Gå til innhold

Hente ut data frå defekt(?) harddisk

Anbefalte innlegg

Eg har ein kamerat som eg prøvar å hjelpe med eit problem med PC-en sin. I går fekk han blåskjerm medan han heldt på å jobbe på maskina, og når han starta opp att fekk han "Non-system disk or disk error" og kom ikkje inn att i Windows XP. Han prøvde å starte opp frå Windows-CDen og køyre gjenoppretting derifrå, men fekk då melding om at det var noko gale med disken.

I dag har han prøvd å sette disken inn i ei anna maskin for å gjere eit forsøk på å få tilgong derifrå. Han sette fyrst inn disken som slave på same IDE-kabel som den disken som var der frå føre. Disken vert oppdaga av BIOS og kjem opp i Enhetsbehandling, men ikkje verken i Min datamaskin eller under Datamaskinbehandling/Diskbehandling. Han prøvde dessutan å setje harddisken sin som einaste enhet på den andre IDE-kabelen, men dette gjorde ingen forskjell.

Dermed har eg kome til det punktet der eg ikkje har noko meir å bidra med for å hjelpe han. Kva trur de, har han nokon sjanse til å kome inn på denne disken på eitt eller anna vis, eller er det berre å innsjå at det som låg der har gått tapt?

(Med hans økonomi trur eg ikkje IBAS eller tilsvarande er eit alternativ... ;))

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden disken synes i Enhetsbehandling, så har den mest sannsynlig feil stasjonsbokstav.

START -> Kontrollpanel -> Administrative .. -> Diskbehandling

Høyereklikk på disken og bytt stasjonsbokstav.

Edit: Leste litt bedre, og ser da at dere IKKE finner disken i Diskbehandling...

Da ble jeg litt mere usikker. Kan jo nesten tyde på at disken er kæss

Endret av SpritHansi
Lenke til kommentar

Først når disken kommer frem i diskbehandling (enten som ukjent partisjon eller kjente partisjoner) skal det gå an å få ut data fra den via redningsprogrammer. Man må altså gjøre noe fysisk med disken for at det skal være et håp.

Undersøk disken og se om det kan være noen fysiske skader på pluggene, kretskortet eller kretsene. Hvis det er det så kan du prøve å reparere det.

Et triks som kan prøves er å legge disken i en plastpose i fryseren til den blir kald. Så kan du ta den ut med posen på (for å unngå kondens) og plugge den rett i maskina og se om det hjelper. Noen disker starter merkelig nok når de er nedkjølte. Andre disker kan plutselig fungere når de blir varme. Sette ovnen på 100'C og la disken stå inni der et kvarter. På en tiden skal disken bli rundt 80'C. Ta på grytevotter, plugg den til i maskina og prøv å redde ut data. Hverken -20'C eller 80'C er anbefalt fra diskprodusenten som en varig driftstemperatur, men det er verd et forsøk på å få ut data fra den.

Hvis dere ikke får ut noen data så anbefaler jeg at han legger disken i hylla trygt bevart til økonomien blir skikkelig bra og han kan koste på seg å sende den til IBAS. I mellomtiden kan han gjerne ta lærdommen og spare penger til en backup-disk.

Lenke til kommentar

OK, då er det nok som eg trudde. Takk for hjelpa båe to!

Eg har overbragt fryse- og varmeforslaga dine, Simen1. Akkurat det må eg innrømme at eg ikkje hadde kome på sjølv... ;)

Hvis dere ikke får ut noen data så anbefaler jeg at han legger disken i hylla trygt bevart til økonomien blir skikkelig bra og han kan koste på seg å sende den til IBAS. I mellomtiden kan han gjerne ta lærdommen og spare penger til en backup-disk.

7123892[/snapback]

Ja, det er så sant som det er sagt. Eg har råda han til det, men det har visst ikkje blitt til noko enno. Eg tenkjer han har lært no, diverre på den harde måten... :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...