Gå til innhold

ElKjøp: Nektet låneprodukt / 30 dagers angrerett!


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Hadde en surrealistisk opplevelse på Elkjøp i dag.

 

Måtte levere inn Xboxen i dag etter at den knelte. Forhørte meg og fikk vite at det ikke var mulig for dem å lever låneprodukt pga. kostnadene for dem. Okei?? Synes den der hørtes syltynn ut, men så kom jeg jo på denne idiotiske angreretten de har.

 

Så da var det bare å kjøpe en ny xbox som Elkjøp får i retur om 30 dager. Kan ikke skjønne at det var en mye bedre ordning for Elkjøp, men samma for meg egentlig :ph34r:

 

Det fine er vel at denne funker uansett hvor du har kjøpt og returnert produktet. Minuset er selvsagt at du må legge ut summen og at perioden kun er 30 dager (før du må levere inn og kjøpe en ny...)

 

MEN: Hvorfor nekte kundene låneprodukt når man i alle tilfeller bare kan utnytte angreretten deres og oppnå akkurat det samme?? :shrug:

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ytterst få ting man strengt tatt trenger.

Det har vel ingenting å si om man klarer å overleve uten produktet under reperasjonstiden? Jeg mener å huske at loven sier at dersom man blir forhindret fra å bruke varen i mer enn én uke som følge av reperasjon, har man krav på å få låne et tilsvarende produkt i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Tja, forbrukerkjøpsloven sier vel:

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Lenke til kommentar
De aller fleste forbrukere velger bare å late som om den siste delen av paragrafen ikke finnes.

7119861[/snapback]

 

kremt, og nesten like mange forhandlere stikker det under at den ikke finnes eller gir vesentlig dårligere produkt ut.

7120119[/snapback]

 

Så lenge produktet er innen samme kategori som det man har kjøpt, har selger sitt på det rene. En mobil med kamera, mp3 og annet fnask til 10.000 kr kan fortsatt erstattes av en 1997-modell av en murstein, fordi man har kjøpt en *mobiltelefon*, og ikke et *bærbart multimedia-senter med optisk bling bling*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg var vel ikke så intressert i den generelle retten til å kreve erstatningsting selv om man kan skrive mye om den.

 

Lurer vel bare på hvorfor Elkjøp nekter erstatningsprodukt når man samtidig har denne ordningen?? Kan vel umulig være noe bedre for dem dette her?

 

Noen som vet hva Elkjøpt gjør med ting de får inn igjen på angreretten forresten?

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Lurer vel bare på hvorfor Elkjøp nekter erstatningsprodukt når man samtidig har denne ordningen?? Kan vel umulig være noe bedre for dem dette her?

7120640[/snapback]

Joda, så lenge nesten ingen gjør som deg, så tjener de på å være vriene. Hvis folk flest begynner å utnytte 30-dagers fristen for det den er verdt, vil de selvsagt slutte med den.

 

Reklamen om at de har "en eneste oppgave" som er å ha lavest priser (eller.no) er vel en sannhet med modifikasjoner; den sentrale oppgaven er jo naturligvis å tjene penger. Uten at det i seg selv er galt.

Lenke til kommentar
De aller fleste forbrukere velger bare å late som om den siste delen av paragrafen ikke finnes.

7119861[/snapback]

 

kremt, og nesten like mange forhandlere stikker det under at den ikke finnes eller gir vesentlig dårligere produkt ut.

7120119[/snapback]

 

Så lenge produktet er innen samme kategori som det man har kjøpt, har selger sitt på det rene. En mobil med kamera, mp3 og annet fnask til 10.000 kr kan fortsatt erstattes av en 1997-modell av en murstein, fordi man har kjøpt en *mobiltelefon*, og ikke et *bærbart multimedia-senter med optisk bling bling*

7120328[/snapback]

 

så om jeg kjøper en Mitac Mio a701 med gps og pda funksjonalitet, så er en A50 tilsvarende i egenskaper?

Lenke til kommentar
Noen som vet hva Elkjøpt gjør med ting de får inn igjen på angreretten forresten?

7120640[/snapback]

Elkjøp (butikk) har ikke angrerett men åpnet kjøp. Varer som returneres på åpnet kjøp blir solgt noe billigere med betegnelsen "returnert av kunde".

 

Angrerett (som definert i forbrukerkjøpsloven) gjelder ikke ved kjøp i butikk.

Lenke til kommentar

Lurer vel bare på hvorfor Elkjøp nekter erstatningsprodukt når man samtidig har denne ordningen?? Kan vel umulig være noe bedre for dem dette her?

7120640[/snapback]

 

Nei, det kan man vel godt si, men 30 dagers returrett er ikke noe de ha heller, det er jo bare gjort som en service for kundene, og under den er det din rett å ta med deg produktet og så levere det tilbake. Men det er jo selvføgelig overhodet ikke meningen at du skal gjøre akkurat det fordi den er der.

 

Kanskje hvis nok mennesker misbruker den, så forsvinner den. :shrug:

Lenke til kommentar
Noen som vet hva Elkjøpt gjør med ting de får inn igjen på angreretten forresten?

7120640[/snapback]

Elkjøp (butikk) har ikke angrerett men åpnet kjøp. Varer som returneres på åpnet kjøp blir solgt noe billigere med betegnelsen "returnert av kunde".

 

Angrerett (som definert i forbrukerkjøpsloven) gjelder ikke ved kjøp i butikk.

7121449[/snapback]

 

 

Feil.

 

De blir lagt ut for salg som enhver normal vare og håper på at det ikke blir oppdaget av kunden før de kommer hjem og ikke gidder å komme tilbake.

 

Har iløpet av 1 år fått brukte varer 4 ganger.

 

Siste varen var for 14 dager siden. Det var en Logitech G7 mus.

 

Som vanlig ble de like paffe som forrige gang da jeg kom tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Feil.

 

De blir lagt ut for salg som enhver normal vare og håper på at det ikke blir oppdaget av kunden før de kommer hjem og ikke gidder å komme tilbake.

 

Har iløpet av 1 år fått brukte varer 4 ganger.

 

Siste varen var for 14 dager siden. Det var en Logitech G7 mus.

 

Som vanlig ble de like paffe som forrige gang da jeg kom tilbake.

7122388[/snapback]

 

Like mye feil egentlig, men også samtidig korrekt. :)

Jeg tror det er avhengig av butikken/(manglende) rutiner ved aktuell butikk.

Har sett at noen butikker er flinke til å merke returnerte varer.. samt sette ned prisen på disse.

Lenke til kommentar
Tilfelle folk enda ikke har skjønt det, så må det dokumenteres at du må ha en Xbox for å leve/bruke på jobb... Ergo får mann oftest en utlåns-mobil eller pc, men xbox blir litt vanskeligere med mindre du er skribent for gamer.no

7122129[/snapback]

Men det blir ikke, og skal heller ikke bli tatt hensyn til bedriftsbehov.

Hvorfor ble den ikke da kjøpt under Gamer.no da?

Og da stiller man jo utrolig mye svakere enn en forbruker.

Lenke til kommentar
Tilfelle folk enda ikke har skjønt det, så må det dokumenteres at du må ha en Xbox for å leve/bruke på jobb... Ergo får mann oftest en utlåns-mobil eller pc, men xbox blir litt vanskeligere med mindre du er skribent for gamer.no

7122129[/snapback]

Vel, det må ikke dokumenteres at du trenger den for å leve. Behovet skal vurderes opp mot den kostnaden det vil være for butikken å gi deg en lånegjenstand. For en Xbox 360 vil jeg uten tvil si at kostnaden for butikken er urimelig når det veies opp mot behovet for å spille. Med mindre spillingen er del av terapi for å gjenoppbygge motorikk etc.

 

Om du trenger den i jobb eller ikke er uinterresant, siden Forbrukerkjøpsloven slutter å gjelde så fort gjenstanden brukes i inntektsskapende arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...