Gå til innhold

"Partisjonstabellen" forsvant plutselig

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva som skjer men en ekstern disk jeg har på 250 (232) GB ble plutselig "nullstillt" (Windows måtte "aktivere" disken og da var det bare 232 GB "utildelt" i diskbehandling) Det må da være en måte å finne tilbake til dataene som ligger på disken siden den ikke er formatert på noe vis. Det er en sånn Western Digital 250 GB med neonlys og hele pakka, noen år gammel (høres litt useriøst ut ja :)

Edit:

Kjører undelete partiton i Partition Magic 8.0 nå.. skal se om det virker

Endret av devo_thj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg har vært borti samme problemet selv, og da var løsningen å koble disken til en annen fungerende datamaskin for å få hentet ut dataene. Hvis du laster ned getdataback for ntfs (finnes for fat32 også) så kan du få hentet ut dataen på harddisken. Dette er et meget kjekt program i nettopp slike tilfeller. Det er ganske rett frem for hvordan man bruker programmet!

PS: Du må ha en gyldig versjon av programmet for å kunne hente tilbake dataene.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler på det sterkeste å først prøve med TestDisk, som er et gratis tilgjengelig program. Aller helst FØR du lar windows prøve å rette feilene :)

TestDisk er genialt og har løst problem som dette for meg utallige ganger - det skanner kjapt og enkelt gjennom harddisken og leter etter partisjonsinformasjon. Dersom det finner noen partisjoner blir de lagret på nytt og vil etter dette være synlige i windows. Operasjonen er enkel å gjennomføre og har ganske forståelige dialoger.

Før jeg fant TestDisk prøvde jeg veldig mange forskjellige program for å gjenopprette tapt data - mange av de leter bare etter filer isteden for partisjoner, mange er begrenset til å finne kjente filtyper, none finner partisjoner men har ikke noe valg om å gjenopprette de, bare finne filer, og de fleste er veldig treige! Forhåpentligvis er dagens situasjon litt bedre, men TestDisk burde være første valget i de fleste tilfeller :) Dersom man slipper til andre program risikerer man at den fullkomne reperasjonen som TestDisk kanskje kan gjøre ikke lenger blir mulig å gjennomføre.

TestDisk kjører i Dos / Linux. Du kan laste ned binærfiler og kopiere de til en oppstartsdiskett; det finnes også diverse gratis "rescue" disker basert på både dos, windows og linux som alle har lagt ved TestDisk. Informasjon om dette finnes på linken ovenfor.

Lykke til! Hvem tar vel god nok backup? Å havne i situasjonen du er i er nok ca det aller verste jeg vet.

T

EDIT: Las først nå at det var en ekstern disk, har aldri hatt det så vet ikke om den oppfattes av TestDisk, men værdt et forsøk iallfall.

Endret av tdzark
Lenke til kommentar

tdzark: FANTASTISK program! HVOR har du vært i mitt liv o kjære TestDisk? :D Fungerte med en gang, instant recovery uten noe piss. Så kan en spørre seg hvorfor PartitionMagic 8 ikke har sånne features...

(PM8 fikk runtime error 3 ganger under et søk, getdataback skulle bruke 3 timer men fungerte helt fint... TD gjorde jobben på ca 30 sekunder, inkludert den tiden jeg brukte på å ta ut og inn usb-kabelen :)

Burde være en bot i forumet som automatisk pm'et linken til programmet til folk som spurte om hjelp ved diskproblemer ;)

Edit: en Late Night Leif som snek seg inn

Endret av devo_thj
Lenke til kommentar
tdzark: FANTASTISK program! HVOR har du vært i mitt liv o kjære TestDisk? :D Fungerte med en gang, instant recovery uten noe piss. Så kan en spørre seg hvorfor PartitionMagic 8 ikke har sånne features...

Hehe ser ut som du fikk samme reaksjon som jeg hadde første gang jeg prøvde det :cool: Man må undres hva alle de andre såkalte reparasjonsverktøyene (som koster masse penger :thumbdown: ) egentlig driver med, når man ser hvor vannvittig enkelt TestDisk gjør det. Glad jeg kunne hjelpe til :thumbup:

T

p.s. ok jeg innrømmer det: har postet så få poster her at jeg fortsatt synes det er moro å bruke smileys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...