Gå til innhold

Gigabyte GA-8STX hovedkort, noen som har manual eller bios o

Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Gigabyte GA-8STX hovedkort med en P4 2,53Ghz prosessor. Er det noen som har en manual eller oppdatert bios til dette kortet? Bios per i dag gir ingen mulighether til overklokking, men finnes det en løsning på dette problemet (bortsett fra å kjøpe nytt kort)? Jeg kan ikke se at det sitter noen brytere på selve kortet, men jeg vet at dette kortet brukes til prosessorer opp til 2,8GhZ.

Og for ordens skyld, hovedkortet sitter i en hjemmePC så det er derfor jeg har et lite overklokkingsvennlig hovedkort :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Hva slags pc sitter kortet i. Fra Gigabyte sine sider kan det konkluderes med at dette kortet ikke har vært solgt retail.

Et kjapt søk på nettet viser at det har SiS 645DX chipsett. F.eks:

http://www.axiontech.com/news/news.asp?hl=...0on%20its%20way

Det er VEELDIG skummelt å bruke en av de andre biosene til SiS 645 DX som ligger hos Gigabyte. Retail-kortene med 645DX chippen bruker en av 3(!) forskjellige typer bios. Er du riktig heldig kan en av dem fungere. Er du uheldig (sannsynligvis) så fungerer ingen. Og, JA, du vil kunne ødelegge bios dersom flash-utility'en ikke sjekker for inkompatibilitet. M.a.o. bør du ligge langt unna. Prøv heller å finne en oppgradert bios hos pc-fabrikanten.

Manualene kan du jo derimot laste ned. Det kan være nyttig info der.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har søkt litt jeg også og kommet opp med den samme informasjonen som deg. Kortet sitter i en Fijutsi-Siemens Scaleo 600 PC. Kortet selges nok ikke i "løsvekt", og jeg antar at akkurat denne modellen er laget spesielt til Siemens siden det ikke gir mulighet til overklokking. Videre så er det kun en bios på dette kortet - Gigabyte har jo veldig ofte 2 bioser på kortene sine (en backup bios som tar over dersom den ene slutter å fungere). På selve kortet så ser jeg den ene biosen. Ved siden av denne skulle den andre biosen stått og det står tom. skrevet "backup bios" på kortet. Men denne backup biosen er fjernet.

Mao, jeg vil tro at dette kortet er en litt modifisert kopi av et annet Gigabyte kort som selges som retail. Det burde derfor være mulig å bruke biosen til et av disse andre kortene på dette kortet. Er det noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar

Kortet er nok ikke modifisert, med det mener jeg at Siemens ikke har gjort noe med kortet etter at de fikk det fra Gigabyte. Men OEM-kort av denne typen er ofte svært strippet fra fabrikken for å holde prisen nede. En Dell maskin jeg var så uheldig å komme borti hadde to IDE-kotrollere, men bare en port loddet på hovedkortet. Den andre var droppet for å spare penger!! Kun CD og harddisk der i gården.

Sannsynligheten for at du treffer med en biosoppgradering er LITEN. Sannsynligvis bruker Gigabyte en fille-oem variant som de betaler et minimum av lisenskostnader på. Den er sikkert ikke kompatibel med noe av det de har lagt ut. Anbefaler deg å lete rundt på nettet. Finner du en gærning som har gjort det før deg, så kan du jo krysse fingrene for at han snakker sant og prøve. Send evt. en mail til Gigabyte og spør. Men ikke regn med noe fornuftig svar...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar. Jeg skal laste ned den oppdaterte biosen, men lurer på en ting: den oppdaterte biosen gir mulighet til å endre på CPU Clock Ratio. Er dette det samme som "multiplier"? Eller er denne låst for en gitt P4 prosessor slik at den ikke kan brukes til å overklokke?

Hvis CPU Clock Ratio ikke er det samme som multiplier, hva er så dette?

For ordens skyld kan jeg si at det ikke finnes andre valgmuligheter med tanke på overklokking i denne biosen (dvs. valg for å endre prosessorspenning osv.)

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...