Gå til innhold

Hvilken cpu blokk foretrekker du?

Anbefalte innlegg

En liten ting jeg lurer på, jeg har planer om å lave med nytt karbinett snart, og det skal være stille. så har jeg 2 thermaltake 120mm vifter på en 240x120 thermaltake radiateor, og de viftene bråker litterganne for mye, så har planer om å bytte de ut med mist vifter, som ikke bråker så mye, men de fltytter heller ikke så mye luft.

Vil det da øke temperaturen merkbart, eller i det hele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En liten ting jeg lurer på, jeg har planer om å lave med nytt karbinett snart, og det skal være stille. så har jeg 2 thermaltake 120mm vifter på en 240x120 thermaltake radiateor, og de viftene bråker litterganne for mye, så har planer om å bytte de ut med mist vifter, som ikke bråker så mye, men de fltytter heller ikke så mye luft.

Vil det da øke temperaturen merkbart, eller i det hele?

7221148[/snapback]

Vanntemp vil mulignes øke et par grader, men hvis du ikke driver med "hardcore" oc har det ingen ting å si.

Lenke til kommentar
Skrue har jo den testeren sin.

Eller, var det for flow det?

7218419[/snapback]

Den er for flow ja.

Men Pritorian har visstnok en testbenk for blokker. Det var engang snakk om at jeg skulle "overta" den, men det er visst glemt.

--

Ellers har sablabra langt på vei rett i det han sier, mtp variabler. Det er rett og slett for mange av disse til at man kan lage noe sammenlikningsgrunnlag, her i tråden.

Men jeg pleier gjerne å foreslå at man oppgir vann- og romtemperatur, sammen med oppnådd CPU-temp.

Differansen mellom vann og CPU-temp forteller egentlig ganske mye om blokka. Jo mindre differanse jo bedre, naturligvis.

Uheldigvis må et slikt sammenlikningsgrunnlag baseres på flere faktorer: Type CPU må jo være den samme, som CPU-spenning og graden av overklokking.

Og bare for å nevne til slutt; den evige diskusjonen om flow. Sistnevnte faktor har jo vist seg å ha ganske liten betydning.

De fleste oppsett har som regel en flow som ligger mellom 150 og 300ltr/t.

Selv innenfor såpass store variasjoner, er gevinsten i de aller fleste tilfelle marginal. Dermed kan man i de aller fleste tilfelle langt på vei se bort fra denne faktoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...