Gå til innhold

Hvilket lydkort til 5.1 spill og DVD (DD)?


Anbefalte innlegg

Her er et inlegg jeg skrev på engelsk et annet stedd:

 

I'm using an onboard C-media soundcard with s/pdif out which i have connected to my eksternal Onkyo Dolby Digital DTS 5.1 reciever. This way I get Dolby Digitial and DTS on DVD's and other digital sources, but in games I can only use Dolby Pro Logic II, which doesn't give me alot of surround effects in games because its just a stereo signal made into surround. I have tried using the 5.1 analog output for games, but i only get "good" 5.1 sound in the Delta Force Black hawk down demo. In games like UT2K3, Q3, NOLF2, Hitman2, LotR.. i only get 4.1 sound, and there are no good surround effects or good positioning in the surround speakers. It is also not very practical if I have to change from digital to analog output every time I want to play a game.

 

Is the 5.1 sound like much better with new soundcards like Audigy, Audigy 2, Fortissimo III 7.1 and Digifire 7.1 and can i use analog and digital output at the same time? How is the support for 5.1 sound in games? I'm not interested in 6.1 sound or DVD audio (i'll get an external player instead) can the sound quality compensate to the price difference between the Audigy and Audigy 2?

 

I have heard that the nForce APU is capable of encoding Dolby Digital in real time for games (that support DD), this would be perfect for me I think.. But I wonder what the practicle difference is between nForce's Dolby digital and the 5.1 sound that other soundcards can produce?

 

Enkelt og greit: Hvordan er 5.1 lyd (og støtte for 5.1 lyd) i spill? Kan man høre at folk skyter bak deg osv? Hvilke spill funker dette i? Funker 5.1 i de fleste spill eller bare 4.1 (5.1 emulering er også greit bare det ikke reduserer center kanalens lydkvalitet betydelig, som det gjør med mitt c-media kort)?

 

Og tilslutt, har noen erfaring med nForce APU og Dolby digital i spill? Hva er den praktiske forskjellen på dette og 5.1 lyd fra gode lydkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. 5.1 i spill fungerer utmerket det. Men selve spillet må jo selvfølgelig støtte det da. :smile:

 

Da vil du høre folk bak deg, fra siden, etc. Tale vil også hovedsakelig komme fra senter høytaleren, men vil flytte seg hvis du har mulighet til å flytte deg. Et eksempel på dette er Mafia. Var en som pratet til meg, så snudde jeg meg for morro skyld og da hørte jeg talen komme bak fra. :smile:

 

Det er klart det gir en ny diminsjon til spill når de støtter 5.1.

 

Spill som støtter 5.1: Mafia, Soldier Of Fortune 2, Diablo 2 og No One Lives Forever 2. For å nevne noen.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke 5.1 i noen spill idag. Iallfall ikke noen som bruker DD. Og forresten Audigy kan ikke enkode AC3-lyd, så jeg tror nok du må skaffe deg et annet lydkort(dvs. nforce hk) hvis du skal sende lyden fra PCen rett til en dekoder. Audigy (har ikke testa 2ern) har elendig AC3-dekoding. Jeg synes det er juks av Creative og skryte av at Audigy dekoder AC3, da dette gjøres i software. På filmer hakker lyden. For å få "5.1" lyd(heller 4.1) så MÅ du bruke analoge kontaker (med Audigy). Dvs at du må strekke 2-3 kabler til forsterkeren/dekoderen. Hvis du kobler dekoderen til lydkortet gjennom SP/DIF-kontakta får du bare liksom-surround (helt elendig, lyden blir bare "speilet" i bakhøyttalerne). Det sier seg selv at det ikke går å sende signal til seks kanaler gjennom èn kontakt, uten å komprimere lyden til f.eks AC3. Du kan derimot sende et signal som allerede er AC3-kodet gjennom og inn i dekoderen. Da vil du få 5.1 lyd (på filmer og ac3-filer). Husk bare å skru av lydkortets dekodermulighet! Men på spill vil du kun få stereolyd.

 

Jeg tror du må gå til anskaffelse av et nforce-basert hk (noe jeg vil gjøre) med innebygd lydkrets, da det, såvidt jeg vet, ikke finnes andre lydkort som kan enkode til AC3.

 

Beklager at dette innlegget ble litt rotete...:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 17:47, skrev SysError:

På filmer hakker lyden.


Den gjør det ja. Merkelig t jeg ikke har merka det da. :razz:

Quote:


For å få "5.1" lyd(heller 4.1) så MÅ du bruke analoge kontaker (med Audigy). Dvs at du må strekke 2-3 kabler til forsterkeren/dekoderen.


Begynner å lure litt på hva slags lydkort du egentlig prater om. For mitt Audigy kort er ikke i nærheten av dette pisset du prater om.

 

Hold deg til ting du VET noe om du. :razz:

Lenke til kommentar

Det finnes spill som støtter Dolby digital idag (The recently released Unreal Tournament 2003 by Epic Games and America's Army, developed by the US military, both support stunning Dolby Digital 5.1 sound on PCs equipped with interactive Dolby Digital encoding.) se linken under

http://www.dolby.com/press/pc_pr_0210_PCIn...Initiative.html

 

Og jeg vet at jeg må ha nFroce APU for og få denne Dolby Digital lyden.. Sitter nå med et ganske digg p4 system som er litt kjedelig og bytte ut, så jeg lurte litt på hvordan audigy kortet er i analog 5.1 i spill? Funker 5.1 lyd i de fleste spill (selv om de ikke har spesielle options for det)? Får man 5.1 eller 4.1 lyd? (og hvordan er 5.1 emulering av 4.1 lyd?, med mitt c-media ble lydkvaliteten i senter kanalen elendig!)

 

tror nesten jeg må bøye meg for AMD og nForce...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 12:36, skrev Cappo:

Joda. 5.1 i spill fungerer utmerket det. Men selve spillet må jo selvfølgelig støtte det da. :smile:


 

Et lite innspill: Når det snakkes om 5.1, menes det som oftest diskret 5.1, som i Dolby Digital eller DTS, ikke EAX og whatnot. At EAX er et surroundformat for spill er det ingen tvil om, men det er ikke det samme som 5.1 i betydningen Dolby Digital eller DTS.

 

Som sagt lengre oppe, nVidia har med sine nForce-hovedkort implementert en løsning som kan enkode en hvilken som helst lydstrøm til Dolby Digital med kun en minimal forsinkelse. Da trenger ikke spillet lengre ha "støtte" for 5.1 eller Dolby Digital, selv om enkoding av et to-kanals lydspor kun vil gi to kanaler ved avspilling.

Lenke til kommentar

Quote:


Som sagt lengre oppe, nVidia har med sine nForce-hovedkort implementert en løsning som kan enkode en hvilken som helst lydstrøm til Dolby Digital med kun en minimal forsinkelse. Da trenger ikke spillet lengre ha "støtte" for 5.1 eller Dolby Digital, selv om enkoding av et to-kanals lydspor kun vil gi to kanaler ved avspilling.


 

Så man får all lyden i dolby digital med et nForce hovedkort koblet med s/pdif til en Digital forsterker???? ALT? mp3 og windowslyder? Men er dette nødvendighvis bedre enn pro logic II da?

 

Er det ingen her som har nForce hk koblet til en 5.1 forsterker med dolby digital dekoder? Vil gjerne ha noen erfaringer om hvordan det funker..

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg må bare svare på følgende innspill - til tross for at threaden er "gammel"

 

Cappo:

Jeg VET veldig godt hva jeg snakker om. Jeg har trukket mine konklusjoner basert på egen erfaring (ja, jeg har audigy) og tekniske begrensninger til lydkortet. Trenger du mer håndfaste bevis: Let på diverse forum (b.la creative) og les creatives FAQ. Der går det klart frem at audigy ikke enkoder lyden (du tolker det sånn med mindre du er idiot :smile:) fordi det "ikke er nødvendig i pc gaming" (ikke helt ordrett).

 

Vi tar det igjen saaakte: Audigys såkalte AC3-DEKODING gjøres ikke i lydkortets maskinvare, men gjennom driverne. Folk med tregere systemer kan få problemer med at lyden ikke er synkronisert og/eller at lyden hakker (du vil ikke høre det på AC3-filene som følger med). DET er et kjent fenomen... Såvidt jeg husker, så hadde folk med en god del raskere prosessorer (p4) også dette problemet, uten at jeg skal uttale meg med altfor stor sikkerhet på dette området... Uansett så er det dritfrekt av Creative å stolt reklamere for ekte AC3-dekoding, da ikke maskinvaren støtter det(man kunne like gjerne brukt WinDVD sin dekoding).

 

Man kan ikke sende et seks-kanals signal gjennom ên kontakt uten at signalet er komprimert. Mao Audigy kan kun "passthroughe"(litt feil uttale, men forklarer mer...)lyd som allerede er kodet til AC3. Enten kan det sende ut et ikke-dekodet siganl eller så kan lydkortet selv dekode signalet...

 

Jeg hadde satt pris på om du, Cappo, hadde oppgitt hvilke høyttalere du bruker. Creative-høyttalerne (de nyere modellene) bruker en DIN-kabel som kobles på SP/DIF-utgangen, så der kan nok tilfellet være annerledes(jeg vet ikke hvordan det funker der, sorry). Jeg kan nevne at jeg bruker Videlogic Digitheatre. Selv om dette ikke akkurat er noe kraftig hifi-system, så er kontaktene helt like. Bare se på dekoderen når du kobler den til lydkortet: Det står Pro Logic, ikke sant?

Det er fordi dekoderen kun mottar et stereosignal, og prøver dermed å "konvertere" det til et Pro Logic-format gjennom å duplisere lyden til bakhøytalerne og evt. endre frekvensen på lyden for å skape en illusjon av det jeg vil kalle surround-lyd. Det er mulig at dine ører tolker dette som ekte "surround-lyd", men jeg synes at lyden blir litt for ehm kunstig eller litt for lavfrekvent (vet ikke hvordan jeg skal forklare det). MEN på den tekniske siden så har JEG rett. Det er ikke et altfor komplisert regnestykke: 3*stereokabler=6 kanaler!WOW :wink:

 

Nå husker jeg ikke hvordan dette er fordelt, men det var noe sånt: SP/DIF står for center og subkanal, Rear out for bakhøyttalerne og line out eller front out til fronthøyttalerne.

 

Jeg vil til slutt nevne at det IKKE hjelper å velge "LIVE!Surround" som høyttaleroppsett, som foreslått som problemløser på div. forum.

 

Mener ikke å angripe noen med denne posten, og beklager hvis noen føler det sånn (ja,ja rævsleiking) :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 00:50, skrev SysError:

Blablala....

Folk med tregere systemer kan få problemer med at lyden ikke er synkronisert og/eller at lyden hakker (du vil ikke høre det på AC3-filene som følger med).


Javel? Merkelig. Fungere jævlig bra på både min Athlon 650Mhz og XP1800+.

 

Quote:


Mer blabla...

Jeg hadde satt pris på om du, Cappo, hadde oppgitt hvilke høyttalere du bruker. Creative-høyttalerne (de nyere modellene) bruker en DIN-kabel som kobles på SP/DIF-utgangen, så der kan nok tilfellet være annerledes(jeg vet ikke hvordan det funker der, sorry).


Har Creative Inspire 5.1 5700 og bruker DIN kabelen opp til forsterkeren.

 

Quote:


Jeg kan nevne at jeg bruker Videlogic Digitheatre. Selv om dette ikke akkurat er noe kraftig hifi-system, så er kontaktene helt like. Bare se på dekoderen når du kobler den til lydkortet: Det står Pro Logic, ikke sant?


Nei. Gjør ikke det gutten min. DTS eller Dolby Digital lyser det. Avhengig av hva spillet/filmen bruker. Pro Logic må velges manuelt hvis du av diverse årsaker har lyst til å bruke det.

Og ja.. Jeg har flere forskjellige surround forsterkere.

 

Quote:


Enda mer blabla...Helt utrolig..

"konvertere" det til et Pro Logic-format gjennom å duplisere lyden til bakhøytalerne og evt. endre frekvensen på lyden for å skape en illusjon av det jeg vil kalle surround-lyd.


 

Så surrounden i DVD-filmer er ekte for signalet er AC3 til å begynne med? For hvis ikke, hvordan forklarer du da surrounden som er EKTE, ikke noe speilet piss. Trust me.

 

Quote:


Nok en gang mer blabla....

3*stereokabler=6 kanaler..


 

?? jeg ser ikke folk trekke 3 kabler fra DVD-spillerene sine, etc. Heller ikke lydkortet for den slags skyld.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 00:46, skrev jonathan:

Så man får all lyden i dolby digital med et nForce hovedkort koblet med s/pdif til en Digital forsterker???? ALT? mp3 og windowslyder?


 

Ja, ifølge nVidia. Enhver lydstrøm kan enkodes til Dolby Digital.

OBS: Det betyr ikke at en to-kanals windowslyd blir til buksebenblåsende Dolby Digital-demomateriale.

 

Quote:


Men er dette nødvendighvis bedre enn pro logic II da?


 

Bedre og bedre, fru Blom. Det kommer helt an på. DD og DTS-lydspor hører jeg på slik mikseren mener jeg skal høre det. 5.1-versjonen av disse har uavhengige diskrete kanaler, i motsetning til Dolby Pro Logic, som har matrisekodede bakkanaler.

 

Dolby Prologic II er en avansert algoritme som gjør lydspor til kvasi-surround. Etter hva jeg har hørt, så er DPL II en meget god utvidelse fra Dolby, så det å kjøre seks kanaler inn i en forsterker med DPL II, og kjøre DPL II på signalet

 

Quote:


Er det ingen her som har nForce hk koblet til en 5.1 forsterker med dolby digital dekoder? Vil gjerne ha noen erfaringer om hvordan det funker..


 

Jeg også. Hvis noen vil låne meg et, skal jeg glatt skrive en liten test av det. :wink:

Lenke til kommentar

Crappo: dette er egentlig VELDIG enkelt:

 

1. Du får ikke Dolby digital (DTS) i spill hvis du ikke har en Dolby digital (DTS) encoder. Nå er det bare nForce(2) som har Dolby digital encoder.

 

2. Alle som har s/pdif-ut på lydkortet kan få Dolby DigitalDTS fra kilder som har en DDDTS stream. Enten som "pass-through" til en ekstern dekoder, (eller at lydkortet dekoder signalet og sender det som analog 5.1 til et 5.1 høyttalersett)

 

3. Dolby pro logic(II) er ikke "ekte" 5.1 surround ettersm det er et stereo signal som er mekka om til 5.1. Pro logic chippen bare "gjetter" hvilke lyder som skal til de forskjellig høyttalerne.

 

4. Man kan få 5.1 lyd i spill med analog 5.1-ut fra lydkort, men dette er ikke Dolby digital. Men teoretisk kan man få akkuratt den samme lyden som om det var dolby digital. (har som sagt ikke så veldig god erfaring med analog 5.1)

Lenke til kommentar

Jeg forsøker meg på en liten oppsummering slik at vi snakker om det samme her:

 

Bortsett fra allerede enkodet DTS- eller DD-materiale (f.eks fra DVD eller .vob, .ac3 ++), kan hverken Live!, Audigy eller Audigy 2 kan ikke gi ut noe annet enn PCM på digitalutgangen.

Dvs at spiller du et spill med EAX-støtte, får du ikke annet enn to kanaler ut fra digitalutgangen (litt usikker på akkurat denne), ingen av SB-kortene kan enkode en lydstrøm om til en DD-bitstrøm.

 

Kobler man SB-kortene analogt, dvs med 3 minijack-til-RCA/phono-kabler til 5.1-inngangen på en forsterker, får man surround i form av EAX, A3D, whatever, men ikke Dolby Digital (med mindre man avspiller nevnte allerede enkodet materiale).

 

nVidia sin syke sak, derimot, kan ta ethvert lydsignal og enkoder til DD.

Lenke til kommentar

Quote:

Cappo skrev: ?? jeg ser ikke folk trekke 3 kabler fra DVD-spillerene sine, etc. Heller ikke lydkortet for den slags skyld.


Det er fordi det er et AC3-format! Spilleren sender ikke tre PCM-signaler til spilleren gjennom èn kabel.

Sammenlikne det med en kasettspiller: Man kan spille av det som er ferdiginnspilt, men "sanntids"-effekter blir umulig(kanskje litt dårlig eksempel). Som andre her har nevnt så kan NVidia sin løsning konvertere vanlige stereo-signaler til DD/AC-3.

 

Likevel Cappo: når du nevner det der med spill som SPESIFIKT støtter EAX, så kan det være at Audigy klarer sende signalet "rått" gjennom utgangen. Jeg synes det høres litt usannsynlig ut. Jeg har da aldri sett en dekoder som støtter EAX (Advanced HD òg :grin:)....

 

Dette her blir bare gjentakelse. Jonathan og LarsC har allerede oppklart dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 12:31, skrev SysError:

Likevel Cappo: når du nevner det der med spill som SPESIFIKT støtter EAX, så kan det være at Audigy klarer sende signalet "rått" gjennom utgangen. Jeg synes det høres litt usannsynlig ut. Jeg har da aldri sett en dekoder som støtter EAX (Advanced HD òg
:grin:
)....


 

Da får du ta en liten titt på forsterkeren i Creative Inspire 5.1 5700 høytaler settet. Det står det spesifikt at den støtter EAX, med andre ord dekoder EAX lydstrømmen. Og dermed faller denne påstanden ganske bra i grus. :razz:

 

Men all honør til nVidia hvis dette dere sier faktisk fungerer. Tror nok nForce2 har en enda råere lydchip enn nForce kortet. :smile:

Men, men.. Det er ikke så aktuellt for meg uansett siden min neste oppgradering blir en Clawhammer. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 14:01, skrev Cappo:

Da får du ta en liten titt på forsterkeren i Creative Inspire 5.1 5700 høytaler settet. Det står det spesifikt at den støtter EAX, med andre ord dekoder EAX lydstrømmen. Og dermed faller denne påstanden ganske bra i grus. :razz:


 

Men dette er jo en fullstendig proprietær sak. Hadde du sagt at det var denne du mente, hadde diskusjonen blitt av en annen karakter. :smile:

 

Quote:


Men all honør til nVidia hvis dette dere sier faktisk fungerer. Tror nok nForce2 har en enda råere lydchip enn nForce kortet. :smile:


 

Neh. Samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...