Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor går på 3/4 sylindere

ViVentis

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen min: Audi 80 1989. 1,8s

Jeg har den siste måneden merket at motoren ikke går som den skal. Den rister kraftig på tomgang, og under gasspådrag "hoster" den fælt.

Jeg har i dag sjekket tennpluggene og alle er i orden men har funnet ut at det ikke er noe forskjell på om pluggkabelen på den ene sylinderen er på eller ikke. Så jeg har kun futt i 3 sylindere.

Jeg var også oppe med toppdekselet og så på kamakselen, og alt der så fint ut. Vil ikke gå dypere inn i motoren før jeg har undersøkt litt mer. Jeg mistenker at sylindern ikke får kompresjon. Hvorfor aner jeg ikke! Men en ting jeg har merket er at motoren går veldig fint når den er kald, på driftstemperatur ca90 grader så streiker den. Gir den litt belastning på varm motor så hopper den noe forferdelig.

Jeg har ikke tilgang til kompresjonsmåler og vil helst slippe å kjøpe det før jeg vet evt. hva som kan forårsake feilen.

Noen som har kjennskap til hva dette kan skyldes? Syns det er veldig rart at når jeg har clutchen inne så går motoren fint om turtallet er over 1500 og den ruser fint helt til toppen! Rart er det også at den går bedre på kald motor...

:no::no:

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk plugger og tenningsdeler først! Hadde omtrent det samme problemet i sommer, og alt ble bra når jeg byttet tenningsdeler (plugger og pluggledninger, fordelerlokk, stifter og kondensator). Kanskje du har elektronisk tenning, i alle fall - begynn med fire nye plugger.

Lenke til kommentar

Jeg mener at jeg har skrevet i første post at jeg har sjekket alle tennpluggene. Rengjort fordelerlokket og kontrollert. Jeg har fin tenning på pluggen i sylinderen som svikter.

Har ikke elektronisk tenning.

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar

Høres ut som den ene pluggen begynner og få problemer ved varm motor.

Prøv først og bytte den før du går videre i feilsøkinga.

Du skriver at motoren går reint når den er kald men begynner og hoste når den blir varm, dette er typisk for en eller flere dårlige plugger.

Kan være andre ting også men desidert enklest og teste ut først.

Er det bakerste sylinder som ikke tenner slik den skal?

Lenke til kommentar
Jeg mener at jeg har skrevet i første post at jeg har sjekket alle tennpluggene. Rengjort fordelerlokket og kontrollert. Jeg har fin tenning på pluggen i sylinderen som svikter.

Har ikke elektronisk tenning.

7120210[/snapback]

Min bil hadde også gnist på alle fire når den gikk på tomgang. Verre ble det når den ble belastet. Da gikk den på tre og ristet og nappet. Så hvis du ikke har byttet ut pluggene med nye, gjør det først.

Lenke til kommentar

Byttet plugger i går, fant feilen:

Overslag i fordelerlokket. gnisten hoppet igjennom isolasjonen der du kobler på tenningskabel til sylinder 4. Blir en 50-lapp på biltema så er saken historie:)

Fikset det midlertidlig med litt isolasjonsteip, går som ei klokke :D

Lenke til kommentar

Bare ett tips til dere som sjekker på samme måte som det ble gjort med denne bilen.Hvis en bil ikke sviver på en sylinder og man løfter opp plugghetten så skal gnisten slå kraftig over fra plugghetten til pluggen helt til den er noen cm i fra.Dette høres kraftig flere meter unna og sees tydelig.Skjer dette så kan en utelukke alt som har med hetter ,kabler og lokk.På denne bilen slo tydeligvis ikke gnisten over selv om det ikke ble nevnt.Det dere skal være klar over er at en må alltid løfte den opp for deretter bevege den mot gods så gnisten enten hopper til pluggen eller til gods.Tar en den for langt vekk fra pluggen eller gods kan det fort bli dyrt fordi gnisten må gå et sted og det er ikke bra at den slår over andre veier.

Lenke til kommentar

Ikke usunt å bytte ledninger og plugger uansett. Hadde gnist i pluggen på bilen min, men under større varmgang fant gnisten en annen vei til gods enn via pluggen. Hoppet igjennom fordelerlokket som vist på bildet:

post-16948-1161765763_thumb.jpg

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...