Beckham Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hallo,,, Jeg vurderer å kjøpe Finepix S9600 , men den har ikke bildestabilisator !! Er dette viktig ?? Det står at den kompanserer dette med høye Iso verdier , holder dette ?? Eller er det et must å ha ?? Eller er det andre kameraer i samme prisklasse som er bedre ? 4000-5000 kr Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Hallo,,, Jeg vurderer å kjøpe Finepix S9600 , men den har ikke bildestabilisator !!Er dette viktig ?? Det står at den kompanserer dette med høye Iso verdier , holder dette ?? Eller er det et must å ha ?? Eller er det andre kameraer i samme prisklasse som er bedre ? 4000-5000 kr Must og must. Bildestabilisator er veldig nyttig, særlig på tele. Høye ISO-verdier gir mer støy, det kompenserer men erstatter ikke. Verken bildestabilisator eller høy ISO kan erstatte lyssterk optikk, men de kan kompensere for det. Lyssterk optikk gir deg fleksibilitet i dybdeskarphet, noe verken bildestabilisator eller høy-ISO gir. Selvfølgelig er det beste å ha bra på alle tre, så har man full valgmulighet. Jeg personlig ville nok heller valgt Panasonic FZ-50. Du mister noen mm på vidvinkel, men får til gjengjeld bildestabilisator, samt brukbare høy-ISO-egenskaper. Viktigst er dog et mer lyssterkt objektiv øverst i brennvidde-området, f/2.8-3.7 i stedet for f/2.8-4.9. Du bør vel også vurdere Fujifilm S6500fd, som har det meste fra S9600, bare med lavere oppløsning. Det trenger du neppe å tenke på, 6MP er nok til forstørrelser opp til A3, og skal du ha større enn det bør du velge et DSLR med dertil god optikk, og pris... Jeg er ikke vidvinkelmenneske, og klarer meg fint uten området 28-35mm, men selvfølgelig vil man alltid finne situasjoner hvor det kunne vært nyttig. Jeg trenger heller ikke de ekstra mm på tele, så en 35-250/300 ekvivalent ville vært nok i massevis for meg (men det blir jo bare 7-9x zoom, og tar seg ikke ut på et ultrazoom-kamera). Uansett - du vil nok bli fornøyd med disse kameraene, de største forskjellene får du når du sammenlikner dem opp mot hverandre. Men fotograferer du mye på tele, bør du nok anse bildestabilisator som viktig. Om det kan gå på bekostning av vidvinkelen, må du avgjøre selv... Endret 23. oktober 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Er det noen som har prøvd S9600, og kan sammenligne det mot S9500? Hvor mye raskere er det å bruke? Hvor mye bedre er fokuseringen? Hva med blits-bilder og generelt bedre prosessering? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå