Gå til innhold

Størrelse på stillbilder


Anbefalte innlegg

Når jeg skal legge stillbilder inn på video og ønsker best mulig resultat (Jeg ønsker ikke at videoredigerings-programmet skal skalere bildene) Hva blir da riktig bilde-størrelse.

 

Stemmer det med 720 pixler i bredden? (PAL)

 

Hvilket fargerom skal brukes for mest mulig korrekte farger? S-rgb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Fargerom er viktig. Et stillbilde jeg lå inn på en film en gang ble overmettet med farger. Vet ikke hva årsaken var. Jeg var ikke veldig nøye med den filmen.

 

Dersom noen allikevel vet hvilket fargerom som er det beste (Hvilke fargerom som er anbefalt til video i PAL-standard vil jeg altså gjerne vite det)

Lenke til kommentar
Dersom noen allikevel vet hvilket fargerom som er det beste (Hvilke fargerom som er anbefalt til video i PAL-standard vil jeg altså gjerne vite det)

En kjapp googling gir YUV for analog PAL og YCbCr for digital PAL.

 

YUV på Wikipedia

YCbCr på Wikipedia

 

De brukes visst litt om hverandre også i digital video, og YCbCr forkortes noen ganger (av forståelige grunner ;-) YCC.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hva med truecolor?

Selv bruker jeg targafiler fordi jeg da har mulighet til alfa-kanal dersom jeg trenger det. Har aldri opplevd feil i farger med tga-filer.

7139362[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke til truecolor. Jeg bruker jpg s-rgb til web og tiff- adobe rgb til print.

 

Kan du fortelle litt mer om dette?

 

J-EP

Lenke til kommentar
Dersom noen allikevel vet hvilket fargerom som er det beste (Hvilke fargerom som er anbefalt til video i PAL-standard vil jeg altså gjerne vite det)

En kjapp googling gir YUV for analog PAL og YCbCr for digital PAL.

 

YUV på Wikipedia

YCbCr på Wikipedia

 

De brukes visst litt om hverandre også i digital video, og YCbCr forkortes noen ganger (av forståelige grunner ;-) YCC.

7139404[/snapback]

 

Takk for svar. Ble ikke så mye klokere etter å ha lest på dissse linkene. Har også spurt på foto.no, men har kun fått til svar at det ikke ser ut til å gjøre så stor forskjell om man bruker s-rgb eller adobe rgb. Vet ikke om det stemmer.

 

J-EP

Lenke til kommentar
Takk for svar. Ble ikke så mye klokere etter å ha lest på dissse linkene. Har også spurt på foto.no, men har kun fått til svar at det ikke ser ut til å gjøre så stor forskjell om man bruker s-rgb eller adobe rgb. Vet ikke om det stemmer.

Vet ikke om denne linken gjør deg noe klokere jeg, men den forteller litt om konvertering fra RGB til YCC i jpeg-filer.

 

Ellers, hvis du bruker Photoshop, skulle det bli rett fargerom dersom du velger PAL/SECAM (mulig du må klikke på 'More Options' for å få dem frem).

 

Her finnes det forøvrig litt mer info om de forskjellige fargerommene, hvis det er av interesse...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hva med truecolor?

Selv bruker jeg targafiler fordi jeg da har mulighet til alfa-kanal dersom jeg trenger det. Har aldri opplevd feil i farger med tga-filer.

7139362[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke til truecolor. Jeg bruker jpg s-rgb til web og tiff- adobe rgb til print.

 

Kan du fortelle litt mer om dette?

 

J-EP

7155002[/snapback]

 

Truecolor er vel på et vis litt missvisende, men poenget er at du opprettholder alle farger i bildet. Ikke som diverse gamle formater f.eks. gif der du har max 256.

 

Det kule med alfa-kanalen er at du kan gradere gjennomsiktikheten til et stillbilde (eller video) som ligger over en annen video/ bilde, også over tid.

 

Jeg har inntrykk av fargerom har mest betydning på trykk, der de har full kontroll på hele produksjonsprosessen.

 

I videosammenheng har du en ikke vesentlig faktor du må ta hensyn til, nemlig hvordan har seeren tv'n innstillt? Gjetter på du finner nesten like mange forskjellige instillinger som det finnes tv'er.

 

Poenget mitt er at når du redigerer video (og bruker stillbilder) bør du passe på at alle klipp er så like som mulig (lys/ kontrast/ farge). Til det finnes en rekke verktøy i alle redigeringsprogram.

 

Når du da ser et klipp, uansett hva, skiller seg ut fra de andre, går du "bare" inn på det og korrigerer f.eks. farger så det blir så likt de andre som mulig.

 

Vet ikke om du blir klokere, det er mye enklere å forstå dersom man noen gang har redigert analogt (Beta)

Lenke til kommentar

k-ryeng og escort-1:

 

Takk for at dere har tatt dere tid til disse svarene! Jeg skal bruke tid å lese gjennom linkene og forsøke å lære noe, men synd at ting skal være så vanskelig! Jeg vil bare at ting skal funke :-)

 

Jeg ser helt klart poenget at det blir forskjell hvordan tvn til folk er innstilt. Jeg tror jeg for enkelt het skyld skal forsøke meg litt fram.

 

Men jeg lover å se over linkene fra deg k-ryeng. Det er absolutt av interesse, selv om det meste nok er alt for teknisk for meg.

 

Takk

 

Jan-Eilert

Lenke til kommentar

Et par kommentarer til Escort sitt innspill:

 

Jeg har inntrykk av fargerom har mest betydning på trykk, der de har full kontroll på hele produksjonsprosessen.

 

Sant nok at det er viktig ved print, men det har også betydning for visning til f.eks internett eller skjerm. Adobe-rgb ser litt blassere ut en s-rgb på skjerm. Tenkte det ville være noe slikt ved visning til tv også. Men etter å ha sett mer på dette vurderer jeg kanskje å prøve meg fram.

 

Poenget mitt er at når du redigerer video (og bruker stillbilder) bør du passe på at alle klipp er så like som mulig (lys/ kontrast/ farge). Til det finnes en rekke verktøy i alle redigeringsprogram.

 

7156245[/snapback]

Dette er ikke poenget mitt i denne sammenhengen. Jeg ønsker at alle fotografiene skal ha egen tilpassning mhp kontrast / farge.

Lenke til kommentar
Men jeg lover å se over linkene fra deg k-ryeng. Det er absolutt av interesse, selv om det meste nok er alt for teknisk for meg.

Fargerom er ganske vanskelig, og jeg skal på ingen måte si at jeg har kontroll over alt jeg heller.

 

Men for å ta det ganske enkelt: du har antakelig lagt merke til at hvert fargerom vanligvis er representert av tre primærfarger, som hver har en koeffisient for å representere intensiteten. De forskjellige fargerommene uttrykker generelt de samme fargene, men ved hjelp av en transformasjon. Typiske ekspempler du bør lese om, er RGB og HSI/HSV/HSL (hue, saturation og luminosity/intensity), og hvordan de avhenger av hverandre. De er direkte knyttet til hverandre, men likevel så forskjellige at man kan se hva en fargerom-konvertering gjør/kan gjøre, og er derfor fine til å starte med, hvis du ikke har gjort det.

 

Når du viser et bilde i forskjellige fargerom, uten å endre intensitetskoeffisientene, vil du få fargefordreining i bildet. Har du et bilde i s-RGB som skal brukes i en film, bør du konvertere bildet til rett fargerom, ikke bare skifte fargerom. Usikker på hva Photoshop egentlig gjør her, men vil tro at den konverterer. Dermed skal bildet se helt likt ut i Photoshop, men programmer som er innstilt på å motta bilder i ett fargerom, viser bildene feil i et annet. Når du skifter, må du på en eller annen måte (ved en transformasjon) forandre koeffisientene på en konsekvent måte, slik at de blir rett i det nye fargerommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...