DilliMusic Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 har en liten oppgave jeg vil vite så her er noen spm til de som jobber på en barneskole eller har erfaringer med det 1.Hvordan jobber man med barn 2.hva må man ha i bakhodet når man jobber med barn 3.forskjellsbehandling? (de som er rampete og de som er snille) 4.og andre ting jeg bør vite når det gjelder det der. takker Lenke til kommentar
myosotis Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 har en liten oppgave jeg vil vite så her er noen spm til de som jobber på en barneskole eller har erfaringer med det 1.Hvordan jobber man med barn 2.hva må man ha i bakhodet når man jobber med barn 3.forskjellsbehandling? (de som er rampete og de som er snille) 4.og andre ting jeg bør vite når det gjelder det der. takker 7123487[/snapback] Moren min har jobbet med det i over 30 år, og selv har jeg jobbet som vikar... Oppgaven til en lærer er å skape et godt læringsmiljø for elevene. Dette gjøres gjennom å være en trygg og bestemt tilknytningsperson for barna når de er på skolen. Læreren skal ha som mål å hjelpe barna når de har behov for det, og gi råd og veiledning når de prøver seg på egenhånd. Barn trenger oppmuntring og ros for å hjelpe på motivasjonen, noen ganger trenger de trøst eller å få prate om det som bekymrer dem. For barn er det veldig vanskelig å sitte stille gjennom en lang skoledag, så en gang iblant er det fint å ha en liten lek når de har jobbet hardt og lenge. Noen barn har spesielle behov som det er viktig at læreren tar hensyn til, uten å nødvendigvis gjøre det tydelig for de andre elevene i klassen. Dersom det er mistanke om at noen elever har store læremessige eller atferdsmessige vansker, problemer i hjemmet, mobbing osv. er det læreren som plikter å informere rektor og foreldre, og sørge for kontakt med PPT. Barn trenger struktur og grensesetting. Det er mulig å være mild, selv om en er bestemt og inngår få kompromisser. I barneskolen er det viktig at barna føler at de blir hørt av læreren, og blir gitt begrunnelser for hvorfor ting er som de er. Det er likevel ikke å anbefale å inngå mange kompromisser, da dette lett sklir ut hos små barn. De forstår i liten grad konsekvensene av valg når de er i småskolen, og blant barna i storskolen kan dette bli vanskelig fordi de begynner å prøve å skyve på grensene. En oppnår ikke mer respekt igjennom å skrike til elevene, da dette bare hever det generelle støynivået i klassen, og etterhvert blir elevene vant til at du alltid skriker til dem og det mister sin virkning. Da er det bedre å heve stemmen, for så å prate rolig og si at du ikke kommer til å fortsette timen før det blir ro i klassen. Om nødvendig blir vanskelige elever sendt til inspektøren eller en tar en telefon til foreldrene. Ikke gi tomme "trusler", forsøk å være så konsekvent som mulig i det du gjør. Ikke forsøk å være kompis med barna, det fungerer ikke bra, for forholdet mellom lærer og elev er naturlig ikke jevnbyrdig... ikke når elevene er så unge. For den videregående skolen er det andre strukturer som gjelder, men forholdet er heller ikke der helt jevnbyrdig. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 ahhh pent. fint og langt svar. har noen flere spm. 1. når slutter man å behandle dem på den måten du nettopp skrev? 2. hva med hvis du har en liten tanke om at noe er feil med barnet? eller at barnet kan bli mishandlet og liknende Lenke til kommentar
myosotis Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 ahhh pent. fint og langt svar. har noen flere spm. 1. når slutter man å behandle dem på den måten du nettopp skrev? 2. hva med hvis du har en liten tanke om at noe er feil med barnet? eller at barnet kan bli mishandlet og liknende 7135714[/snapback] Det er individuelt hvordan forholdet mellom en elev og en lærer er. Noen elever er mer selvstendige, andre trenger mer grensesetting, noen mer veiledning og andre mer omsorg og trygghet. Det er vanskelig for en lærer å merke seg alle elevenes ulike behov... men det er viktig å prøve. Læreryrket er i dag et veldig hardt yrke, mye tid går med til rapportering av hva en har gjort og skal gjøre. Mål knyttet til Kunnskapsløftet... bundet arbeidstid på skolen osv. Det blir mye ekstraarbeid på fritiden, i helger og i ferier siden det er så mange administrative ting en lærer nå må forholde seg til. Noen klasser kommer en som lærer (vikar i mitt tilfelle) godt overens med, det er ikke noe problem med dårlig orden, støy eller dårlig klassemiljø osv. Det er da lettere for læreren å gi elevene mer frihet, og forholdet mellom lærer og elev kan bli mer horisontalt, i stedet for å være et autorativt ovenfra-og-ned forhold mellom lærer og elever. Ettersom elevene blir eldre er det naturlig å inngå mer kompromisser med elevene om hvordan undervisningen skal foregå. Vanligvis er du da nærmere slutten av ungdomsskolen / begynnelsen av vgs siden det er vanskelig å gi elever for mye innflytelse dersom de er for unge. Barn selv i storskolen på barneskolen forstår sjelden hvorfor undervisningen må foregå i henhold til en læreplan med gitte mål for hva de skal ha tilegnet seg av kunnskap... Jeg vet ikke hva du mener med feil med barnet, men i de fleste tilfeller hvor barna henger etter på noen måte, blir det kontakt med PP-tjenesten. Ved mistanke om mishandling/misbruk informeres rektor, og så er det rektors ansvar å gjøre noe med det som foregår... barnevernet kan bli koblet inn. Jeg vet ikke så mye om hva som skjer i disse tilfellene Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 hva er PP tjenesten om jge tør spørre? Lenke til kommentar
myosotis Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 hva er PP tjenesten om jge tør spørre? 7142323[/snapback] PP-tjenesten Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 takker og bukker for alle svarene. tusen hjertelig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå