. Dette er noko som eg ser på som svært tvilsomt i og med at det medfører ein form for tvang på befolkningen og gir dei forminska kulturel og religiøs frihet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Kristne har forfulgt, drept og kriget mot andre religioner. Det var skikkelig heder å bli med korstogene og drepe mest mulig "hedninger" eller skal jeg si dem som ikke var troende mot den rette Gud? At det finnes kristne eller religion i dag generelt synes jeg er helt merkelig. Vi har kommet så langt teknologisk, men allikevel så styrer vi på grunnlag av ren og skjær overtro. 7131959[/snapback] Korstogene var nå ikke akkurat ledet av kristne, men av adelfolk som skulle befri Jerusalem (i følge dem). Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det kommer litt ann på hvordan man ser det. Disse adelsmennen anså seg selv som skikkelig troende (kristne) og dem skulle befri Jerusalem i Guds navn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det kommer litt ann på hvordan man ser det. Disse adelsmennen anså seg selv som skikkelig troende (kristne) og dem skulle befri Jerusalem i Guds navn. 7132432[/snapback] Det gjorde de sikkert, men det var litt ekstremt med barnekorstog. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Korstogene var nå ikke akkurat ledet av kristne, men av adelfolk som skulle befri Jerusalem (i følge dem). I og med at det var paven som fekk ideen til korstogene og satte den ut i livet så var dei ca så kristne som ein får ein krig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Korstogene var nå ikke akkurat ledet av kristne, men av adelfolk som skulle befri Jerusalem (i følge dem). I og med at det var paven som fekk ideen til korstogene og satte den ut i livet så var dei ca så kristne som ein får ein krig. 7132643[/snapback] Så kan man jo si at den katolske kirken var litt vill under middelalderen og litt fremover. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Så kan man jo si at den katolske kirken var litt vill under middelalderen og litt fremover. Det kan ein sei, men det forandrer ikkje faktum at katolikene meir eller mindre hadde monopol på kristendomen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Så kan man jo si at den katolske kirken var litt vill under middelalderen og litt fremover. Det kan ein sei, men det forandrer ikkje faktum at katolikene meir eller mindre hadde monopol på kristendomen. 7132678[/snapback] De har heldigvis forandre seg litt^^ Det er jo det jeg mente, at katolikkene var størst i middelalderen og var litt vel ville på den tiden. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er vel slik at både historisk og nåtidig har kristne rundt i verden både blitt forfulgt og forfulgt andre. Eksempler på grusomme handlinger i Guds navn er mange, også fra den ikke så fjerne fortid: - Nazi-tyskland ("Gud med oss!" innskrevet på alle soldatbeltespenner) - Falangistenes masakre på 80-tallet - Den Serbisk-ortodokse kirkes støtte til regimet i Serbia under krigshandlingene på 90-tallet. En finner helt sikkert flere eksempler. I boken Juemysteriet har Jostein Gaarder skrevet inn en meget innsiktsfull replikk fra en av englene. Jeg tror jeg har dratt frem dette sitatet før, men jeg sier det igjen siden jeg ssynes det er et veldig viktig poeng: "Det har skjedd mye i Guds navn som himmelen ikke er begeistret for". Trådstarter har helt rett i at kristne ikke er de eneste som blir forfulgt for sin tro, og jeg mener som kristen og menneske at det er en like stor forbrytelse å forfølge en muslim, en falun gong-tilhenger, en budhist eller en person av en hvilken som helst annen religion som å forfølge en kristen. Å bruke religion som begrunnelse for overgrep er etter min mening uforenelig med kristendommen. Uansett hva formålet måtte være. Men spørsmålet er så om det er galt av kirken å hjelpe kristne som blir forfulgt av den grunn. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være det. En kan argumentere for at en burde hjelpe jøder eller muslimer som forfølges også, men det argumentet kan egentlig brukes om alle grupper som på en eller annen måte lider urett. Slik jeg leser Bibelen synes jeg det kommer ganske klart frem at vi som kristne har et ansvar for alle mennesker som lider, ikke bare kristne. Men jeg mener også at vi har fått et særlig ansvar for andre kristne. Dessverre er det slik i verden at ingen kan hjelpe alle som trenger det. En må starte et sted. Når kirken retter søkelys mot religionsforfølgelse er det derfor naturlig at den i første omgang er opptatt av forfølgelse av kristne. Det jeg imidlertid reagerer sterkt på er holdninger om at en skal hjelpe "sine egne" og drite i andre. Enten det nå er kristne, nordmenn, europeere eller barnefamilier som defineres "innenfor": Vi har ikke lov til å late som om vi er ferdige med å hjelpe, vi må ikke komme dit at vi har brydd oss nok om andre. Og på dette området er faktisk ikke kristne værst i klassen. Det gjøres masse arbeid under kristent flagg blant nødlidende både her hjemme og ellers i verden som ikke handler om å lure eller tvinge folk til å tro. Jeg jobbet som gateverver for Leger Uten Grenser en sommer, og en av de tingene som provoserte meg var hvor mye dritt jeg fikk høre av folk på gata om Kirkens Nødhjelp. Folk som kom og oppmuntret meg (som representant for Leger uten grenser), og mente at Kirkens Nødhjelp bare var ute etter å drive skjult misjonsarbeid. Det er bare bulshit. Men det er tross alt bedre at folk støtter Norsk Folkehjelp, Leger uten Grenser eller Røde Halvmåne, og mistror KN, enn at de ikke gir noe til humanitært arbeid i det hele tatt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå