Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forsterker til bil

ZaiCoN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grunnet eg spurte om det først var at den eg tenkte på først ikke var aktiv sub, men fant en aktiv etter litt mer leiting, men hvilken forsterker skal eg velge da til å drive 2 x 200W, skal kanskje ha litt krafigere høytallerer senere så er best å kjøpe en som er litt god, tenkte på 400W høytallerer senere

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
forslag til noen 12" høytallerer som forsterkeren klarer, siden allerede har kasse som passer 12"

7185358[/snapback]

Hvis du har en kasse som passer til en 12", så må du ha den subben som hører til den kassa... Du kan ikke ha hvilken som helst 12" i den kassa fordi om den har "plass" til en 12"... Mål hvor stor kassa er du, ant liter innvendig ;)

Lenke til kommentar

Spørsmålene dine er omtrent like vanskelige å svare på som "Hvor mye veier en neger?".

Hvor mange watt en høyttaler er oppgitt til å tåle sier egentlig veldig lite (dersom den er oppgitt til å tåle MANGE watt kan det faktisk bety at den er svært tung å drive). Akkurat som antall watt en forsterker er oppgitt til å yte sier veldig lite om hvor kraftig eller hvor god den er.

Og som Weedman sier krever forskjellige 12-tommere forskjellige kassestørrelser. 35-40 liter lukket er vel regnet for å være et ok generelt utgangspunkt.

Derfor hadde det vært utrolig greit med informasjon om hva slags høyttalere du skal drive, hva slags sub du har (dersom det er en aktiv sub beregnet for innebruk kan du IKKE bruke denne i bilen, ihvertfall ikke forsterkerdelen. 220 volt og 12 volt er to veldig forskjellige ting. Og glem inverter; en inverter som kan konvertere nok strøm fra 12 til 220 volt koster mer enn en dedikert bilforsterker).

Hva slags bil du har, hva slags musikk du hører på og hva slags lyd du liker spiller også inn. Forslagene du kom med vil garantert produsere lyd, og riktig montert vil det sannsynligvis spille bedre enn et originalmontert stereoanlegg. Men noe bedre svar enn det er det ikke lett å gi før du gir oss noe mer å gå på :)

Lenke til kommentar
forslag til noen 12" høytallerer som forsterkeren klarer, siden allerede har kasse som passer 12"

7185358[/snapback]

Hvis du har en kasse som passer til en 12", så må du ha den subben som hører til den kassa... Du kan ikke ha hvilken som helst 12" i den kassa fordi om den har "plass" til en 12"... Mål hvor stor kassa er du, ant liter innvendig ;)

7193508[/snapback]

er vanlige høytallerer som skal være i kassene, ikke sub, skal måle størrelse når eg får tid

Lenke til kommentar

Vel, det samme gjelder fremdeles. Hvert element har såkalte Thiele/Small-parametre som i stor grad avgjør hva slags kassetype som passer best, og hvor stor kassen skal være. 80% parametre, 20% smak og bruksområde.

For å relatere det hele til noe det ser ut som om du har interesse for: dersom jeg spør deg hvor stort kabinett jeg må ha til dataen min, hva svarer du da? :thumbup:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

du må jo finne noe som gir god lyd i din bil. og montere deretter, jeg har montert noen anlegg, og det er forskjellig fra bil til bil..

men noen biler som jeg har bygget i, der bygget vi inn en kasse som var på ca 40 liter og den passet fint med en Alpine 1222D 12" sub..

som fikk egen forsterker. (monoblokk)

og et par komponent sett i dørene fram og bak.

som gikk på en 4-kanals forsterker.

ga noe vanvittig lyd.

bilen var en sedan

Endret av xerox4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...