TanNKreM Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Goddag. Har et "lite" problem med min dvd-rom. For en stund tilbake kjøpte jeg nytt HK, CPU og Grafikk-kort. Merk: Dvd-rom'en fungerte fint med det gamle oppsettet mitt, men ikke med de "nye" delene. ABIT Fatal1ty AN8 SLI,nForce4 SLI,Socket Philips DVDRW 1640 Maskinen fant dvd-rom'en fint i BIOS og jeg innstallerte Windows XP med den. Når jeg endelig booter opp Windows stopper cd-rom'en å fungere. Dette skjer når Windows logoen kommer under oppstart og når "progress-baren" ruller over skjermen. Det virker som den ikke er slått på. Dvs. ingen av lysene lyser og jeg kan ikke "løse den ut". Når jeg endelig er i Windows finner jeg ikke dvd-rom'en i enhetsbehandling. La inn chipset driverne mine, som er nforce-basert. Fortsatt ingen forandring. Noen tips? P.S. Har søkt rundt på forumet en stund nå, og finner ingen relaterte emner. Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Har sjekket jumper instillinger og byttet IDE-kabel opptil flere ganger. Det eneste jeg kan tenkte meg er kanskje at det noen konflikt mellom IDE og SATA-diskene mine. Eneste IDE-enheten jeg bruker er nemlig dvd-rom'en. Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Fortsatt ingen som kan tenke seg hva problemet er? Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Du kan prøve å avinstalere IDE driverne fra Nvidia da disse ikke er nødvendig. Har flere ganger fått problem med disse driverne. Jeg installerer bare chipset og ethernet driverne til nvidia baserte hovedkort Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Har prøvd dette og kommer ikke noe videre med denne løsningen. Prøvde en helt fersk installasjon av Windows XP for å sjekke. Får ikke opp annet en mine 2 SATA disker i enhetsbehandling og diskettstasjonen som ikke er der. Kommer ikke opp noe informasjon om DVD-ROM. Når jeg sjekker Min datamaskin ser jeg at DVD-ROM'en er der. Men det fungerer ikke å "løse ut" eller lese noen cd/dvd'er. Har sjekket at den får strøm og også byttet på IDE-ledningene opptill flere ganger. Har også prøvd alle de forskjellige jumper-settingene uten noe resultat. Sjekket DVD-ROM'en i en kamerat sin maskin og der fungerte alt fint. Sjekket igjen med hans DVD-ROM i min maskin og samme problem oppstår. Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Vel, da ender det med at jeg bestiller en SATA-brenner istedenfor. Samsung SH-S183A IDE kan brenne Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Sjekket DVD-ROM'en i en kamerat sin maskin og der fungerte alt fint.Sjekket igjen med hans DVD-ROM i min maskin og samme problem oppstår. 7673207[/snapback] Jepp, da kan vi slå fast, at der er noget galt med ditt hovedkort (innstillinger) og ikke DVD-ROM'en. Har du sjekket i BIOS om IDE-kontrolleren er sat til IDE Enhanced og ikke står til å kjøre i RAID-mode? Kimmer Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Sjekket akkurat og fant ingen alternativer for IDE Enchanced. Raid er ikke aktivert. Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Noe som fortsatt forbauser meg litt er at DVD-rom'en stopper å fungere når loadingbildet til Windows Xp ruller over skjermer og ikke tidligere. Om det hadde vært et bios problem, ville den da fungert i det hele tatt? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Noe som fortsatt forbauser meg litt er at DVD-rom'en stopper å fungere når loadingbildet til Windows Xp ruller over skjermer og ikke tidligere.Om det hadde vært et bios problem, ville den da fungert i det hele tatt? 7678550[/snapback] I oppstart bruker BIOS/XP en standard ATAPI-driver. Noget tyder på at XP loader feil (eller finner ikke) IDE-driver. Hvis du ser DVD'en i 'Enhetsbehandlingen' i XP - kan du prøve å slette den. XP burde da oppdage DVD'en på nytt efter omstart og loade korrekt driver. Kimmer Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Finner ikke DVD-rom i Enhetsbehandling, nei. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Finner ikke DVD-rom i Enhetsbehandling, nei. 7678597[/snapback] Leste en annen tråd i går (eller dagen før) om et tilsvarende problem. Finner den ikke igen. Prøv å søk her på forummet. Da du prøvt den i din kompis PC - hvordan var den da sat opp? Satt den sammen med en harddisk eller en annen optisk enhet? Endret 9. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
TanNKreM Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Satt sammen med en annen IDE-disk. Resten av diskene var SATA. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Satt sammen med en annen IDE-disk. 7678616[/snapback] Tror det er her skoen trykker. Anbefaler du finner den tråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå