Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil trådløs gateway erstatte min Cisco 677i?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe denne DSL gatewayen for bruk med mitt NextGenTel ADSL abonnement.

Jeg vet at DSL-modemet (Cisco) fortsatt vil være i bruk, og fungere som siste ledd før internett. Men vil 3Com-gatewayen erstatte 677i's funksjon på LAN'et?

Altså, vil jeg fra nå av skrive inn 3Com-gatewayens IP-addresse som default gateway, eller kan jeg fortsatt bruke 10.0.0.1 (som er Cisco-modemet)?

Jeg ser for meg at 3Com-gatewayen kun oppretter LAN-forbindelse mellom de aktuelle maskinene (brukes også til skriver-/fil-deling) og at jeg dermed fortsatt vil ha direkte tilgang til DSL-modemet.

Hvis 3Com'en skulle erstatte Cisco'ens plass i LAN'et, vil jeg vel kunne forwarde alle porter til 3Com-gatewayen, og så kontrollere port-sikkerhet fra denne (3Com)?

Takk for svar!

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-11-07 12:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, 3Com gatewayen vil erstatte Cisco routeren, men Cisco routeren MÅ være det siste leddet.

Du setter opp 3Com`en med f.eks ipadresse 10.0.0.2, netmask 255.255.255.0 og gateway adresse 10.0.0.1 + DNS adresser.

Maskinene på lanet vil da bruke 3Com`ens ip som gateway adresse.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt den 3Com saken. Den inneholder en egen router, noe Cisco boksen fra NGT også gjør. Det blir litt rotete syns jeg, du vil feks. få dobbelt NATting, noe som kan skape ekstra problemer i diverse programmer/online spill.

Jeg ville heller ha kjøpt et rent akksesspunkt, kanskje denne?

Dersom du også trenger vanlig kablet tilgang, kan du kjøpe en billig switch som du kobler mellom Cisco routeren og det trådløse akksesspunktet.

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-11-07 13:56 ]

Lenke til kommentar

Det var som jeg ventet/fryktet...

Det var nettopp dette med dobbel NATing og andre problemer som jeg helst ville unngå. :smile:

Fikk en annen idé; koble Cisco-modemet rett i en av LAN-portene til 3Com-ruteren, og ikke bruke WAN-porten i det hele tatt. Om jeg tenker riktig, vil da Cisco'en være tilstede på nettet som 10.0.0.1 og kan brukes som vanlig gateway. Noe bortkastet å ha denne ruteren med WAN-port, men den betales ikke av meg... :smile: For senere bruk, om jeg f.eks. er tvunget (Gud forby) til å bruke Telenor ADSL, er PPPoE-støtten i 3Com'en grei å ha.

Kan noen bekrefte/avkrefte min tankegang angående å koble Cisco-modemet rett på en LAN-port?

Finnes det evt. noen trådløse rutere uten WAN-port (muligens noe billigere)?

Lenke til kommentar

Hm... jeg håper du tar feil. :razz:

Hvis ikke hadde det vært veldig kjipt, ja...

Jeg tror (og håper) at dette er en vanlig trådløs ruter som kan brukes i et LAN uten internett-tilgang. DSL/kabel-støtten via WAN-porten er kun en "bonus".

Noen andre som har noen tanker angående dette?

edit: Hvorfor finner jeg ikke en eneste vanlig trådløs ruter uten WAN-port? Er den vanligste løsningen (som covah nevnte) å bruke switch/ruter og deretter et trådløst aksesspunkt?

edit2: Hm... jeg tenker videre. Og fant ut at 3Com'en støtter opptil 253 kablede klienter og trådløse klienter. Noe som åpenbart krever en ekstra ruter/switch koblet til 3Com'en på en av LAN-portene. Hm, kanskje jeg er nærmere målet nå? :smile: Da burde den uten problemer godta en ekstra enhet (min Cisco) som kan gjøre hva den vil på LAN'et, f.eks. være gateway. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-11-07 14:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-07 14:11, skrev askt:

Det var nettopp dette med dobbel NATing og andre problemer som jeg helst ville unngå. :smile:

Du kan jo disable/fjerne hele firewallen/NAT i Cisco'n da.

Er ikke sikker på hvordan jeg gjør det i Cisco'n, men at det går er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Joda, men mitt mål er altså å beholde funksjonaliteten til Cisco-ruteren, og kun dette. :smile:

Jeg kommer til å satse på at det fungerer å koble Cisco-modemet i en LAN-port på 3Com-ruteren, og skru av DHCP, firewall o.l. på denne.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det samme med en SMC Barricade wireless. Jeg plugget inn cisco i en LAN port og bruker SMC routeren som trådløst accesspunkt. DHCP + firewall fuksjonen er slått av på den trådløse.

Jeg har forsatt definert cisco routeren som default gateway og som dhcp server og dette fungerer utmerket. I tillegg til å fungere som access punkt er det også printerserver på denne routeren slik at jeg har tilgang til skriveren min fra alle mine pc'er. Den SMC routeren jeg har finner du her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl

Jens-Peter

Lenke til kommentar

Men, dersom du gjør som jeg skrev ovenfor, kjøper et eget subnet (feks et 4 ip subnet), vil routeren få en ip, du vil få en ren ip + 2 ip'er går bort til network og broadcast. Dvs. at du sitter igjen med en ren IP + at routeren har en ren IP. Da har du ingen problemer, hverken med å telnette routeren, eller "dobbelt-NATing".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...