Toppris Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Dette er mitt største problem jeg har hatt med denne PCen. Jeg kjøpte PCen for snart to år siden og har hatt det sammen problemet siden! Spesifikasjoner: Prosessor: Intel Pentium 4 Hyper Thread 3,2 GHZ RAM: 1024 mb DDR-Synch DRAM PC3200 (400-MHz) Harddisk: 320 GB (7200 RPM) (160GBx2) Skjermkort: PCI Express X600XT, 256mb DVI utgang Problemet: Da PCen slås på, har den ca. 70% sjanse for å at bare fryser og slår seg av innen de første 30 minuttene jeg bruker den. Hvis VPU recover er på, slås den ikke av men PC-ens ytelse slår seg nesten helt av og alt går utrolig sakte. CS 1.6 blir f.eks tvunget til å spilles i Software mode. VPU-recover sin eneste nytte er jo at jeg får tid til å lagre tekstdokumenter og annet om nødvendig. Har lest litt rundt, googlet litt, og det ser ut til at problemet starter med Skjermkortet og en forbindelse med ATI. Slik jeg ser det, er ikke X600 versjonen eneste kortet som har problemer med det, men fleste fra radeon faktisk. Hvis du tar en titt på denne siden: http://www.foxpop.com/imre/2005/vpurecover/vpurecover.html så er bilde 1 det første problemet jeg får. Rett før den kommer opp, funker maskinen fint. Etter det fryser PCen i rundt 5-6 sekunder og så sier det "Duut". Da forsvinner skjermen i ett sekund, og kommer tilbake med feilmeldingen som vises på bilde 1. Bildet 3 (blå skjermen) viser en feilemelding, som sier GANSKE lite, er noe jeg har fått av og til. Sist gang det skjedde var for 3 uker sider da jeg var på ByLAN og måtte reinstallere Pcen (først koble ut harddisken faktisk, den funker ikke lengre). Resten av bildene ser ikke ut til å ha så mye med mitt problem å gjøre. PC-en er IKKE selv-bygd, derimot kjøpt gjennom Bergen Kommune og som sagt, oppstod problemet innen de første månedene av bruk. (Er nesten utrolig at jeg har skrevet alt dette uten at noe har skjedd).. Det jeg pleier å gjøre, for at Pcen ikke skal klikke, er å sakte "bygge" opp PC-en, varme den kan man si, ved å kjøre små programmer som msn, internet explorer osv. Går jeg rett inn på CS blir det bare tøys med en gang. Har også prøvd å la PC-en stå på fra oppstart i rundt 30 minutter, men med en gang jeg da gjør noe fryser den og alt begynner på nytt. Og om noen har tenkt å nevne overvarmet PC, må de også vise meg hvordan jeg kan sjekke temperaturen på hva det enn jeg er på sjekke, og hva temperaturen skal ligge på. Har lastet ned siste drivere fra Radeon. Catalyst 6.7 eller noe. - Dette er et STORT problem, og jeg håper at så mange som mulig kan hjelpe her. Endret 21. oktober 2006 av Toppris Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Hei! Jeg bruker programmet PC Wizard til å overvåke det som finnes av temperaturer på OCen min. Mange vil sikkert også anbefale Speedfan, men det er vel mer en smakssak. Last ned og installer et av disse programmene, så poster du temperaturene. Hilsen nerf EDIT: hvilket hovedkort har du forresten? Endret 21. oktober 2006 av nerf Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Mulighet for å teste med et annet skjermkort? Kan være at det er den enkleste løsningen. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 jeg hadde nøyaktig det samme problemet, men under spill. jeg klokka ned maaasse! jeg endte opp med å sende det inn... last ned atitool, og se på scan for artifacts https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=579810&hl= les der! Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Hvilket skjermkort må jeg benytte meg av? Radeon, eller kan det være hvilket som helst? Jeg vet faktisk ikke hovedkort navnet, står ikke i brosjyren - noe som jeg heller ikke brydde meg så mye om den gangen. Jeg så 1gb ram og 3,2 ghz og det var supert på den tiden. Mainboard : HP 0968h Chipset : Intel i915P Processor : Intel Pentium 4 540 @ 3200 MHz Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM ) Video Card : ATI Technologies Inc Radeon X600 Series Hard Disk : ST3160023AS (160 GB) Monitor Type : Hewlett Packard hp L1730 - 17 inchs Operating System : Microsoft Windows XP Home Edition 5.01.2600 Service Pack 2 DirectX : Version 9.0c Denne informasjonen fikk jeg fra PC Wizard, kanskje det svarer på spørsmålet om Hovedkort Hard Disk Temperature ST3160023AS : 40 °C Eh? Var ikke så lett dette programmet, hehe. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hadde et lignende problem for en stund tilbake med at jeg fikk VPU recover hele tiden. Det funket visstnok greit så lenge jeg var ute i Windows og tullet, men så snart jeg skulle spille så fryste maskinen etter 30 sekunder. Installerte de nyeste driverne og oppdaterte generelt sett det som var å oppdatere, men problemet ville ikke forsvinne. Det endte med at vi sendte inn maskinen til reperasjon og der fant de ut at kortet var delvis effekt, hva nå det enn måtte innebære. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 delvis defekt regner jeg med jeg fikk tilsendt et nytt skjermkort, send ditt inn hvis det er innenfor garanti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå