nessen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hei Har 8 X 400GB sata disker i RAID5 på RocketRAID 1820A kort. Block size på 256kb. I programmet som fulgte med har eg laga til at alle 8 diskene skal bli til "1" disk. Når eg er i kontrollprogrammet til Raid kortet så står det at tilgjengelig kapasitet er 2,8TB, noko som stemmer, då eine disken blir som "reserve". (3200gb - 400 gb = 2800gb) Problem: I diskbehandlinga til Windows så oppdager den ny harddisk. Det som er rart, er at den oppdager en som er 2048GB, og en på 560GB. Den største går fint å formatere og bruke, men den minste på 560gb er umulig å formatere. Eineste valg eg får når eg høgre klikker på den er Egenskaper og hjelp. Ny partisjon valget er gråa ut, og kan ikkje trykkes på. Litt surt å ikkje få utnytta desse 560, for det er jo snakk om 1,5 disk... Køyrer Windows 2003 Server, med servicepack 1, og ellers dei andre oppdateringene frå Windows update sida. Har Windows maks størrelse på disker...? Må eg evt kun bruke 7 disker i raid 5, og køyre den siste disken utenom? (gidder ikkje prøve å feile altfor masse heller..tar jo 14 timer å klargjere diskene kvar gang eg gjer feil i oppsettet på raidet...... ) Har lagt med screenshot av diskbehandlinga. Håper det er nokon smarte hoder her som kan hjelpe meg til å få tilgang til dei andre gb'ene:) Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Ditt Array må konverteres til GPT-disk for å bli større enn 2TB Høyreklikk på "ikonet" for Disk 1 og velg Konverter til GPT. Disken må være tom og upartisjonert Vet ikke helt hvordan det blir med tanke på de resterende 560GB, de må du sikkert slå sammen selv. Anbefaler deg å bruke Diskpart.exe (Skrives inn startes fra 'Start/RUN') Edit: endret fra 2GB til 2TB Endret 21. oktober 2006 av Blacksheep Lenke til kommentar
nessen Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei igjen Det kjem ingen valg når eg høgre klikker på disk1, eller på raid 5 ikona under Array menyen.... Blei litt utålmodig, så no har eg sletta raidet, og lagt ein disk åleine for seg sjølv, mens eg har brukt 7 disker til raid 5. Då vil eg vel teoretisk kun tape 200gb denne gangen vil eg tru.. Får vente i 11 timer no å sjå om det blir betre:) Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kan du fortelle meg hva du skal med så stor plass? =) mange TB. har du så mye p0rr at du må ha 4-5 TB eller? jeg har en 400 disk og 2 stk 250 disker. og det holder i massevis. Edit: skal selge 400 disken og en 250 disk Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Ja det er en grense på 2 TB for NTFS partisjoner i XP. Men det er kun støtte for GPT partisjoner i Windows Server 2003 SP1 og Windows XP 64-bit. Du kan lese mer om dette f.eks. her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Windows har en maksimal størrelse på 2 TiB rett "ut av boksen". Dersom man skal ha ett lagringsvolum som er større så må man slå på GPT som allerede nevnt. Det er ikke helt triviellt eller uproblematisk, men det går. jeg har en 400 disk og 2 stk 250 disker. og det holder i massevis.7125654[/snapback] Det at du ikke trenger mer plass til p0rr, betyr ikke at ingen har bruk for mer og kanskje har andre bruksområder enn deg. Hvis maskina kun skal brukes til lagring kan det være like greit å sette den opp med Linux og unngå hele windows-begrensninga på 2 TiB. Lenke til kommentar
nessen Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Ja alle har forskjellige behov veit dere:) Greit med litt plass vel? Nokon som veit kva andre måter eg kan bruke til å konventere diskene til GPT? Har leita og leita, men finner ingen plasser med det valget.. Takknemlig for svar:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kjører du x64-versjonen av Windows 2003? Hvilken variant er det du kjører? Kanskje 32bit varianten ikke støtter GPT? Kan det være aktuellt med Linux på den? Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Server 2003 SP1 32bit Støtter GPT Konvertering til GPT gjøres under: Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbehandling Nessen, på ditt vedlagte bilde, midt på, til venstre. Høyreklikk på området/ikonet merket med: - Disk 1 - Standard - 2608,27 GB - Online Disken må være upartisjonert/tom Har selv et array som er større enn 2TB, men det ble konvertert til GPT før det ble nødvendig. Jeg satt sammen et mindre array, men i og med at jeg visste det en dag skulle utvides, konverterte jeg til GPT med det samme, slik at jeg kunne legge til disker og passere 2TB uten problemer. Du har et array som allerede er over 2TB, men jeg blir veldig overasket om det skal være et problem. Så lenge begge partisjonene er Upartisjonerte er jeg 99,9% sikker på at du skal kunne konvertere, Si gjerne fra hvis det ikke går. Når det er gjort vil du forsatt ha 2 upartisjonerte deler på 2048GB og 560GB. Disse kan partisjoneres/skøytes sammen, ved hjelp av programmer som Partition Magic eller lignende, men du kan også bruke Windows sitt eget program Diskpart.exe, som jeg har nevnt oppe i tråden. Til informasjon kan jeg fortelle at det samme gjelder ved utvidelse av et array, den diskplassen som legges til ved en evt utvidelse kan partisjoneres/skøytes sammen til en partisjon, ved bruk av feks Diskpart kan dette gjøres uten å miste data fra den allerede eksisterende partisjon. Edit: Lykke til, håper du finner ut av det. Endret 22. oktober 2006 av Blacksheep Lenke til kommentar
nessen Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Hei igjen! Då fann eg tilslutt GPT knappen i diskbehandling:) (akkurat når den var ferdig å initialisere 7 disker..) Så nå har eg sletta raidet igjen, og laga eit nytt der alle 8 diskene er med. Ferdig i morgon tidlig, så håper det funker då. Testa å endre dei 7 diskene til GPT, og det fungerte veldig bra. Den slo faktisk sammen automatisk den delen som var skilt i fra også... Så nå ser det ut til at problemet er løyst.. Eit siste spørsmål i kveld: Dersom eg må reinstallere Win 2003 (eigen IDE disk på maskina) vil raidet mitt bli sletta då? Eller vil det komme opp som normalt igjen når installasjonen er ferdig med alt innhold? Greit å vite i tilfelle det skjer noko ein gang... Takker alle for hjelpa, ufattelig god hjelp med slike forum:) Ha ei riktig fin uke! Endret 22. oktober 2006 av nessen Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Reinstallering av OS går fint. Etter at driverne er inne er det bare å gå til diskbehandling for å gi den en stasjonsbokstav så blir alt er som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå