Lurifaksen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Pga liten lengde på topic er det umulig å gjøre den beskrivende: Når lydkortet er tilkoblet digitalt med optisk kabel, vil det kun bli sendt signaler dersom det faktisk spilles lyd. Dette medfører altså at forsterkeren for det meste vil være "idle", og kun "skru seg på" når du får feilmeldinger, msn-melding, e-post og andre windowslyder, siden det er kun da den mottar signaler. Dette høres jo smart ut så langt, men er ikke så smart for meg av følgende to grunner: 1. Det blir forsinkelse. Når en vanlig windows-pling spilles, bruker forsterkeren ca et halvt sekund på å "aktivere seg" og spille lyden - resultatet er at jeg kun hører halve "plinget". Ikke et stort problem, men litt småirriterende. 2. Det store problemet: Hver gang forsterkeren får et signal smeller det i høyttalerene! Vanvittig irriterende ved vanlig windows bruk. Når jeg klikker meg gjennom mapper, hører jeg bare et smell i stedet for den vanlige klikkelyden. Årsaken til smellene finner vi vel her, og er ikke praktisk mulig å gjøre ordne. Jeg ser for meg en veldig simpel løsning til dette: At windows hele tiden sender et "fake" signal, slik at forsterken til enhver tid er "klar". Er det noen som har vært borti denne problemstillingen før, eller har forslag til hvordan det kan løses, eller hva jeg skal google etter? PS: Forsterken er en Logitech Z5500, men det er vel egentlig ikke så relevant. Endret 21. oktober 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Boye Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Forsøkte akkurat dette på Realtek AC97, onboard audio på et ASUS kort. Erfarer samme som deg: Dersom jeg åpner Internet Explorer, og HELP->About Internet Explorer og trykker på utsiden av boksen, skal det komme et "pling". Plinget skal være skarpt, men første pling er alltid mykt - noe av lyden i starten kom ikke med Senere pling er OK. For å løse dette på Realtek, gå inn i Windows Control Panel -> Sound Effect Manager (RealTek Sound Manager) og velg SPDIF. Deretter skal SPDIF-OUT stå på "Output digital and analog". Hos meg stod denne kun på "Output digital only". Ved å sette denne til digital+analog er lydstrømmen kontinuerlig, selv ved "stillhet", slik at du får alle plingene komplett Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Takk for svar! Nå har dessverre ikke jeg dette valget, siden jeg bruker beta-drivere i windows Vista, men husker jeg hadde det i XP... Får håpe det er med når driverne blir oppdatert. Hvis noen vet om noen andre løsninger er det bare å komme med de! Lenke til kommentar
radiated Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hva med å skru av lyder i Windows :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå