Gå til innhold

1.85:1 DVD viser kun 4:3

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Prøver å ta backup av en DVD med formatet 1.85:1.

Samtidig som jeg tar backup, vil jeg gjerne komprimere filmen.

Menyer og slikt er ikke nødvendig, kun selve filmen.

Problemet er at den ferdige DVD'en kun viser et 4:3 bilde, uansett hva jeg gjør.

Ansikter blir strukket, og de sorte linjene opp/nede mangler

Fremgangsmåte :

Ripper DVD'en til vob filer på harddisk. Der etter lager jeg en 720x576 AVI fil vha DVD2AVI og PicVideo codec'en. Altså ukomprimert og i samme format som VOB kilden, og DVD filmer generellt.

Vet ikke om noen komprimeringsprogrammer som tar VOB filer direkte.

Til slutt har jeg kjørt denne AVI filen gjennom TMPGEnc for endelig MPEG2 fil, til bruk i TMPGEnc DVD author.

Problemet er at den ferdige DVD'en ikke viser korrekt bilde på min stue-dvd. Bildet er 4:3 (fyller hele skjermen) og ansiktene blir strukket. Det skal være en svart stripe oppe og nede, men vet ikke hvorfor denne ikke kommer frem.

Dette har jeg drevet med i mange måneder, og er ikke noe grønnskolling i så måte, men denne gangen er det noe som ikke stemmer. Hvorfor vet jeg ikke.

Regner med det har noe å gjøre med at opprinnelig DVD er Widescreen 1.85:1

Eller ?

Det hjelper ikke å gå på menyen til DVD'en og endre på formatene. Bildet forblir det samme.

Noen tips ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter intensiv leting og lesing på nett fant jeg ut av det... :thumbup:

Det er Tmpgenc som krøller det til.

Under Settings - advanced :

Må man selv sette kilden til å være 16:9.

Dessuten må Full screen (keep aspect ratio) være valgt.

Da kommer de mørke stripene på filmen.

Men de ser ut til å kodes direkte på filmen, og det er vel ikke helt korrekt ?

Jaja, bedre en ingenting i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Det er fordi tv'en er 16:9, mao 1,78 i aspect ratio. 1,85 er smalere enn 16:9 og gir derfor sorte striper (kodet rett på filmen ja). Orginal dvden vil også ha sorte striper. Du måtte hatt en 37:20 tv for å unngå dette.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Det er fordi tv'en er 16:9, mao 1,78 i aspect ratio. 1,85 er smalere enn 16:9 og gir derfor sorte striper (kodet rett på filmen ja). Orginal dvden vil også ha sorte striper. Du måtte hatt en 37:20 tv for å unngå dette.

7130115[/snapback]

Takk for tilbakemelding :thumbup:

Men min tv er 4:3 (gammel tv)

Original DVD har ikke sorte striper kodet inn. Dette legges på av tv eller dvd-spiller. Original DVD er 720x576, men blir "presset" til rette format vha stripene.

Mener jeg bør kode backup'en uten stripene, slik at all bitrate går til selve bildet og ikke blir sløst bort på sorte striper oppe/nede.

Hvis du skjønner ?

Det er det jeg ikke klarte i utgangspunktet, og en komprimiss ble å kode stripene direkte på filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...