pcp160 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei. Tror nok jeg har et hardware-problem, men kanskje noen her som kjenner Windows godt kan gi meg et clue. Satte i går sammen min stue-pc en vannkjølt Prescott P4, 6600GT, 1GB Corsair C2, WD2500 disk og Mist 500W psu. Maskinen fungerte greit en times tid, og jeg gjorde en del endringer, restarter osv. Så plutselig ville den ikke starte, dvs bios gjør seg ferdig, men akkurat idet den "Windows baren" skal komme blir det svart. Jeg har så forsøkt først å klokke ned til langt under default, superslappe minnetider osv for å eliminere HW trøbbel pga klokking. Når det ikke hjalp har jeg noen ganger nå forsøkt XP cd'n (tenkte jeg skulle forsøke "reparere XP") Men det som skjer er at bios gjør seg ferdig, jeg trykker en tast for å starte fra cd, den vanlige teksten på toppen "kontrolerer maskinvarekonfigurasjone" kommer i et par sekunder, og så blir det svart... Cd stopper å jobbe, og den står tilsynelatende bare å venter/henger. Det jeg lurer på er derfor, hva er det teknisk sett som foregår under denne delen, prøver den å lese/skrive til disk? Jeg har mistanke om at det er harddisken som har tatt kvelden (den har vært litt vel varm), eventuelt minnebrikkene. Alt ser bra ut i bios oppstart, den teller og godkjenner minne, finner disk, skjermkort osv. Tips? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 kan hende det har skjedd noe med disken din ja. Har du ikke mulighet for å prøve en annen, slik at du finner ut om den er problemet? Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 hadde samme problemet på laptopen min for 1 år siden. det jeg gjorde var å installere windows 2000 først, også installerte jeg xp etterpå. funka fint det Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 kan hende det har skjedd noe med disken din ja. Har du ikke mulighet for å prøve en annen, slik at du finner ut om den er problemet? 7124061[/snapback] Joda, jeg har mulighet til å finne ut av dette med annen HW, men den maskinen står så vanvittig klønete til, og med vannslanger og masse greier drar jeg den frem bare når jeg absolutt må Men du syns også det lukter av harddisk altså? Jeg vet at jeg befinner meg i risiko-sonen når det gjelder pining av HW i denne maskinen, skal ha det stille, og derfor er Mist psu'en satt inn nå. Problemet med denne Mist'en + vannkjøl er at den drar veldig lite luft ut. CPU, HK og GPU er vannkjølt, men kritiske områder er minnebrikker, harddisken og strømforsyningsdelen på hk. Disse WD Caviar diskene blir veldig varme også. Har brukt en Raptor frem til nå, denne er mye kaldere, men ble lei knattringen. Får vel kankskje bare ta ut disken, å prøve den i en annen maskin da. @Hetland, det har jeg aldri hørt om før, men er åpen for forslag jeg. Ikke helt sikker på om jeg har noe 2000 liggende her, har i alle fall 98 og ME. Kan jo alltid slenge inn en av dem å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) @Hetland, det har jeg aldri hørt om før, men er åpen for forslag jeg. Ikke helt sikker på om jeg har noe 2000 liggende her, har i alle fall 98 og ME. Kan jo alltid slenge inn en av dem å se hva som skjer. 7124413[/snapback] Dette løser nok ikke ditt problem. Høres ut som du har et harddisk (Ctrl) problem. Er det en SATA disk den WD2500 - eller vanlig IDE? Hvis det er en IDE - sitter den på samme kabel som CD'rommen og er de konfigureret som master/slave ? Spinner den op den harddisken når du starter PC ? Sjekk harddisk innstilliger i BIOS (om IDE og/eller SATA er enabled) Hvilket HK har du? (nyeste BIOS oppdatering?) Ved feilfinding bør alt klokkes ned til 'default' innstillinger! Sjekk alle ledningskoplinger. Lett å komme bort i ledninger - når man roter med f.eks vannkjøling i et trangt kabbinet. Kimmer Endret 22. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 @Hetland, det har jeg aldri hørt om før, men er åpen for forslag jeg. Ikke helt sikker på om jeg har noe 2000 liggende her, har i alle fall 98 og ME. Kan jo alltid slenge inn en av dem å se hva som skjer. 7124413[/snapback] Dette løser nok ikke ditt problem. 7124641[/snapback] kanskje ikke, virka iallefall for meg, da etter mange mislykka xp installasjoner Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 kanskje ikke, virka iallefall for meg, da etter mange mislykka xp installasjoner 7125166[/snapback] Well, her handler det om en selvbygget overklokket stationær PC - og ikke en bærbar ! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Disken er SATA ja, HK er Asus P5GD1 915P, Bios er ikke den aller nyeste flashet en del frem og tilbake for å finne beste kombinasjon med den Prescott'en som står i, og det var ikke nyeste. Men er lenge siden jeg holdt på med det på denne maskinen. Den har stått på en meget moderat klokk 220x15= 3,3Ghz. Men skal grave den frem nå, også får jeg prøve disken på en annen maskin og se om det er synderen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Da har jeg på sett og vis kommet igang igjen. Tok ut disken og satte den inn i en annen maskin som jeg har Ghost på. La så inn et Ghost image av C: for stue-pc'n. (Heldigvis har jeg laget og spart nettopp med tanke på dager som denne, da det ellers er en helgs arbeid å få alt tilbake som jeg vil ha det etter clean format...) Har satt den tilbake, og også satt inn en vifte som med 800rpm er nesten lydløs til minne og hk-strømforyning, samt at jeg har flyttet disken til et kaldere område i bunnen av kassa. Står å Prime'r nå og det ser veldig bra ut så langt. Det jeg fortsatt ikke får til er å innstallere Windows, den stopper på akkurat samme sted Men det problemet får jeg ta den dagen jeg faktisk MÅ innstallere Windows igjen. Dette HK er et av de aller første med såkalt "native sata" og pci-e, og jeg har hatt en del problemer med XP innstallasjon på det tidligere også. (virker ikke så veldig native den satakontrolleren.) Takk til dere som har kommet med innspill, alltid fint å høre andres mening Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Det jeg fortsatt ikke får til er å innstallere Windows, den stopper på akkurat samme sted Men det problemet får jeg ta den dagen jeg faktisk MÅ innstallere Windows igjen. Dette HK er et av de aller første med såkalt "native sata" og pci-e, og jeg har hatt en del problemer med XP innstallasjon på det tidligere også. (virker ikke så veldig native den satakontrolleren.) 7126725[/snapback] Hvis du har denne optionen i BIOS: Mulighet for at velge om OS eller BIOS ska styre Plug&Play devices. Prøv å la BIOS styre dette - og du bør da ha en diskette klar med SATA-driverne under XP-innstallationen. Kimmer Endret 22. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Skal sjekke ut det Kimmer, tror den står til biosstyrt nå. Har også en annen maskin her med samme hk og sata disk, så kan titte litt på bios innstilligene på den. Men denne står som en lokal server uten tastatur/mus/skjerm tilkoblet, så gidder ikke gjøre noe mer med det akkurat nå. Da jeg innstallerte XP på denne andre gikk den rett inn uten problemer (eller disketter) Men jeg har slipstreamet SP2 på XP platen min, og før jeg hadde den måtte jeg bruke diskett. Hk var da det var nytt også veldig sært på hva som sto på hvilken kabel, og diverse spesielle innstillingsmuligheter for Sata/IDE som heldigvis har blitt borte på nyere hk. Men nå har jeg i alle fall fått pc'n brukbar igjen, og den har stått noen timer med testing uten feil, og 15 grader kaldere harddisk enn før . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå