Teletubbien Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hei, jeg hadde 2 datamaskiner med windows xp som operativsystem. Men så skulle jeg "resette" den ene dataen min. Jeg leste på nettet at det var bare å sette inn en windows cd i dataen så kunne man gjøre det. Men den cden til dataen som jeg skulle "resette" hadde jeg mistet. Så jeg tok derfor cd-en til den andre datamaskinen min. Men nå har jeg bare 30 dager på meg til å aktivere den men det går ikke. De sier at produktnøkkelen til dataen er feil og det er fordi at jeg har brukt den andre datamaskinens cd. Det går ann å bytte produktnøkkel men den sier bare at produktnøkkelen jeg har skrivd er feil. Hva må jeg gjøre? Må jeg kjøpe windows operativsystemet på nytt eller noe sånt? Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei. Hadde du eller har du 2 datamaskiner? Regner med at du har innstalert windows på nytt å derfor må aktivere den. Det man kan gjøre er å ringe microsoft og få aktivert den på nytt, noe som er mye ekstra arbeid og tungvint. Det andre er vel å kjøpe ny lisens, vet ikke hva det koster. Ellers så kan man prøve og bytte produktnøkkel, men vet ikke helt hvordan det er. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Først, er serienummeret ditt gyldig, eller er det en piratkopi? Hvis sistnevnte har det sannsynligvis blitt svartelistet og du har et problem. Stikk ned på butikken og kjøp deg en gyldig lisens Hvor kommer de to CD-ene dine fra? Det er tre lisensieringsmodeller for Windows: retail, OEM og volum. Retail er den lisensen du får når du kjøper Windows i butikken som et separat produket. Dette er den dyreste løsningen, men den gir deg rett til å flytte lisensen mellom PC-er (du kan bare ha den installert på èn av gangen), OEM (original equipment manufacturer) er en mye rimeligere lisens, men den har noen begrensninger. I sin strengeste form er det kun Microsoft-partnere som får lov å bruke denne lisensen og selge ferdige maskiner med Windows forhåndsinstallert. I praksis får man kjøpt denne lisensen sammen med maskinvare, så hvis du kjøper et tastatur i en butikk kan du kjøpe med en OEM-lisens. Denne følger maskinvaren den ble installert på første gang og kan ikke flyttes Volumlisenser er beregnet på bedriftsmarkedet der en organisasjon har en haug med PC-er som krever samme OS. Det er i praksis ingen begrensninger på en volumlisens og man kjøper bare rettigheten til å bruke den på x antall PC-er. Disse tre lisensieringsmodellene er så ulike at det krever ulike mekanismer for å håndheve de. Derfor leveres de som tre ulike CD-er, og man kan ikke blande serienummer og CD mellom disse gruppene. Jeg tipper du har blandet OEM og retail når du har reinstallert. Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har 2 dataer nå. Begge cd'ene kom fra dataer. Har mistet cd'en til den dataen jeg skal installere på. Det er ikke piratkopi. Når jeg ringer microsoft og skal skrive inn den lange koden så sier de bare at den er feil. Det er den samme koden som kommer hele tiden. Jeg får ikke en ny kode som de sier. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Begge cd'ene kom fra dataer. 7134906[/snapback] Det sier meg egentlig ikke så veldig mye Sjekk klistremerket på PC-en og skaff en tilsvarende CD (det skal stå om det er OEM, og er det volumlisens har du ikke noe klistremerke) Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Står ikke noe sted på klistremerket om det er OEM eller ikke... Står bare product key, 2 strekkoder med tall ved siden av seg og at det er XP Home Edition. Må jeg kjøpe en ny cd i butikken? Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Står ikke noe sted på klistremerket om det er OEM eller ikke...Står bare product key, 2 strekkoder med tall ved siden av seg og at det er XP Home Edition. Må jeg kjøpe en ny cd i butikken? 7135577[/snapback] Det er strengt tatt ikke CD-en du betaler for, men serienummeret. Hva med å forklare for de på telefonen til Microsoft at du ikke får det godkjent? De kan se på nøkkelen hva slags det er, og jeg tror de kan se hvilken CD du har installert med. De er jo der for å hjelpe deg Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Ok, hvor er det jeg skal ringe da? Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Eller hvis du har en e-post adresse så hadde det vært bedre. Syns ikke det er så lett og forklare greiene muntlig Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Står ikke noe sted på klistremerket om det er OEM eller ikke...Står bare product key, 2 strekkoder med tall ved siden av seg og at det er XP Home Edition. 7135577[/snapback] Er det denne product-key'en du benytter? Står du maskinnavn på klebelappen, som f.eks Dell, IBM, HP eller lignende? Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Nei, jeg bruker product-keyen til den andre dataen, gikk ikke ann å skrive inn product-keyen på denne dataen. Står ikke maskinnavn men jeg har en iMedia 7004 fra Packard Bell. Sendte akkurat en e-post ditt og skal se om de kan hjelpe meg. Endret 25. oktober 2006 av Teletubbien Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Ok, hvor er det jeg skal ringe da? 7145601[/snapback] Du blir koblet til en person hvis du ikke får aktivert over telefonen. De har ikke e-post Hva mente du med første setning i siste innlegg? Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Sånn, bytta nå. Skrev når isteden for jeg :S Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Du bruker samme serienummer på begge PC-er? Fikk du validert installasjonen også? Det mente jeg du ikke skulle klare. Men at du fikk det til med det andre serienummeret bekrefeter vel mer teorien min om at du har blandet CD-er og lisenser. Tipper du forsøkte å installlere med CD-en til den andre PC-en også. Skaffer du rett CD fungerer rett serienummer. Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Ja det vet jeg. Men problemet er jo at jeg har mistet den cd'en... Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Ikke mange som svarte nå nei. Hadde tenkt å spørre microsoft.com via epost men de skal ha 800,- for å svare på en epost. Det er sykt det. Dessuten er den kundesupport greia dems dyr. Men noen som vet om et sted der man kan kjøpe windows billig? Eller ihvertfall et operativsystem som fungerer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå