nahoy Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Emnetittelen sier vel det meste, jeg skal altså lage en mappe inni en mappe ut i fra en variabel. Altså, poenget er at brukeren skal skrive inn et mappenavn. Vi kaller det $mappenavn. Og jeg vil lage en mappe som ligger her i forhold til scriptet. /bilder/$mappenavn Jeg vet hvordan jeg kan lage mapper i samme mappe som scriptet, det gjøres slik: system("mkdir $mappenavn"); men jeg vet ikke hvordan det skal gjøres i en undermappe. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 mkdir("mappenavn"); Merk, ikke noe systemtull Du sender med hele pathen til mappen som skal opprettes så går det fint, men skal du lage flere mapper inni hverandre, må du lage mappe for mappe, å sende med en path hvor 2 av nivåene ikke finnes vil ikke gå. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Ok, hva skjer hvis jeg prøver å lage en mappe som er der allerede? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 if (!file_exists($dirname)) { mkdir($dirname); } else { echo "Mappen finnes fra før"; } Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 endrebjorsvik: En mappe er ikke en fil, en mappe er en mappe og det rette da er å sjekke med is_dir funksjonen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) endrebjorsvik: En mappe er ikke en fil, en mappe er en mappe og det rette da er å sjekke med is_dir funksjonen. 7120526[/snapback] (du kan sikkert definisjonen, men uansett)file_exists -- Checks whether a file or directory exists Greit nok at det høres mer riktig ut (semantisk) med is_dir, men file_exists fungerer også. Edit: Kom på at det går an å lagre filer uten filendelse. Da vil det være vanskelig å skille mellom fil og mappe med file_exists. Men en mappe kalt fil og en fil kalt fil (uten endelse) kan ikke eksistere samtidig. Dumme meg. Endret 21. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Peter Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) På linux er mapper filer. Det er egentlig hel irrelevant, men følte for å si det. Endret 21. oktober 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå