Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt tikking etter star ved kald motor.

Jonhei

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at jeg tok oljeskift for noen uker siden har jeg merket at det har kommet en tikkelyd når jeg starter bilen og som kun varer i 2-3 sekunder før den er ferdig. Det skjer kun når motor har stått over natten eller over lengre tid. Noen som har peil på hva det kan være? Farlig eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved å gå fra en tykk til tynnere olje il det problemet øke.Det kommer litt an på type motor,men oljefilter kvaliteten kan virke inn(returventil).

7121860[/snapback]

Nå er det omvendt, tykk olje bruker lengre tid på å nå ventilløfterene en det tynn olje gjør, problemet her er at det tar for lang tid før oljetrykket blir høyt nok, hvilken olje var det på bilen før du byttet, og hvilken olje er det som er på motoren nå? og hvilken bil er det snakk om? årsmodell osv...

Lenke til kommentar

Beklager! Glemte jo å nevne hvordan bil. Det er en Volkswagen Golf 3 93-modell. 1.8 90 hk. Vet ikke hvordan olje det var på den da jeg nettopp har kjpt bilen, men jeg vet at jeg byttet til helsyntetisk olje. Husker dessverre ikke hva slag merke og viskositet den hadde.

Lenke til kommentar

Eldre biler skal helst ikke ha helsyntetisk olje. Helsyntetisk olje oppfører

seg ganske anneledes når den er kald og er nesten like tynn som vann.

I en moderne motor med trange oljekanaler så er denne olje akkurat det

som skal til, men eldre motorer har store oljekanaler og en pumpe som

er beregnet på å flytte på olje med minimun viskositet på 15w så blir den

å få problemer med 0w og 5w helsyntetisk olje. Sjekk i håndboka til bilen

det er som regel en tabell bakrest som forteller deg hvilken olje som er

anbefalt til bilen.

Lenke til kommentar
Ved å gå fra en tykk til tynnere olje il det problemet øke.Det kommer litt an på type motor,men oljefilter kvaliteten kan virke inn(returventil).

7121860[/snapback]

Nå er det omvendt, tykk olje bruker lengre tid på å nå ventilløfterene en det tynn olje gjør, problemet her er at det tar for lang tid før oljetrykket blir høyt nok, hvilken olje var det på bilen før du byttet, og hvilken olje er det som er på motoren nå? og hvilken bil er det snakk om? årsmodell osv...

7121970[/snapback]

Er enig i tankegangen din,men har sett det så mange ganger at folk som har gått fra mineralsk tykk olje til god tynn syntetisk olje med god renseeffekt på slitte motorer får dette problemet.I en slitt pumpe vil man få problemer med suge/skyve virkningen hvis en kommer under en viss viskositet helt til man får bygd opp trykket.Hvis du har en motor som går på ca 600 omd vil trykket synke hvis en bytter fra tykk olje til for tynn olje.Dette har kansje mange sett ved at olje lampen kanskje blinker litt hvis oljen er alt for gammel og tynn,men forsvinner når en bytter olje.Kan også nevne at denne motoren vi snakker om har problemer med at oljesilen tetter seg og en får problemer med trykket.

Endret av Peter_B
Lenke til kommentar

Hvilken olje har du byttet til, tenker på merke. På min Golf gti 94 mod har jeg bare kjørt på helsyntetisk 5-40(penzoil) og den tikker ikke. Du trenger strengt tatt ikke helsynt hvis du bytter olje et par ganger i året og ikke bor på en plass det er det ekstremt kaldt(minus20-30 grader) eller kjører mye.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Må si meg litt uenig da en motor som kom i 93 er lagd for helsyntetisk olje, det står som oftest i manualen også,, men mange som er veldig sløve med olje slik det sammler seg møkk å dritt slik at ventiler osv blir slitt å når man fyller på helsyntetisk olje som renser møkka, da kommer tikkinga pga større klaring(eller noe i den duren)... Jeg kjører helsyntetisk på 2.0i 8v ifra 89 og det går knall står også i boka at det anbefalles helsyntetisk.

Lenke til kommentar
Tikkinga er helt normalt, og lages av ventilløfterne inntil de får nok olje. Så inntil motoren får skikkelig smørning overalt, så vil det tikke. Dette kan også reduseres mye ved valg av olje som de over her sier.

7126880[/snapback]

vw vettu noe herk, en kamerat har en 92model passat 2l den har gådt like mye som min opel ifra 89 og den både tikker når den er kald og bruker olje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...