Gå til innhold

Pivot, hva kreves av Maskinen/skjermkort?

Augustin

Anbefalte innlegg

Min nye skjerm har Pivot funksjon.

Jeg finner ingen informasjon i brukermanualen om hvordan jeg stiller inn maskinen til å vise PIVOT. Får altså ikke brukt det per nå!

Må jeg ha skjermkort med dertil funksjon?

Endret av Augustin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at skjermen støtter pivot handler vanligvis mer om at du kan rotere den. Skjermfoten støtter dette. F.eks. det er ingenting som hindrer deg å ta selve skjermfoten av og montere LCD skjermen på veggen hvis du vil :)

Noen skjermer støtter visst pivot ifra skjermens menyer, men har aldri forsøkt eller sett dette i virkeligheten. Det som derimot er normalt, er at man først ber skjermkortet rotere bildet slik man vil, og deretter roterer skjermen fysisk.

Både ATi og nVidia støtter rotering ifra skjermkortets kontrollpanel. Syng ut hvis du vil ha hjelp da jeg tilfeldigvis har begge deler, så kan jeg poste noen bilder. Jeg postet et filmklipp av dette på ATi for noen år tilbake, men finner det aldri nå :)

Lenke til kommentar

Auto-pivot krever at skjermen sender respons tilbake til PCen om hvilken posisjon den står i. F.eks via en USB-kabel. Det kreves også programvare (en driver) som er i stand til å tolke denne responsen.

På min forrige skjerm (Dell 1905FP) var det pivot, men ikke noen driver for auto-pivot. (USB-Huben i skjermen var trolig heller ikke tilkoblet noen posisjonssensor).

Lenke til kommentar

Som nevnt. Instruksjonene sier ingen ting, og jeg har ikke fått med originalCD.

Måtte lese "brukermanualen" på nettsidene.

Jeg har faktisk ikke prøvd å snu skjermen for å se om den reagerer.

Har imidlertid ikke sett noe i innstillingsmenyene.

Mistenker at det jeg trenger blant annet finnes på CD'en jeg mangler.

Noen som vet om frittstående software som kan installeres?

Bruker win98 SE.

JEG FANT ET PROGRAM PÅ NETTET NÅ. DE HADDE BARE 1 MND FREE TRIAL.

Fant imidlertid linken hos Samsung, så det fulgte antagelig med Lisensvare med skjermen. Har installer og testet. Det fungerer bra.

Takk for innspill..

(Tror skjermkortet er for gammelt til å støtte dette.)(Finner ingen andre instillinger som tyder på slik funksjon på skjermkortet)

:thumbup:

Endret av Augustin
Lenke til kommentar

Hva for et skjermkort er det du kjører skjermen på? Er det Matrox G550 du har? Jeg har faktisk en kopi av "Pivot PRO" programvare lovlig på en CD, som er kompatibelt med Win98SE, ME, 2K og XP. Det er kanskje denne du mangler?

Men strengt talt skulle du kunne rotere via skjermkortdrivere, dvs. "out of the box" :) Valgte å gjøre det på dette viset selv, og har nå 2 CDer med Pivot Pro liggende.

Lenke til kommentar
Hva for et skjermkort er det du kjører skjermen på? Er det Matrox G550 du har? Jeg har faktisk en kopi av "Pivot PRO" programvare lovlig på en CD, som er kompatibelt med Win98SE, ME, 2K og XP. Det er kanskje denne du mangler?

Men strengt talt skulle du kunne rotere via skjermkortdrivere, dvs. "out of the box" :) Valgte å gjøre det på dette viset selv, og har nå 2 CDer med Pivot Pro liggende.

7124258[/snapback]

Jeg har en Gammel IBM Aptiva. Skjermkortet navngis som "Number Nine Pepper M32" Grafikkprosessoren heter Nvidia TNT2 Model 64 (32 MB Minne).

Han som solgte meg skjermen har kastet, og vet ikke om han har liggende kopi av original CD på maskinen. Ja jeg trenger en kopi(CD) med original lisensvare på PIVOT software. Spørsmålet er om det kan sendes på e-post eller om jeg trenger den på CD?

:)

Lenke til kommentar

Skal vi se, nVidia TNT2 Model 64.... har du forsøkt disse driverene?

http://www.nvidia.com/object/win9x_71.84.html

Støttede skjermkort (TNT2 Model 64 M64, må helt tilbake til series 70):

http://www.nvidia.com/object/71.84_9x_supported.html

Driverene støtter NVRotate, som er nVidia sitt svar på skjermrotering. Man kan f.eks. legge in keyboard shortcuts etc.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har trålet alle menyer. Ingenting på den driveren som er installert.

Jeg lurte på det med den driveren over. Den skriver support for TNT2 Model64 M64. Hvis dette betyr 64 MB så har mitt kort bare 32 Mb. Kan få problem.

Takk for linkene. Jeg skal lagre de, og sjekke om de fungerer på mitt kort.

Lenke til kommentar

Avinstallerte driver for å installere den jeg ble anbefalt. Nå vil ikke ting fungere vanlig. Den driveren jeg ble anbefalt sier han ikke finner noen nvidia grafikk på maskinen. Når Win98 Plug%Play installerer kommer det frem Nvidia ...m64, men altså driveren sier han ikke finner noe slikt.

Nå vil ikke ting virke som de skal og jeg har ikke den originale driveren?

Litt problemer.

Noen flere drivere å finne. Jeg finner de ikke.

Lenke til kommentar

Synd du fikk problemer, hvis ingenting fungerer kan det være du klarer å installere den gamle driveren manuelt igjen (Windows - Control Panel - Add new hardware...manuelt, display adapter etc).

Eldre nVidia drivere, Detonator serien

http://www.nvidia.com/object/win9x_40.72.html

IBM support, legg inn laptop modell etc.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...itestyle=lenovo

IBM Aptiva 2178/2198?

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...cid=MIGR-4PBR6P

IBM FTP server:

ftp://ftp.software.ibm.com /pc/pcbbs

EDIT: Legger ved linker etter hvert som jeg finner noen. Håper det ordner seg.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg fant den gamle driveren på nettet i oppgradert versjon.

Avinstallerte 61 versjonen av Nvidia felledrivere. (Hadde prøvd meg driver for driver nedover(eldre og eldre).

Nå med den originale er det som en drøm igjen. DVI opp til 1280x1024 på det gamle kortet.

Jeg fikk også oversendt originalsoftwaren fra selger av skjermen.

Installerer derfor evt. software derfra hvis jeg finner det jeg trenger.

Nå som jeg har driverne tilgjengelig skal jeg forsøke noen av de første versjonene av de som du henviste til. Det hadde vært greit med Pivot funksjonen i selve driveren. Får se hvordan det funker.

Takk for all hjelp, linker m.m.

:thumbup:

Lenke til kommentar

BRA det ordnet seg! Hvis du fremdeles sliter, sleng en personlig melding så ordner vi eventuelt Pivot PRO per post :)

PS: Så forøvrig i manualen på de eldre nVidia driverene at NVRotate ikke støttet TNT2 kort, men det kan kanskje være software-relatert framfor hardware.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...