Gå til innhold

Vertex og Pixel Shaders

OndGud

Anbefalte innlegg

Kjørte en slik online systems requirement sak for å finne ut om min gamle haug av en maskin ville klare Neverwinter Nights 2. Stryk altså på disse shader sakene, trenger versjon 2 mens jeg har versjon 1.1.

Lurer derfor på om dette er noe man kan oppgradere uten å kjøpe nytt skjermkort, har oppdatert driverene uten at det hjalp stort.

Har planer om å skaffe meg ny maskin men tenkte jeg skulle vente til nyåret(mener jeg har lest noe om lavere priser på ting og tang).

Spillet er bestillt og tror ikke jeg gidder la det samle støv til jeg endelig får meg en ny pc.

Skjermkortet jeg har nå er NVIDIA GeForce3 Ti 200, eldgammelt ja jeg vet.

Kunne jo alltids kjøpt et midlertidig skjermkort, men da ett rimlig ett siden det bare vil har noen måneders levetid. Trenger da litt hjelp til å finne noe som funker, har 3 katter allerede, trenger ikke fler :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Mitjmannen skrev:
Velkommen til forumet!

Det går ikke og oppgradere vertex/pixel shaders via software nei, du må nok da finne deg et nytt kort, Forslag: https://prisguiden.no/product.php?productId=24030

Det støtter AGP 4/8X så det vil sansynligvis passe HK'et ditt men sjekk for sikkerthets skyld ;)

7119881[/snapback]

Takker

Ok, nytt kort blir det da.

Nå er jeg rimelig grønn nå det gjelder hva som passer til hva og slikt :blush:

Kjørte en annen dings for å prøve finne ut hva slags hovedkort jeg har og den rapporterte P4S5A/DX+. Tok en google på det og fant denne siden Click

Sier egentlig ikke meg stort bortsett ifra at det nevner AGP4x

Må nok sette meg litt mer inn i harware-jungelen etterhvert.

Så hvis folka tror det vil passe så kommer jeg nok til å ta det kortet, akkurat passe prisklasse.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg og Grønn :blush:

Utifra teksen høres det ut som du har AGP 4X, på bildet er det en som kan ligne AGP Universal (?) utifra dette bildet på Wikipedia.org:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

400px-AGP_Keys.jpg

Men uansett; jeg tør ikke å svare på om det vil gå, har ikke peiling på den AGP-typen så det må nok noen andre svare på, beklager :)

Lenke til kommentar
  Mitjmannen skrev:
Nå ble jeg og Grønn :blush:

Utifra teksen høres det ut som du har AGP 4X, på bildet er det en som kan ligne AGP Universal (?) utifra dette bildet på Wikipedia.org:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

400px-AGP_Keys.jpg

Men uansett; jeg tør ikke å svare på om det vil gå, har ikke peiling på den AGP-typen så det må nok noen andre svare på, beklager :)

7120297[/snapback]

Tok en titt på kortet og det stemmer bra med bildet og som du sier AGP Universal.

Siden det da står AGP som grensesnitt og ikke AGP pro på det kortet du foreslo, så burde det funke?

Lenke til kommentar

Jeg Googla det og fant dette:

post-89834-1161467577_thumb.png

www.interfacebus.com skrev:
The AGP 1.0 specification defined 1x and 2x speeds with the 3.3v keyed connector.

The AGP 2.0 specification defined 1x, 2x and 4x speeds with the 3.3v, or 1.5v keyed connector or a 'Universal' connector which supported both card types.

The AGP Pro specification defined 1x, 2x and 4x speeds with the 3.3v, or 1.5v keyed connector or a 'Universal' connector which supported both card types.

The AGP 3.0 specification defined 1x, 2x, 4x and 8x speeds with the 1.5v keyed connector or a 1.5v AGP Universal / Pro connector.

Each up-grade is a supper-set of the 1x mode, so 4x will also support the 1x speed. The base clock rate is 66MHz, but to achieve to 2x, 4x, and 8x speeds the clock is doubled each time. AGP uses both edges of the clock to transfer data.

AGP (1x): 66MHz clock, 8 bytes/clock, Bandwidth: 266MB/s [3.3V or 1.5V signal swing]

AGP 2x: 133MHz clock, 8 bytes/clock, Bandwidth: 533MB/s [3.3V or 1.5V signal swing]

AGP 4x: 266MHz clock, 16 bytes/clock, Bandwidth: 1066MB/s [1.5V signal swing]

AGP 8x: 533MHz clock, 32 bytes/clock, Bandwidth: 2.1GB/s [0.8V signal swing], still uses 1.5 volt motherboard power

Så ja, om jeg leste riktig kan du bruke det kortet jeg linka til over, og andre AGP 4X-kort :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...