Gå til innhold

Hvilket språk bør jeg lære?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst å begynne å lære å designe websider.

Er greit å kunne litt av det i tillegg til VB og slikt.

Så, hva bør jeg lære?

Har sett igjennom guiden til HTML på w3school.com (elns), men jeg er langt ifra ferdig.

Skal jeg begynne med HTML, CSS eller PHP eller hva?

Har veldig lite peiling på webdesign fra før av.

Takker for alle svar!

EDIT:

Hilsen,

tissedam!

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk www.htmldog.com i stedet for w3schools. Mye av det som står på w3schools er foreldet. :)

Og lær HTML først, så CSS, og så til slutt eventuelt PHP. HTML og CSS henger ganske nøye sammen, så du kan egentlig lære dem samtidig, om du skjønner. Ta HTML beginner, og så CSS beginner.

PHP er på mange måter mye mer avansert enn HTML og CSS, fordi PHP faktisk er programmering, mens HTML og CSS kun er markup-språk. Det er dermed et mye større tema. Om du skal få noe særlig nyttig ut av PHP, er det nok fint å kunne HTML/CSS ganske godt først.

Lenke til kommentar

Ja.. men da må du jobbe litt med det og prøve å lage litt forskjellige websider.

Finnes jo mye tips og triks som du kanskje bruker lengre tid på å få med deg, for eksempel hvordan man lager menyer med bilder som popper opp andre steder, eller hvordan man unngår feil i IE, etc.. Men det er sånt man tar litt etter hvert, når man trenger det.

Lenke til kommentar

Dette er et valg du må ta selv. Hovedsaklig velger de fleste å lære seg PHP, så det er kanskje veien å gå. Men det er ikke negativt å kunne litt VbScript heller. Noen velger også å lære seg begge deler. Til syvende og sist er det du selv som må avgjøre hvilket "språk" som er best for deg.

PS: Javascript er en fordel å lære seg. Språket er rimelig enkelt, men det er viktig å kunne andre grunnleggende ting først.

Edit: Og ja, HTML må du lære deg først. Det er jo scriptspråkene du skal bruke til å tegne HTML med.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...