Gå til innhold

Regler for bilskilt/kjennetegn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål jeg ikke har funnet svar på veivesenets eller tollvesenets nettsider.

Hvordan er reglene for å bruke bilskilter med annet enn standard "AB 12345"-nummer på?

I USA kan man jo bruke skilter med navn og lignende på (som Kramer i Seinfeld som kjører med skilter med "ASSMAN" på), og jeg mener å ha sett dette også i Norge på ett av skiltene, altså ett skilt med "AB 12345", og et med "KALLENAVN". Husker ikke om kallenavnet var bak eller foran.

Noen som vet reglene for dette? Hvordan går man fram hvis man eventuellt skal anskaffe seg skilter med kallenavn om lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette har vært oppe 100 ganger før, så vil jeg si;

Neineineineineineinei, det er ikke lov, og man får det ikke lovlig på en norsk bil.

Har man sett slikt, så har enten personen kjørt med ulovlige skilter, eller vært utenlandsk.

Prisen på ulovlige slike skilt (kan selvsagt brukes til show, men ikke på vei) varierer, jeg betalte 500 spenn ellerno for mitt fra Tyskland, som er helt like det norske (størrelse, ramme, bokstavtype, osv).

Men det er fremdeles ikke lov.

Søk litt, så finner du en ganske grei tråd der det meste blir oppklart angående dette. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Det er veldig vanlig å bruke dette på utstillinger osv for å skjule skiltnr. Dekor-firma som ligger noen hundre meter bortafor her jeg bor lager dette for rundt 150-200 kroner...

7139427[/snapback]

Men har fremdeles ikke funnet noen i Norge som lager skiltene helt like utseendemessig som de norske skiltene..

Lenke til kommentar

Når du kjøper ny bil får du ofte velge mellom flere alternativer, da selvfølgelig med det rette regionsnummeret. Kan gå an å f.eks. velge mellom SD 29299 eller SD 29300. Er ikke alltid de spør da, men det er jo litt fett å ha et skilt med tall som passer sammen, f.eks. 30300 :)

Lenke til kommentar

I teorien skal du ikke få valget når du registrerer en bil. Dette fordi systemet automatisk tildeler skiltnr automatisk løpende etter hva som ligger på lager, og det er ikke mulig for den i skranken å manuelt gå inn å hente ut spesifikke skilt.

Selvsagt er det mulig å manipulere ved å f.eks ta ut SD29299 og la det ligge til neste mann kommer, og så ta ut og bruke SD30300 på den som er der nå, men dette defineres vel som brudd på rutinene. :)

Men selvsagt er det litt påfallende at mange kjendiser har fete nummer, som f.eks Vollvik med TF22222 på Egget, og Knut Chr Halland med DKxx007 på sin Aston Martin.. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det er noen spesielle skiltnummer du kan får hvis du søker om det, men det er vel snakk om noen ekstra kroner inne i bildet kan jeg tenke meg...

Er vel som med gullnummer til mobilen (Koster flesk)

7166586[/snapback]

Til hvem da?

Dama bak skranken??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...