Gå til innhold

Bruke lcd tv som dataskjerm på litt avstand?

Anbefalte innlegg

Jeg så i avisa fra elkjøp i dag at de selger 26" lcd tv til under 5000kr

Jeg tenkte å kansje kjøpe denne. Den er hd-ready og støtter oppløsning på 1360x768 eller hva det var. Men kun 1024x768 på pc inngangen. Den har også bra synsvinkel og 8ms responstid.

Blir denne veldig ekkel og se på for programmer, spill og film? tanken på at 1024x768 delt ut på 26 tommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er veldig dårlig oppløsning, og 22-24" er maksstørrelse på skjerm til vanlig arbeid uten at det blir for stort. Tror du blir mer fornøyd med en vanlig pcskjerm om du skal bruke den til word osv, men 26"'eren vil nok være utmerket til filmer, og noen spill

7120929[/snapback]

Den blir stående noen meter fra meg... fordi den blir stående på andre siden av rommet. Men det er jo 30dagers returrett på elkjøp :)

Lenke til kommentar
yupp sant, kan tenke meg om du har den på kjøkkenet og bruker den til surfing så er det greit, men vil nok tro at den er litt håpløs som pcskjerm, du kan jo spørre elkjøp om de kan vise deg? så kan du teste den litt.

7121208[/snapback]

Jupp, og er jo alltids 30 dagers returret...

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 27" TV med 1280x768 skjermoppløsning og maks 1024x768 signaloppløsning av og til i forbindelse med filmavspilling. Det er slett ikke optimalt, men man får i det minste til å navigere og finne frem til filmen og sånt.

PS. Hvis det er noen som har funnet ut hvordan man får brukt hele oppløsninga så blir jeg taknemmelig. (Sikkert trådsgarter også).

Dersom databruk er viktig så ville jeg definitivt kjøpt en skikkelig LCD-skjerm på 24" i stedet for. De koster bare fra 5555 kr nå.

Lenke til kommentar
Jeg bruker en 27" TV med 1280x768 skjermoppløsning og maks 1024x768 signaloppløsning av og til i forbindelse med filmavspilling. Det er slett ikke optimalt, men man får i det minste til å navigere og finne frem til filmen og sånt.

PS. Hvis det er noen som har funnet ut hvordan man får brukt hele oppløsninga så blir jeg taknemmelig. (Sikkert trådsgarter også).

Dersom databruk er viktig så ville jeg definitivt kjøpt en skikkelig LCD-skjerm på 24" i stedet for. De koster bare fra 5555 kr nå.

7125338[/snapback]

Maks 1024x768 signaloppløsning, er det på D-sub, eller DVI?

Vil det si at skjermkortet sender ut 1024x768, mens skjermen skalerer det opp?

Jeg har en 32" som jeg kjører 1280x768 på, mens skjermen har 1366x768.

Lenke til kommentar

Det er på D-sub.

Dersom jeg prøver å øke skjermoppløsningen fra 1024x768 til neste hakk på 1152x864 eller 1280x960 eller 1280x1024 så blir TVen svart og melder om "unsupported signal".

Når jeg har 1024x768 ut fra skjermkortet så skalerer TVen signalet (strekker bildet i bredden) så det fyller hele skjermen. Dermed blir det ikke perfekt 1:1 pixel mapping og bokstaver og annet ser rart ut.

Grafikken er integrert ATI Radeon Xpress 200G. Altså integrert X300-grafikk med litt lavere klokkehastighet og bare 2 poxel pipelines.

Lenke til kommentar
Jeg har sett at noen må installere driver til skjermen for å få brukt 1280x768/1360x768.

7125923[/snapback]

Jeg har ingen driver installert, og skjermkortet gjenkjenner skjermen som 26" LCD Flat panel (selv om det er 32").

Jeg må gå inn på "advanced timings" på skjermkort-innstillinger og sette oppløsning manuelt, samt Hz. Ellers får jeg ikke velge den oppløsningen (1280x768@60hz). Måtte se tabell i manualen til TV'en for å se hvilke oppløsninger og hz den støttet. Er fort gjort at den går svart og viser "out of range" hvis det er utenfor det som står i tabellen.

Dette er nVdida 6800GT.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar

Denne skjermen på elkjøp støtter større oppløsning (den minste hd oppløsninga) men på pc inngangen stod det kun 1024x768(dette på pc-inngang)

Det har hdmi inngang, så kan vell kjøpe meg en overgang dvi-hdmi. så kan det jo hende jeg får større oppløsning :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Har selv to LCD tv'er som funker utmerket som PC skjerm. En 27" Syntax som gir native 1280x768 over DVI og VGA, og en 42" Westinghouse som gir 1920x1080 native over DVI og VGA. Native stoette var et krav for meg naar jeg handla nettopp fordi jeg ville koble PC til dem. Og det er kuuuuult! HL2 i 1920x1080 paa 42" eier :-)

For billige skjermer kan det ogsaa vaere en mulighet aa ordne seg kort som stoetter HD komponent signaler. Da kan du ihvertfall sende 1280x720p til skjermen, dersom den har komponent innganger da :-)

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...