thofle Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Et kjapt spørsmål: Hvor mye vil dere anslå at dere bruker objektivet på:A. 10 mm B. 11-20 mm Kjøpte Sigma 10-20mm for ca. ett år siden og har vært kjempefornøyd siden da. Skyter for det meste på 10mm (for panoramabilder), svært skjeldent jeg bruker det mellom 14-20mm. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Som konstatert har Sigma 10-20 til dels tvilsom kantskarphet.For da å få best kvalitet på bildene kan det da være en tanke å skaffe seg f.eks et 12-24 o.l. objektiv med generelt bedre skarphet etc. Sigmaen er litt uskarp i hjørnene på fullåpen blender. Løsningen er dermed ikke å velge et annet objektiv med 20% "dårligere" vidvinkel, men å velge en mindre blenderåpning. Fra rundt f8 tegner objektivet meget skarpt, også i ytterkantene. Blir lukkertiden lang må du bruke stativ, men slik er det jo med all landskapsfotografering. Men disse 2mm fra 10-12 utgjør jo en del.Hvorfor er det da ikke flere som heller bruker et mer rett-tegnende objektiv, som gjerne ikke har så stor vidvinkel og så tar flere bilder og syr disse sammen, ala panorama ? Dette blir en helt annen arbeidsprosess, som kan fungere i enkelte situasjoner. I andre har man ikke tid, ikke lyst, har et motiv som beveger seg, ønsker vidvinkeleffekten (ikke rett-tegnende) osv osv Jeg gjør begge deler, men er såpass fornøyd med mitt Sigma 10-20mm at jeg bruker det der det yter godt og gir den effekten jeg ønsker. Lenke til kommentar
Fotomiraculix Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Photodo har mange objektivtester. Sjekk denne lenken Photodo, Sigma 10-20mm Jeg leste selv på Photodo til øyet ble stort og vått før jeg handlet det jeg har i dag. Denne står på ønskelista! Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Photodo har mange objektivtester. Sjekk denne lenken Photodo, Sigma 10-20mmJeg leste selv på Photodo til øyet ble stort og vått før jeg handlet det jeg har i dag. Denne står på ønskelista! Der ble det jo rett og slett lovpriset, spesielt i den vide enden, akkurat som i Fotografi som jeg har nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå