Gå til innhold

Hvilket lydkort til 5.1 spill og DVD (DD)?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-09 14:14, skrev LarsC:

Men dette er jo en fullstendig proprietær sak. Hadde du sagt at det var denne du mente, hadde diskusjonen blitt av en annen karakter. :smile:


Men nå sier jo Creative selv at de anbefaler på det sterkeste å bruke sine egne høytaler sett og forsterkere for å få fullt utbytte av alle funksjonene på kortet da. :smile:

 

Quote:


Neh. Samme.


 

Kjipt.. :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg visste ikke at EAX var navnet på en komprimert datastrøm (lyd altså), men heller en måte å "forme" ferdige lyder så sant lydkortet får opplyst hvilket miljø spilleren befinner seg i. Det at det står EAX på Creatives "dekoder" trenger ikke å bety en dritt. Det KAN jo være at det bare er "reklame", men du har vel kanksje rett. Uansett så fikk IKKE jeg ekte surround lyd (4.1) på f.eks Giants (det følger jo for **** med lydkortet!) men en slags grov dumpedump lyd i bakhøyttalerne, noe "stereoløsningen" fikset. Da må det i såfall være noe nytt som kom med EAX 3.0 (er ikke det riktig versjonsnummer?). Nå synes jeg at Creative kunne tilrettelagt mulighetene for å bruke andre høyttalersett enn sine egne.

Hmm... Jeg tror jeg må sjekke ut den greia med EAX...

 

Kanskje jeg nevnte det, men jeg har en Athlon 800Mhz og 384Mb ram. Da burde jo jeg også få helt perfekt AC3-dekoding uten hakking (gjelder kun filmer)

Lenke til kommentar

Oppdatering! Følgende er quotet fra ALive!:

Quote:

The SBLive! is not capable of outputting all its audio in Dolby Digital format (through the S/PDIF output). It is only able to output Dolby Digital and DTS soundtracks that are already pre-encoded and made available on DVDs and other file formats like .AC3 or .VOB. This is because Dolby Digital and DTS are non-PCM formats, unlike the PCM format supported by the EU10K10.


To playback Dolby Digital or DTS audio, the PC needs to decode the audio into a compatible PCM format so that sound cards can reproduce it. Alternatively, the sound card can bypass its PCM circuitry and offer a passthrough of the non-PCM signal, straight from the source (like a DVD) to the S/PDIF output.


Her bekreftes det jeg har sagt tidligere. Audigy/Live klarer bare å sende ut et rent AC3-format, ellers så blir det PCM-lyd

 

Quote:

When playing normal audio, like MP3 and EAX games, the SBLive! will only output in stereo mode.


 

Her er det ingen forskjell på Audigy og Live. Lydbrikken er relativt lik, bortsett fra at Creative skryter av at den er 10 ganger kraftigere enn tidligere. Driverne for Audigy til Linux er tilnærmet lik med Live! sine, noe som bekrefter de arkitekturmessige likhetene.

 

Den eneste løsningen jeg kan se på DD/AC3-"problemet" er om man kunne la et tredjeparts program(som kjører i bakgrunnen) konverterer ALLE lyder spilles til et gyldig AC3-signal før det sendes gjennom SP/DIF-utgangen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 18:24, skrev SysError:

Her bekreftes det jeg har sagt tidligere. Audigy/Live klarer bare å sende ut et rent AC3-format, ellers så blir det PCM-lyd


 

Som tidligere sagt: Samtykkes.

 

Quote:


Den eneste løsningen jeg kan se på DD/AC3-"problemet" er om man kunne la et tredjeparts program(som kjører i bakgrunnen) konverterer ALLE lyder spilles til et gyldig AC3-signal før det sendes gjennom SP/DIF-utgangen


 

Og det kan man egentlig bare glemme, for lisensieringen av noe sånt fra Dolby gjør det urealistisk.

Lenke til kommentar

men det er ikke alle som gidder å kjøpe et helt nytt nForce system bare pga soundstorm apu'en.. Hvordan er 5.1 lyden i spill fra Audigy som et alternativ? Får man 5.1 i alle spill eller bare i de med støtte for EAX 3.0 (er det Eax advanced HD?) ? Hvor mange spill er dette? Praktisk talt alle nyere bra spill?

 

Og i andre spill får man bare 4.1 stereo-mekka-om-til-surround-lyd (for dette er vel pro logic II bedre.. ?)

Lenke til kommentar

har nå skaffa meg et bulk audigy kort så jeg har bare driverne. Får ikke lasta ned programvaren for å stille inn lyden til spill osv... Får fortsatt bare 5.1 lyd i black hawk down demo'en. Får ikke 5.1 i Mafia engang som støtter advanced hd og man kan velge 5.1 lyd som option!

 

Dere som skryter sånn av audigy: Hva må jeg gjøre for å få 5.1 lyd i f.eks Mafia og UT2K3?? (har som sagt BARE driverne, ikke noen audio apps til audigy)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-10 02:04, skrev jonathan:

men det er ikke alle som gidder å kjøpe et helt nytt nForce system bare pga soundstorm apu'en..


 

Vel, duh. :wink:

 

Quote:


Hvordan er 5.1 lyden i spill fra Audigy som et alternativ?


 

Den er bra. Men jeg synes det er uheldig at 5.1 brukes som begrep om ikke-diskret surround.

 

Hva skal du egentlig med senterkanalen? De fleste har høyttalerplasseringen slik at de sitter i sweet spot, og har intet behov for senter.

 

Quote:


Får man 5.1 i alle spill eller bare i de med støtte for EAX 3.0 (er det Eax advanced HD?) ? Hvor mange spill er dette? Praktisk talt alle nyere bra spill?


 

Du får iallefall 4.1 for alle. EAX 3.0 har ikke så mye med antall kanaler å gjøre, mer med effektbruk på stemmene.

 

Quote:


Og i andre spill får man bare 4.1 stereo-mekka-om-til-surround-lyd (for dette er vel pro logic II bedre.. ?)


 

Nei, ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 18:24, skrev jonathan:

Dere som skryter sånn av audigy: Hva må jeg gjøre for å få 5.1 lyd i f.eks Mafia og UT2K3?? (har som sagt BARE driverne, ikke noen audio apps til audigy)


 

Det gjør du i SB-miksersaken som du ikke har (selv om du definitivt burde ha den). Du må sette opp riktig høyttalersystem, sjø.

 

Få tak i miksebordet iallefall. Helst også den nye EAX-demosaken, sånn at du vet hva du har brukt penger på. :smile:

 

http://alive.singnet.com.sg/download/

 

Rart at du har drivere, men ikke programvaren. Cdene jeg har fått med har hatt begge deler.

 

Send meg gjerne en mail, så skal du få rett fra cden om du så vil.

[email protected]

Lenke til kommentar

Meesa find nice URL:

Quote:

"Sound Blaster Audigy - for Windows 98SE/ME/2000/XP only Sound Blaster Live - for Windows 98/98SE/ME/2000/XP only WDM Driver Version (ctaud2k.sys): 5.12.01.0244


Included applications:


Creative AudioHQ v1.10.21

Creative Windows Diagnostic v2.00.16

Creative MiniDisc Center v1.01.14

Creative PlayCenter v3.01.57

Creative Recorder v2.00.24

Creative Surround Mixer v2.00.26

Creative TaskBar v1.00.26

Creative WaveStudio v4.21.07

Creative Remote Center v1.40.21 (Only applies to Platinum and Platinum eX users)


As Rancho* said in an earlier post - Creative was releasing new drivers, however for those of you who are unable to, or can't afford to buy the CD I've found a direct link to download the Compaq Complete CD which will work. Just extract the downloaded exe to any directory delete the CToem.cfg from "audiosetup directory" you now have an official "Creative Full Version CD". Burn if you wish or just run setup to install.




Warning: This download is 377MB"


 

Hvis du synes dette er overkill, og ikke finner en annen plass å hente ned ting fra, bare send en mail.

Lenke til kommentar

Har lasta, ned den driverpakken fra compaq's ftp (det ble feil i setup filen, men jeg fikk installert alle programmene manuelt..) I surround mixer har jeg satt lyden til 5.1 og det funker fint med test knappen. Får bare lyd i de fire høytalerne rundt og IKKE i senter eller sub, så det er temmelig håløst. Det er sånn i winamp og de fleste spill. Får fortsatt bare "5.1" lyd i Black hawk down demoen. I mange spill får jeg også bare stereo lyd, som feks i mafia, selv om jeg setter på 5.1 lyd!

 

Er det noe jeg må gjøre i software for å få lyd i flere kanaler i spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...