Gissan Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Hei! Har lyst å begynne å lære å designe websider. Er greit å kunne litt av det i tillegg til VB og slikt. Så, hva bør jeg lære? Har sett igjennom guiden til HTML på w3school.com (elns), men jeg er langt ifra ferdig. Skal jeg begynne med HTML, CSS eller PHP eller hva? Har veldig lite peiling på webdesign fra før av. Takker for alle svar! EDIT: Hilsen, tissedam! Endret 22. oktober 2006 av tissedam Lenke til kommentar
danand13 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Jeg begynte litt forsiktigt og prøve meg fram med html og det gikk sånn passe også begynete jeg og lære meg litt css for å forenkle alltså jeg gikk skrit etter skrit for å si det sånn. Endret 22. oktober 2006 av danand13 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 PHP spytter ut HTML, og jeg vil si det er viktig at du vet hvordan HTML skal skrives før du begynner å sulle med PHP eller andre server-side-språk. Videre er det jo veldig kjekt å kunne CSS, da datte er måten man bør formatere og gi utseende til ting på nettet i dag. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Bruk www.htmldog.com i stedet for w3schools. Mye av det som står på w3schools er foreldet. Og lær HTML først, så CSS, og så til slutt eventuelt PHP. HTML og CSS henger ganske nøye sammen, så du kan egentlig lære dem samtidig, om du skjønner. Ta HTML beginner, og så CSS beginner. PHP er på mange måter mye mer avansert enn HTML og CSS, fordi PHP faktisk er programmering, mens HTML og CSS kun er markup-språk. Det er dermed et mye større tema. Om du skal få noe særlig nyttig ut av PHP, er det nok fint å kunne HTML/CSS ganske godt først. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Da ser jeg på www.htmldog.com og prøver meg litt fram. Hvor lang tid må jeg regne med at noe slikt tar? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Et par uker ellerno for å bli nogenlunde stø i HTML/CSS, kanskje? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Et par uker ellerno for å bli nogenlunde stø i HTML/CSS, kanskje? 7126130[/snapback] Er jo relativt kjapt det da. Altså i HTML og CSS? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Ja.. men da må du jobbe litt med det og prøve å lage litt forskjellige websider. Finnes jo mye tips og triks som du kanskje bruker lengre tid på å få med deg, for eksempel hvordan man lager menyer med bilder som popper opp andre steder, eller hvordan man unngår feil i IE, etc.. Men det er sånt man tar litt etter hvert, når man trenger det. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Dette er et valg du må ta selv. Hovedsaklig velger de fleste å lære seg PHP, så det er kanskje veien å gå. Men det er ikke negativt å kunne litt VbScript heller. Noen velger også å lære seg begge deler. Til syvende og sist er det du selv som må avgjøre hvilket "språk" som er best for deg. PS: Javascript er en fordel å lære seg. Språket er rimelig enkelt, men det er viktig å kunne andre grunnleggende ting først. Edit: Og ja, HTML må du lære deg først. Det er jo scriptspråkene du skal bruke til å tegne HTML med. Endret 22. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Lær grunnleggende HTML, så lærer du deg CSS. Deretter et serversidespråk som f.eks PHP om det skulle være ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå