Gå til innhold

kabler for å Koble sammen 2 PSU?

Anbefalte innlegg

Tenker muligens å kjøpe meg et kabinett som har plass til 2 strømforsyninger.

Tenker i såfall å sette inn en på 300w og en på 530w.

Har lest en del rundt og funnet at man kan kutte enkelte kabler (eller noe i den duren?) for å få de til å starte med samme POWER-knapp. Tror dette vil være det siste alternativet i mitt tilfelle..

Hørte imidlertid om en fyr som sa han hadde et Coolmaster Stacker kabinett hvor det var INKLUDERT KABLER for å koble PSUene sammen. Lurer på om noen kan bekrefte dette, og i såfall hvor slike kabler selges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
abinettet har mulighet for to strømforsyninger. Kabel til å koble sammen to strømforsyninger følger med. Ved å bruke to strømforsyninger mister man 2 stykk 8 cm vifteplasser i bakkant av kabinettet. Det er også mulig å plassere

evt kan du jumpstarte den andre manuelt

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Hvis greia er at du skal kjøre forskjellige ting med forskjellige PSU, og ha dem til å starte samtidig er det jo ingen sak at all.. Du har ikke planer om å koble dem sammen for å kjøre én ting?

7120971[/snapback]

Har bare planer om at de skal starte samtidig! Tenkte at den minste kunne bryne seg på harddiskene, mens den andre kan kjøre resten!

Ingen sak at all sier du, forklar! :D

Lenke til kommentar

strømforsyningen starter når du får kortslutning på pin 14. Den er som regel grønn, og hvis du kortslutter den med en svart ledning skal du altså slå på PSU. Det går en sånn kabel mellom hovedkort (HK) og PSU.

Ta PSUet ditt, kortslutt grønn og sort og se til at du vet hvilke ledninger det er snakk om.

Skal du ha enda en strømforsyning til å starte, må du koble dens grønne ledning på forrige kabels grønne ledning, og svart til svart (jord).

Det (skal) går veldig lite strøm i den grønne ledningen, så det er ikke farlig å ødelegge den til en viss grad. Med litt fikling/leting på nettet skal det gå greit å finne ut av hvordan man gjør dette. (Ta av isolasjon, lodd/finn på noe lurt med en mellomkabel, tape over. Repeat.)

Den svarte ledningen derimot, skal det gå strøm gjennom. Siden strømforsyningene dine er jordede, forgreneren din er jordet (håper jeg inderlig), de er montert i samme kabinett osv. skal det gå greit å sende jord gjennom disse koblingene. Vil du allikevel koble dem sammen, kan du ta en molex du ikke bruker fra hver PSU, og stikk sammen de svarte kablene med 2.5mm borr eller noe du finner på. Svart er som sagt jord, så det er like farlig å ta på som kabinettet ditt.

Hvis du allikevel skulle finne denne koblingen utilstrekkelig, kan du jo alltids ta jord fra pin 15 (ved siden av grønn) på samme måte som du koblet de forrige lednignene sammen.

Føkker du opp isoleringen av grønn kabel - noe som skal være ganske vanskelig å få til - risikerer du at strømforsyningene dine starter i hytt og gevær. Isolér!

Lyche til! :)

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Dette kommer litt på siden, men er relatert, så here we go:

Man har jo disse eldre psu'ene (min går iallefall under "eldre") med en 230 v inngang og en utgang. Disse er vel stort sett brukt for å koble sammen maskin og skjerm. Vil det funke dersom man kobler den inn i en ny psu? Grunnen er at jeg skal prøve på litt selvbygging med resirkulering av gamle deler uten å kjøpe noe nytt i første omgang.

Tenkte da at begge psu'ene kunne stå i samme kabinett, og betjene forskjellige komponenter (hd, dvd, osv)

Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Dette kommer litt på siden, men er relatert, så here we go:

Man har jo disse eldre psu'ene (min går iallefall under "eldre") med en 230 v inngang og en utgang. Disse er vel stort sett brukt for å koble sammen maskin og skjerm. Vil det funke dersom man kobler den inn i en ny psu? Grunnen er at jeg skal prøve på litt selvbygging med resirkulering av gamle deler uten å kjøpe noe nytt i første omgang.

Tenkte da at begge psu'ene kunne stå i samme kabinett, og betjene forskjellige komponenter (hd, dvd, osv)

Noen som har peil?

7134078[/snapback]

Hvis du ønsker å ta nettstrømmen fra en PSU med inn-ut, en forgreningskontakt, eller to kontakter i veggen, så er det faktisk helt likegyldig hvilken du bruker. Påse at max-effekten merket på utgangen til PSU (eller noe annet for den saks skyld) ikke overskrider max effektforbruket til det du kobler til. Ofte kan det være 50 VA (Volt-Ampere, eller omtrent == Watt) begrensninger på slike utganger, men det skal da være notert på den. Det er sånn på f.eks. forsterkeren min.

Uansett; det har ingen verdens ting å gjøre med de spenningene inni boksen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...